Restaurering av 1953 TD
- Jørgen Topp
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2823
av Jørgen Topp
Besvart av Jørgen Topp i emne Restaurering av 1953 TD
Takker for gode svar.
Hva vil en ny radiator evt koste?
Vedr. varmgang har jeg hørt at det finnes en væske som erstatter vanlig vann og som kjøler mye bedre enn vann. Husker ikke navnet i farten, men det kan jeg sjekke ut.
Har ellers tenkt å skifte alt av slanger slik du anbefaler.
Igjen takk for god oppfølging:)
Hva vil en ny radiator evt koste?
Vedr. varmgang har jeg hørt at det finnes en væske som erstatter vanlig vann og som kjøler mye bedre enn vann. Husker ikke navnet i farten, men det kan jeg sjekke ut.
Har ellers tenkt å skifte alt av slanger slik du anbefaler.
Igjen takk for god oppfølging:)
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jan Emil Kristoffersen
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2824
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Restaurering av 1953 TD
En ny radiator koster 507 pund hosMoss, pluss frakt, minus VAT, pluss moms. Vet ikke noe om kvaliteten. Det er fortsatt firmaer i norge som kan lodde inn nytt register i radiatoren, men om det er bra og rimelig vet jeg ikke. Antagelig er det dyrt, men som Kjell sier, en kokt motor er dyrere.
Det er mye reklame for Evans kjølevæske for tiden. Rådyr, og med høyst usikre fordeler. 50/50 etylenglykol basert frostvæske og vann, ren radiator, frisk termostat og nye slanger burde gjøre susen for deg og.
På min TF har jeg montert en ti tommers vifte fra Biltema foran radiatoren, med en manuell bryter under dashbordet. Grei å ha i stillestående kø og i laaaange bratte motbakker, for eks. fra Øvre Årdal til Tyin. Ikke originalt, men en forbedring. På en TD må en eventuell elektrisk vifte plasseres bak radiatoren.
Det er mye reklame for Evans kjølevæske for tiden. Rådyr, og med høyst usikre fordeler. 50/50 etylenglykol basert frostvæske og vann, ren radiator, frisk termostat og nye slanger burde gjøre susen for deg og.
På min TF har jeg montert en ti tommers vifte fra Biltema foran radiatoren, med en manuell bryter under dashbordet. Grei å ha i stillestående kø og i laaaange bratte motbakker, for eks. fra Øvre Årdal til Tyin. Ikke originalt, men en forbedring. På en TD må en eventuell elektrisk vifte plasseres bak radiatoren.
- Jørgen Topp
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2825
av Jørgen Topp
Jan Emil
Takk for utfyllende info. Har avtalt møte med en som skal se nøye på radiatoren i morge så får vi se. Det er klart det ville være best å bytte til fabrikkny radiator, men så var det dette med kostnadene da. Vi får se.
Har jo egentlig i gen erfaring med lange turer slik du beskriver her så jeg må nok sette meg bedre inn i sakene.
Igjen, takk for gode innspill:)
Takk for utfyllende info. Har avtalt møte med en som skal se nøye på radiatoren i morge så får vi se. Det er klart det ville være best å bytte til fabrikkny radiator, men så var det dette med kostnadene da. Vi får se.
Har jo egentlig i gen erfaring med lange turer slik du beskriver her så jeg må nok sette meg bedre inn i sakene.
Igjen, takk for gode innspill:)
- Jan Emil Kristoffersen
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2826
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Restaurering av 1953 TD
lykke til med radden!
noen vil kjøre lite og er opptatt av at alt skal være originalt, andre er som meg og elsker lange turer i en diskret forbedret klassiker. Jeg har gjort nokså mange endringer, men de er ikke synlige annet enn for de med ekstremt god greie på på T serie.
Jeg byttet dekk hos Sunnaas hjulservice i fjor, Vredestein sprint classic 165/15 og nye slanger og felgbånd. Sunnaas har rett utstyr for å legge om og balansere på eikefelger og. (Mulig at Kjell H.N. også gjør det?)
noen vil kjøre lite og er opptatt av at alt skal være originalt, andre er som meg og elsker lange turer i en diskret forbedret klassiker. Jeg har gjort nokså mange endringer, men de er ikke synlige annet enn for de med ekstremt god greie på på T serie.
Jeg byttet dekk hos Sunnaas hjulservice i fjor, Vredestein sprint classic 165/15 og nye slanger og felgbånd. Sunnaas har rett utstyr for å legge om og balansere på eikefelger og. (Mulig at Kjell H.N. også gjør det?)
- Åsmund Martinsen
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2832
av Åsmund Martinsen
Besvart av Åsmund Martinsen i emne Restaurering av 1953 TD
Jeg har lite kjennskap til radiatorer for TD, men er veldig tilfreds med Andersen Bilradiatorverksted i Enebakkveien 38 i Oslo. De skiftet register på MGC’n min for noen år side. Det ble brukt et register med tre rader kjøleribber i stedet for originalen som har to. Den kjøler mye bedre og det kostet heller ikke så mye.
- Jørgen Topp
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2842
av Jørgen Topp
Hei igjen og takk for gode svar og tips.
Dette med to og tre ribber var en sak jeg ikke engang har tenkt på. Vel, jeg lærer.
Får noen svar over helgen.
Eller har jeg nesten fått skrudd sammen forgasseren. Utrolig så mange deler da gitt!
Der er noen med riktige korkpakningene som jeg trenger litt hjelp med så det blir en Oslotur igjen:) Kjell, je kjæm!
Har fått den noenlunde sammen og tok et par bilder. Kanskje jeg får litt mer fres i motoren med oppfrisket forgasser...
Siden dørhengslene er i messing fant jeg ut at det kunne bli fint.
Malingsfjerner et par ganger, litt veldig fint smergelpapir for så å polerere med messingpuss.
Syntes det ble bra jeg.
Ett av hengslene er slarkete så her må jeg nok få litt hjelp til å fikse dette på en eller annen måte.
Dette med to og tre ribber var en sak jeg ikke engang har tenkt på. Vel, jeg lærer.
Får noen svar over helgen.
Eller har jeg nesten fått skrudd sammen forgasseren. Utrolig så mange deler da gitt!
Der er noen med riktige korkpakningene som jeg trenger litt hjelp med så det blir en Oslotur igjen:) Kjell, je kjæm!
Har fått den noenlunde sammen og tok et par bilder. Kanskje jeg får litt mer fres i motoren med oppfrisket forgasser...
Siden dørhengslene er i messing fant jeg ut at det kunne bli fint.
Malingsfjerner et par ganger, litt veldig fint smergelpapir for så å polerere med messingpuss.
Syntes det ble bra jeg.
Ett av hengslene er slarkete så her må jeg nok få litt hjelp til å fikse dette på en eller annen måte.
Vedlegget ble ikke funnet
Vedlegget ble ikke funnet
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.247 sekunder