Restaurering av 1953 TD
- Jan Emil Kristoffersen
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2844
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Restaurering av 1953 TD
Dørhengslene skal være lakkert i bilens farge, men mange krommer dem eller pusser opp messingen. Du bør få brosjet ut akselhullene og få dreid en overdim aksel/pinne. Bittelitt slakk i hengselet gir stort utslag i dørfronten og dårlig lukkefunksjon. Utrolig kjipt når en dør vrenger seg i 70 km/t og bulker bakskjermen før den faller av og blir overkjørt av lastebilen som kom bak deg.
Lykke til videre, ser ut som du arbeider godt!
Lykke til videre, ser ut som du arbeider godt!
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jørgen Topp
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2847
av Jørgen Topp
Besvart av Jørgen Topp i emne Restaurering av 1953 TD
Jan Emil,
Takker for innspill og synspunkt.
Vedr dørhengslet tror jeg at jeg vil pusse de og lakkere med klarlakk inntil videre.
Kanskje ikke heeeelt korrekt, men lell.
Har fått endel tilbakemeldinger og spørsmål hvorvidt jeg får bilen på veien. I begynnelsen, som førsyegangseier og eplekjekk som få, var jeg skråsikker på at dette tok ikke lange tiden.
Nå, etter snart et halvår og gryende forståelse for at jeg har vært vel optimistisk, kan jeg vel medgi at jeg nå selv begynner å få,bange anelser for vårslepp ja.
TTT, så til de grader!!!
Men, så blir man jo ganske godt kjent med bilen og forskjellige funksjoner.
Det som startet med motorhavari, viser seg, paradoksalt nok, at motoren ikke ser ut til å bli ferdig fikset sånn rent umiddelbart. Altså, de første kommer sist.
Det positiver er at jeg begynner å få oversikt på,de enkelte deler og at jeg får tid til å restaurere disse også, i den grad jeg er i stand til det.
God fredags aften
Takker for innspill og synspunkt.
Vedr dørhengslet tror jeg at jeg vil pusse de og lakkere med klarlakk inntil videre.
Kanskje ikke heeeelt korrekt, men lell.
Har fått endel tilbakemeldinger og spørsmål hvorvidt jeg får bilen på veien. I begynnelsen, som førsyegangseier og eplekjekk som få, var jeg skråsikker på at dette tok ikke lange tiden.
Nå, etter snart et halvår og gryende forståelse for at jeg har vært vel optimistisk, kan jeg vel medgi at jeg nå selv begynner å få,bange anelser for vårslepp ja.
TTT, så til de grader!!!
Men, så blir man jo ganske godt kjent med bilen og forskjellige funksjoner.
Det som startet med motorhavari, viser seg, paradoksalt nok, at motoren ikke ser ut til å bli ferdig fikset sånn rent umiddelbart. Altså, de første kommer sist.
Det positiver er at jeg begynner å få oversikt på,de enkelte deler og at jeg får tid til å restaurere disse også, i den grad jeg er i stand til det.
God fredags aften

- Jørgen Topp
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2848
av Jørgen Topp
Glemte jo å berømme deg for en forbilledlig situasjonsbeskrivelse! Jeg fikk alt i både sakte og fort film med dører og trailere og egen fortvilelse!
Meget bra skrevet.
Meget bra skrevet.

- Jørgen Topp
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2865
av Jørgen Topp
Gearkassen er greit å se nærmere "på. Det viste seg at det var svært lite olje og at det bar en revne i inspeksjonsluken. Ikke rart det var lite olje. Her må sveisen og tettes.
Siden aluminium skal se ut som , ja aluminium, skal all maling fjernes. Alt av støpegods blir malt opp igjen.
Slarkete hengsler er et problem. Her er det selve bolten som ser ut til å være ganske slitt.
Vedlegget ble ikke funnet
Gearkassen er greit å se nærmere "på. Det viste seg at det var svært lite olje og at det bar en revne i inspeksjonsluken. Ikke rart det var lite olje. Her må sveisen og tettes.
Siden aluminium skal se ut som , ja aluminium, skal all maling fjernes. Alt av støpegods blir malt opp igjen.
Slarkete hengsler er et problem. Her er det selve bolten som ser ut til å være ganske slitt.
- Jørgen Topp
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2870
av Jørgen Topp
Jeg må erkjenne at jeg har gjort feil! Det viser seg at på lokket i kløtchhuset skal det faktisk være en lufteåpning. Dette viser hvor viktig det er å snakke med fagfolk.
Nå er gearkassen vekslet med diesel og alle synlige deler behørig vasket.
Det er en sikring som skal skiftes og så er det bare å skru det hele sammen igjen.
Nå er gearkassen vekslet med diesel og alle synlige deler behørig vasket.
Det er en sikring som skal skiftes og så er det bare å skru det hele sammen igjen.
- Jørgen Topp
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2907
av Jørgen Topp
Nå har jeg fått tilbake bilen fra lakkerer og skal nå sette sammen doningen. Nye gummilister, pakninger etc er bestilt. Jeg har tatt ut flottere fra bensintanken, ristet ut løse rustpartikler av tanken og tømt inn et middel som skal forsegle tanken fra innsiden. Flottøren stod dønn stille og jeg måtte bruke makt for å bevege den. Ikke rart jeg ikke har fått noe varsel om lav bensinstand. Etter mye sving frem og tilbake går den lett og jeg tror den vil funke.
Om det noen spesielle ting jeg bør huske før jeg "freser" igang så kom igjen:)
Om det noen spesielle ting jeg bør huske før jeg "freser" igang så kom igjen:)
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.215 sekunder