Historien om min MGF

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 3 måneder dager siden #606 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Sv: Historien om min MGF
Heldiggris! :) :)

Flott du deler slike opplevelser. Sesongens første tur er alltid spesielt artig!
Nå kribler ikke mindre i MG foten etter å ha lest og sett bilder :)
TF`n må nok ut snart! Bare det hvite på bakken trekker seg tilbake for vinteren.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Thomas Lønberg
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 3 måneder dager siden #607 av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Sv: Historien om min MGF

Steinar Braaten skrev: Heldiggris! :) :)

Flott du deler slike opplevelser. Sesongens første tur er alltid spesielt artig!
Nå kribler ikke mindre i MG foten etter å ha lest og sett bilder :)
TF`n må nok ut snart! Bare det hvite på bakken trekker seg tilbake for vinteren.

Ja, første turen er alltid spesiell. :)
Det ble ingen toppløs tur, men det blir det sikkert mange av senere i sommer.

Snøen ligger lenge i år sammenlignet med i fjor.
21. mars i fjor hadde vi 20 grader på dagen, og all snø var borte her omkring.

Jeg håper du får frem TF-en din snart og får tatt deg en lang og morsom kjøretur i vårsolen. :)

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 3 måneder dager siden - 12 år 3 måneder dager siden #609 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Sv: Historien om min MGF
Thomas;
Når du byttet dørhøyttalerne med Pioneer sine, var det da bare å skru de rett inn eller måtte det til noe modifisering?
Og, var det like kontakter eller måtte du ha noen form for overgang?
Fornøyd med lyden fra disse Pioneer høyttalerne?

Er det andre som har gode erfaringer med andre høyttalertyper i dørene på F/TF?

Kjøpte forresten ny bilradio i min TF også nylig. Pioneer det også, og mer eller mindre den samme om du har, men med DAB: DEH-X6500DAB.
Nå har hele Hallingdal DAB, så nå kan vi "dabbe" rundt. Har bare fått testet ute på gårdsplassen.
Snøen har så langt gjort kjøreturene korte, men på den annen side, oversiktlige: ut av garasjen, 20 meter bakover, og etter en stund; 20 meter forover.... :lol: :lol:
Men nå er veiene fri for snø, bakken opp fra huset snart også, så i påsken blir det nok årets første tur!
Og ny radio ga selvsagt lyst på nye høyttalere, så da så.... :)
Last edit: 12 år 3 måneder dager siden by Steinar Braaten.

• Thomas Lønberg
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 3 måneder dager siden #613 av Thomas Lønberg
De orginale dørhøytallerene sitter i en adapter som du kan se bak høytalleren min her.

På min bil var det tre stålbiter som måtte bøyes for å løsne orginalhøytalleren fra adapteren. Så borret jeg fire hull i adapteren og skrudde fast den nye høytalleren til den med de medfølgende skruene.
Den orginale ledningspluggen passer ikke til andre høytallere. Du må klippe av denne og feste to kabelsko eller flatstifthylser til kablene. Det er som regel to størrelser på pluggene til høytallerene, så du trenger to varianter av kabelskoene.

Høytallerene har også polaritet, så du må koble positiv og negativ på riktig terminal.
Den minste pluggen på høytalleren er negativ.
Det står dessverre ikke noe om hvem leder som er positiv eller negativ ut fra ISO-pluggen på CD-spilleren i noen manualer, så du må prøve deg frem.
Om høytalleren låter dårlig, bytt på pluggene og hør om det låter bedre.

Husk at størrelsen på høytallerene du kjøper må være 6,5" eller 17cm.

Jeg er fornøyd med lyden i mine Pioneer høytallere.
De er riktignok i en budsjettklasse, men låter godt nok synes jeg.
Jeg har også montert speaker pod i T-baren og oppgradert høytallerene i denne med Pioneer høytallere i en høyere klasse (TS-A4613i), og disse låter riktig så bra!
I T-baren er størrelsen på høytallerene 4x6".

Lykke til med handlingen og monteringen.
Jeg håper jeg svarte på alle spørsmålene dine. :)

DAB er smart!
Jeg var på utkikk etter DAB-radio selv når jeg handlet i fjor, men det var ingen modeller med DAB på det tidspunktet.

• Thomas Lønberg
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 3 måneder dager siden - 12 år 3 måneder dager siden #619 av Thomas Lønberg
Jeg startet jobben med å demontere bakstillingen i dag for å pusse bort rust og lakke opp utsatte deler samt bytte foringer.
Underveis demonterte jeg støtdemperne for å se hvordan det stod til med dem, og det var et trist syn. Den ene var helt gåen, og det var ikke mye igjen av dempeegenskapene i den andre heller.
Så nye dempere må bestilles.
Og de skulle jeg gjerne hatt i morgen tidlig. Det blir litt vanskelig med mindre en Brite kjøper de over disk, setter seg på første fly til Gardermoen og leverer de personlig på døra mi.
Det er bakdelen med at alle deler er bestillingsvare til disse bilene.
Last edit: 12 år 3 måneder dager siden by Thomas Lønberg.

• Thomas Lønberg
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden - 12 år 2 måneder dager siden #632 av Thomas Lønberg
En liten stemningsrapport i påskekvelden.
Bilen står på bukker med utlagte lenkearmer og bærebruer.
De har fått særbehandling i form av pussing og to tykke lag med Hammerite.
Det samme har stabstag, kalippere og alt det øvrige som er tilgjengelig av subframe'n der bak.
Poly-foringer er blitt presset inn og nå venter jeg egentlig bare på GAZ-dempere, eksospakninger, skruer og bolter fra England og endeledds-pipe som Jon Fredheim er så snill å dreie for meg.
Etter alt er skrudd tilbake på plass det klart for å sette på flunkende nye hjul og nyte en kjøretur med nyoverhalt bakstilling. :)

God påske til dere alle.

Pusset og nylakkerte Rear Arms, Tie Bars og Anti Rollbar Links med nye foringer:

Demperne som er på vei:
Last edit: 12 år 2 måneder dager siden by Thomas Lønberg.

Moderator: AdminPSSteinar BraatenTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.305 sekunder
Forumløsning av: Kunena