Historien om min MGF
- Thomas Lønberg
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 9 måneder dager siden - 12 år 9 måneder dager siden #275
av Thomas Lønberg
Historien om min MGF opprettet av Thomas Lønberg
Jeg starter denne tråden for å oppsummere hva jeg har gjort med min MGF og forhåpentligvis gi tips og råd til andre MGF-eiere i vårt langstrakte land.
Min bil er en 99 modell MGF MK1 1.8 MPI i British Racing Green (lakkode HAM).
Jeg har alltid hatt sansen MGF og har hatt lyst til å kjøpe en siden jeg første gangen så en i 1996 (når jeg var liten guttunge). Høsten 2011, 15 år og mange biler senere, fikk jeg endelig tak i mitt eksemplar.
Bilen ble importert fra Tyskland i 2005 og har gått som sommerbil i hele sitt liv i Norge.
Den er et godt eksemplar, uten rust, med utstyr som 16" square spoke felger, fult skinninteriør, ABS, airbag på passasjersiden og vindstopper. Det var to problemer med den; clutchen var utslitt og temperaturmåler for kjølevannet virket ikke.
Den ble satt rett til vinterlagring.
Våren 2012 kunne jeg endelig begynne å jobbe med den.
Masse deler ble i løpet av vinteren kjøpt inn fra Rimmer Bros som bla. KN57i kit, bensinfilter, oljefilter, tennplugger, pluggledninger, fordelerlokk, sensorer for kjølevann, lokk for ekspansjonstank osv.
I tilegg kjøpte jeg Castrol Magnatec 10-40W olje fra Mekonomen og Comma Xstreme G30 Glysatin-basert kjølevæske fra Bilxtra.
Nå var det tid for en skikkelig service.
Clutchen ble også byttet, KN57i kittet ble montert og temperaturmåleren for kjølevannet virket igjen etter den blå sensoren ble byttet.
Hydragas systemet fikk en sjekk hos Bråthen Bil i Lillestrøm og en 4-hjuls kontroll ble utført hos Snap Drive på Helsfyr. Så ble den EU godkjent. Nå var den klar for å kjøres!
Ukene etter kom den ene oppgraderingen etter den andre.
Først ble stereoanlegget oppgradert med en Pioneer DEH-6400bt spiller fra Strømmen Bilradio.
Så ble høytallerene i dørene oppgradert med Pioneer TS-G1712i 6,5" toveis høyttallere fra Clas Ohlson.
Deretter ble en DynaBel DY9158 kjøpt av DynaBel på en messe på Norges Varemesse montert.
Senere kjøpte jeg også en T-bar med hull for høytallere fra en 2000 modell fra eBay og jeg monterte Pioneer TS-A4613i 4x6" høytallere i denne.
En alarm for lavt kjølevæske-nivå fra LoLarm ble også montert.
Videre har bilen fått masse TLC med å bli polert nesten ukentlig (lakken ble ikke mettet før sent mot høsten), nye torque steady tamer polyrethane foringer er blitt montert og den har fått mye godt vedlikehold.
Bilen har stort sett oppført seg fint i hele sommer. Jeg har kjørt 12000 km med den, inkludert en tur til Lofoten og tilbake. Her ved Polarsirkelen på Saltfjellet:
Nå står vinteren for dør igjen og den skal snart parkeres.
Jeg gleder meg allerede til neste år hvor jeg vil begynne med en skikkelig service igjen.
Da skal også alle foringer i for- og bakstilling byttes med polyrethane-foringer.
Videre oppdateringer vil postes her i denne tråden.
Min bil er en 99 modell MGF MK1 1.8 MPI i British Racing Green (lakkode HAM).
Jeg har alltid hatt sansen MGF og har hatt lyst til å kjøpe en siden jeg første gangen så en i 1996 (når jeg var liten guttunge). Høsten 2011, 15 år og mange biler senere, fikk jeg endelig tak i mitt eksemplar.
Bilen ble importert fra Tyskland i 2005 og har gått som sommerbil i hele sitt liv i Norge.
Den er et godt eksemplar, uten rust, med utstyr som 16" square spoke felger, fult skinninteriør, ABS, airbag på passasjersiden og vindstopper. Det var to problemer med den; clutchen var utslitt og temperaturmåler for kjølevannet virket ikke.
Den ble satt rett til vinterlagring.
Våren 2012 kunne jeg endelig begynne å jobbe med den.
Masse deler ble i løpet av vinteren kjøpt inn fra Rimmer Bros som bla. KN57i kit, bensinfilter, oljefilter, tennplugger, pluggledninger, fordelerlokk, sensorer for kjølevann, lokk for ekspansjonstank osv.
I tilegg kjøpte jeg Castrol Magnatec 10-40W olje fra Mekonomen og Comma Xstreme G30 Glysatin-basert kjølevæske fra Bilxtra.
Nå var det tid for en skikkelig service.
Clutchen ble også byttet, KN57i kittet ble montert og temperaturmåleren for kjølevannet virket igjen etter den blå sensoren ble byttet.
Hydragas systemet fikk en sjekk hos Bråthen Bil i Lillestrøm og en 4-hjuls kontroll ble utført hos Snap Drive på Helsfyr. Så ble den EU godkjent. Nå var den klar for å kjøres!
Ukene etter kom den ene oppgraderingen etter den andre.
Først ble stereoanlegget oppgradert med en Pioneer DEH-6400bt spiller fra Strømmen Bilradio.
Så ble høytallerene i dørene oppgradert med Pioneer TS-G1712i 6,5" toveis høyttallere fra Clas Ohlson.
Deretter ble en DynaBel DY9158 kjøpt av DynaBel på en messe på Norges Varemesse montert.
Senere kjøpte jeg også en T-bar med hull for høytallere fra en 2000 modell fra eBay og jeg monterte Pioneer TS-A4613i 4x6" høytallere i denne.
En alarm for lavt kjølevæske-nivå fra LoLarm ble også montert.
Videre har bilen fått masse TLC med å bli polert nesten ukentlig (lakken ble ikke mettet før sent mot høsten), nye torque steady tamer polyrethane foringer er blitt montert og den har fått mye godt vedlikehold.
Bilen har stort sett oppført seg fint i hele sommer. Jeg har kjørt 12000 km med den, inkludert en tur til Lofoten og tilbake. Her ved Polarsirkelen på Saltfjellet:
Nå står vinteren for dør igjen og den skal snart parkeres.
Jeg gleder meg allerede til neste år hvor jeg vil begynne med en skikkelig service igjen.
Da skal også alle foringer i for- og bakstilling byttes med polyrethane-foringer.
Videre oppdateringer vil postes her i denne tråden.
Last edit: 12 år 9 måneder dager siden by Thomas Lønberg.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kai Endre Hager
- Besøkende
-
12 år 9 måneder dager siden #287
av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne Sv: Historien om min MGF
Hei
Bra jobb, nydelig bil og flotte bilder
Bra jobb, nydelig bil og flotte bilder

- Tom Lynga
- Besøkende
-
12 år 9 måneder dager siden #298
av Tom Lynga
Besvart av Tom Lynga i emne Sv: Historien om min MGF
Hei,
Takk for at du deler med oss, historie og fine bilder
Takk for at du deler med oss, historie og fine bilder

- Thomas Lønberg
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 6 måneder dager siden #454
av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Sv: Historien om min MGF
Vintertid er tid for å forbrede seg til sommeren.
Jeg har handlet mange julegaver til bilen i år;
Falken Ziex rund baut, sorte 16" 11 spokes, 3rd brake light, full polyrethane pakke, alle servicedeler, hjullager, komplette suspension links og ball joints +++
Håper bilen blir en drøm å kjøre etter alt dette er byttet.
Nå mangler vi bare det varme og gode været.
Jeg har handlet mange julegaver til bilen i år;
Falken Ziex rund baut, sorte 16" 11 spokes, 3rd brake light, full polyrethane pakke, alle servicedeler, hjullager, komplette suspension links og ball joints +++
Håper bilen blir en drøm å kjøre etter alt dette er byttet.
Nå mangler vi bare det varme og gode været.

- Steinar Braaten
- Besøkende
-
12 år 6 måneder dager siden - 12 år 6 måneder dager siden #456
av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Sv: Historien om min MGF
Snakk om heldig MG!!
F`en kommer til å smile fra sidespeil til sidespeil når den får pakket opp all godis på julaften!
F`en kommer til å smile fra sidespeil til sidespeil når den får pakket opp all godis på julaften!

Last edit: 12 år 6 måneder dager siden by Steinar Braaten.
- Thomas Lønberg
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 3 måneder dager siden - 12 år 3 måneder dager siden #604
av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Sv: Historien om min MGF
Jeg hadde årets første tur med F-en i dag, 21. mars. :cheer: :cheer: :cheer:
Det ble en tur på ca 10 mil på (stort sett) tørre vårveier for å varme opp motoren, lade batteriet og se om alt fungerer som det skal etter den lange vinterdvalen.
Og alt fungerte utmerket!
Væskenivåene var fine, ingen lekkasjer, temperaturen holdt seg der den skulle og alt var fryd og gammen.
Etter endt tur fikk den en skikkelig vask for å fjerne støv, salt og skitt som fortsatt ligger igjen på veiene, før den blir pakket inn for noen uker til.
Våren har ikke helt kommet enda, men det var gøy å få en forsmak på den.
Det ble en tur på ca 10 mil på (stort sett) tørre vårveier for å varme opp motoren, lade batteriet og se om alt fungerer som det skal etter den lange vinterdvalen.
Og alt fungerte utmerket!
Væskenivåene var fine, ingen lekkasjer, temperaturen holdt seg der den skulle og alt var fryd og gammen.

Etter endt tur fikk den en skikkelig vask for å fjerne støv, salt og skitt som fortsatt ligger igjen på veiene, før den blir pakket inn for noen uker til.
Våren har ikke helt kommet enda, men det var gøy å få en forsmak på den.

Last edit: 12 år 3 måneder dager siden by Thomas Lønberg.
Moderator: AdminPS, Steinar Braaten, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.281 sekunder