MGB Elsystem
- Knut H. Ødegaard
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2249
av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne MGB Elsystem
Her er bilde etter jordings arbeidet. Har valgt ett jordingspunkt (midt i bildet) med en god kabel som er splittet i en haug med mindre ledninger. Ikke i bildet, men det er loddet og brukt krympestrømpe med lim. Så er alle de mindre jordledningene skjøtet med lodding og krympestrømpe.
Og jeg har jammen meg glemt igjen en 10mm pipe under der... :lol:
Her er noen av "Gremlins'ene" jeg måtte si farvel til...
Og jeg har jammen meg glemt igjen en 10mm pipe under der... :lol:
Vedlegget ble ikke funnet
Her er noen av "Gremlins'ene" jeg måtte si farvel til...

Vedlegget ble ikke funnet
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2251
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne MGB Elsystem
Og så skylder vi på Lucas som mørkets fyrste og kilde til alt som er ondt og mørkt!!!! Det er vel bare et av de avbildede koblingsstykkene som er originalt Lucas og når dette er satt sammen med noe uoriginalt kan det bli problemer. Min påstand er at det som er montert originalt på bilen virker såfremt det vedlikeholdes og ikke skrues til døde av sikkert velmenende eiere. En annen sak er at det sikkert er fornuftig å sette inn ekstra sikringer og releer etc. der hvor det er ønskelig og nødvendig, men om man ikke vet hva man driver på med kan det være greiest å ikke gjøre modifikasjoner på det elektriske anlegget. Om man gjør det bør man i alle fall ikke skylde på "The Prince of Darkness" etterpå.

- Knut H. Ødegaard
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2252
av Knut H. Ødegaard
Bra poeng Kjell. Er det noen som tar seg nær av min litt harselerede tone over Lucas...? Håper ikke det. I så fall kan man jo la være å lese. Min intensjon er (i tillegg til litt skrivekløe) å vise at dette ikke er så vanskelig som man skulle tro, men at feilene ofte er enkle å identifisere og reparere.
Etter flere tiår med elektronikk og biler, er min lille private uoffisielle statistikk at mer enn 90% av alle feil skyldes dårlig kontakt et eller annet sted og ikke komponenter. Så Lucas går jo litt ut av mørket her....
Etter flere tiår med elektronikk og biler, er min lille private uoffisielle statistikk at mer enn 90% av alle feil skyldes dårlig kontakt et eller annet sted og ikke komponenter. Så Lucas går jo litt ut av mørket her....

- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2253
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne MGB Elsystem
Alle kan harselere så mye de vil om Lucas eller andre ting for min del. Bryr meg ikke om det utover at min rettferdighetssans sier at skylden bør plasseres der den hører hjemme. I ditt tilfelle ser det jo ut som om Lucas ikke er problemet, men de tidligere eieres forsøk på å være bileelektrikere. Vi må huske at disse bilene vi driver med begynner å få ganske mange år på baken og det elektriske systemet er jo noe som ikke får noen form for vedlikehold før det går istykker. Jeg er enig i det du skriver om at de fleste feil som oppstår skyldes kontaktvansker, - spesielt i jordingsforbindelser og dette er jo noe som kunne vært unngått om man f.eks. hvert 10 - 20 år tok av jordingsskruene, pusset vekk rust og maling og satte på plass igjen. Men, - hvor mange av oss er det som gjør det? Vi venter vel heller til et ellere annet ikke virker og forbanner Lucas for å være dårlige greier. Nå på høsten har jeg mange kunder som klager på at bilene er utstyrt med dårlige varmeapparat. Det er de ikke, men den dårlige virkningen skyldes alltid at det ikke er i orden. Man kjører rundt med vannkraner som er feil jsutert slik at de ikke åpner helt, helt eller delvis tilstoppet register i varmeapparatet og manglende tetning i varmeapparatboksen slik at mesteparten av luften går utenom registeret. Hele mitt poeng er bare: Er det i orden så virker det! Man kan godt modifisere og forbedre ting bare man vet hva man gjør slik at man ikke gjør vondt værre.
- Knut H. Ødegaard
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2254
av Knut H. Ødegaard
OK, det satte punktum for min del. Jeg gjør som jeg vil med min bil, og andre som leser gjør som de selv vil.
For min del kunne jeg bidratt med mer, men forstår at det ikke er ønskelig fordi formen ikke passer for noen.
Å endre på en lett slentrende og humoristisk form passer ikke meg.
Det var moro så lenge det varte, men jeg publiserer ikke mer stoff av denne type.
For min del kunne jeg bidratt med mer, men forstår at det ikke er ønskelig fordi formen ikke passer for noen.
Å endre på en lett slentrende og humoristisk form passer ikke meg.
Det var moro så lenge det varte, men jeg publiserer ikke mer stoff av denne type.

- Atle Ingebrigtsen
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2255
av Atle Ingebrigtsen
Besvart av Atle Ingebrigtsen i emne MGB Elsystem
Ikke slutt å skriv Knut, du bidrar på en positiv måte, både med skriveformen, de gode bildene og din kunnskap om bil elektro.
Fortsett med det.
Fortsett med det.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.193 sekunder