MGB Elsystem

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden #2116 av Knut H. Ødegaard
MGB Elsystem opprettet av Knut H. Ødegaard
Jeg har gått over elsystemet til min "nye" -62 MGB Roadster. Systemet ser ut til å være restaurert til rimelig original stand, med DC dynamo, ombygget til negativ jord. Det er en ting som overrasker meg: bilen har kun 2 sikringer. Veldig mye er uten sikring - f.eks alt lys. Noe sier meg at brannslukningsapparat bør være innen kort rekkevidde..... Selvsagt kan man kaste seg over hovedstrøm bryteren i fart men......
Jeg vurderer å sette inn mer sikringer. Og selvsagt relestyring av hovedlys. Men da blir bilen ikke lenger autentisk og ihht skjema i den store grønne boken :)
Dessuten tenker jeg å erstatte de dårlige sammenkoplingene som henger på ledningene med noe bedre. Eller rett og slett fjerne de helt og bruke hel kabel helt frem. Noen som har gjort tilsvarende jobber på MGB...? Ellers om har opplevd konsekvensen av å eie bil uten sikringer.... :silly:

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Mer
11 år 7 måneder dager siden - 11 år 7 måneder dager siden #2118 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne MGB Elsystem
Min erfaring er at brann i Lucas ledningsnett oppstår når eiere /verksteder slurver med arbeid på elektrisk utstyr. Det kan være manglende gummi gjennomføringer (for eksempel igjennom innerskjermer) Uisolerte kontakter som er isolert med tape (som løsner over tid) "Nye" kabelsko av klem typen som løsner og ledningen kommer til jord. Ledninger som ikke er festet og ligger å gnager mot skarpe kanter. Gammle Lucar konectors som deler seg. Bullet konectors som ikke er loddet. Sørg for at alle gummigjennomføringer er i god stand, at ledninger er festet og bytt samtlige dobble Lucar konectors. Sekk at alle jordledninger har god kontakt. Så kan du vurdere ekstra sikkringer og reler. Sikringer og releer kan også skape problemer (dårlig kontakt)
Last edit: 11 år 7 måneder dager siden by Truls Sundt.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden #2119 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne MGB Elsystem
Hei Knut

Til en kostnad av ca. 3000,- kan du bestille et nytt elektrisk anlegg ihht. en senere MGB modell med negativ jord. Disse har 4 sikringer som er nesten like steinaldersk som din.

På internet finner du flere eksempler på eiere som har bygd om det elektriske anlegget med flere sikringer samt av den moderne typen.

diary-of-mgb.blogspot.no/2011/11/let-the...uses-and-relays.html

www.sterlingbritishmotoringsociety.org/files/mgpanel.pdf

Min erfaring med MGB og elektrisk anlegg, er at ledningen brenner over før sikringen ryker!!! Eneste løsning er å følge opp det elektriske anlegget som om det ikke hadde sikringer!!

halvor

Mer
11 år 7 måneder dager siden - 11 år 7 måneder dager siden #2120 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne MGB Elsystem
De to ekstra sikkringene i sikkringboksern med 4 sikkringer er til parklys for å dekke bla. Tyske sikkerhets krav. Dette for at allt lys ikke skulle forsvinne ved elektrike feil. Ellers er jeg enig med Halvor.
Last edit: 11 år 7 måneder dager siden by Truls Sundt.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden #2121 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne MGB Elsystem
Det var fristende å si meg enig med Truls som sier han er enig med meg!!!

Uansett - jeg hadde noen gremlins i det elektriske anlegget på min '77 MGB. Jeg lette og lette etter feilen som gjorde at bilen sluttet å lade når jeg havnet i kø ( varm motor-rom??) uten resultat. Løsningen ble et nytt elektrisk anlegg!! Det jeg gjorde var å klippe av de gamle ledningene 5 cm. fra tilkoblingen. Dermed hadde jeg fargen som skulle på alle kontaktene. Arbeidet med å skifte nytt anlegg, var overraskende kort; ca. 2 timer.

Idag har jeg INGEN problemet med feil eller problemer. Det gjør at en kjøretur over fjellet kan gjennomføres uten hjerteflimmer og dårlig nattesøvn!! Med andre ord: er du i tvil om standarden på ditt elektriske anlegg: BYTT!!! Jeg har brukt Autosparks. De leverer 100% originale anlegg med bl.a. tøyomspunnede ledninger som på tidlige MGB'er. Har nettopp mottatt ennå et anlegg fra dem for konvertering av min GT V8 fra RHD til LHD. Strengt tatt ikke nødvendig, men .....peace of mind!!

Med andre ord: Det beste middel mot overanstrengte sikringer, er et godt elektrisk anlegg!!!

halvor

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden - 11 år 7 måneder dager siden #2122 av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne MGB Elsystem
Jeg likte de to linkene Halvor la inn. Den første er nok mer i den gaten jeg hadde tenkt. Den siste var veldig jålete, men så mye jobb har jeg ikke tenkt å gjøre...
Min bil har allerede nytt el-anlegg, med omspunnet ledningsnett og det hele. Men personlig liker jeg ikke bullet-kontaktene, enten de er cripmpet eller loddet. Det blir veldig lett korrosjon i disse. I bagasjerommet eller inne i bilen er det OK, men ikke i motorrommet. Så for min del blir det nok den eneste holdbare metoden, rense, vri sammen og lodde. Og krympestrømpe med lim utenpå. Dette har jeg gjort i utallige biler jeg har hatt, når jeg har bygget el-anlegg for hengerfeste eller liknende.
Når det gjelder sikringer er det vel sånn at de fleste i denne verden nå er enige om at sikringer er kjekt å ha. Så på min bil blir nok både lys, horn, varmevifte og vinduspusser (som jeg sikkert sjelden bruker...) sikret med flatstift sikringer samt det faktum at lys med 14 volt matet via releer lyser bedre enn de som er matet gjennom en halv kilometer med brytere og tynne ledninger....

Jeg kan gjerne legge ut bilder fra ombyggingen hvis det er av interesse.

Halvor: Kan jeg stikke innom deg en dag med en wire-wheel felg jeg gjerne vil du skal vurdere. Jeg fikk den med bilen, og den ser helt fin ut. Jeg har fra før av 2 nye felger på bilen, så dersom jeg kunne klart meg med en ny hadde jeg jo spart de penga...
Last edit: 11 år 7 måneder dager siden by Knut H. Ødegaard.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.210 sekunder
Forumløsning av: Kunena