Her er linken til andre delen av turen på Røst http://osloray.wordpress.com/2012/09/28/andre-del-av-rundturen-pa-rost/
EU vil ha færre historiske kjøretøy
EU-kommisjonen vil i et direktiv som er ute på høring innskrenke antall historiske kjøretøy i EU/EØS. For å få definisjonen «historisk kjøretøy» tillates ikke endringer i for eksempel motor, bremser, styring, eller kjøretøyet utseende.
Forslaget kommer i forbindelse med at EU-kommisjonen ønsker å innføre årlig periodisk kjøretøykontroll (PKK) på alle typer kjøretøy, inklusive mopeder. Unntakene kan bli få, men disse omfatter bl.a. kjøretøy som er 30 år og yngre som er definert som historiske kjøretøy. Utfordringen er at definisjonen «historiske kjøretøy» foreslås innskrenket slik at svært mange motorhistoriske kjøretøy vil bli klassifisert som brukskjøretøy og kalt inn hvert år.
Forslaget dreier seg egentlig om trafikksikkerhet, og på grunn av det øke frekvensen av PKK fra annet hvert år til årlig kontroll, sier styreleder i Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK), Sven Olav Szallies.
Men går definisjonen gjennom vil begrepet motorhistoriske kjøretøy oppleve en alvorlig svekkelse. Forslaget er i skarp kontrast til den verdi historiske kjøretøy har opparbeidet seg i både Norge og Europa/EU som en del av vår felles kulturarv.
LMK kan vise til flere eksempler på problemer som vil oppstå med EU-kommisjonens definisjon.
Mer eksklusive biler ble tidligere endret utseendemessig én eller flere ganger i sin brukstid. Årsaken var eiers ønske om å endre til noe nytt, det opprinnelige karosseriet hadde blitt kollisjonsskadd, eller rett og slett blitt umoderne.
En rekke biler ble under krigen bygget om til knottfyring, og noen er fortsatt bevart i den tilstanden.
Flere modeller kom med åpent karosseri for sommerbruk, og en tildekket for vinteren. Konsekvensen av forslaget er at varianten ved innførselen til vil være det historisk korrekte. Kjøretøyet vil altså være historisk kun halve året.
– Ta T-Ford som eksempel, der den bakre delen av kupeen ofte ble erstattet med et lasteplan, sier styreleder Szallies. – Ofte konverterte man også den opprinnelige sideventilmotoren til toppventil hjelp av helt vanlige ombyggingssett. Slike tidsriktige modifikasjoner er en del av historien, og det er helt urimelig at disse kjøretøyene ikke skal anses som historiske.
Historiske kjøretøyers utrustning, tilstand og bruk skiller seg betydelig fra vanlige brukskjøretøy. De kjøres lite, og eierne bruker vanligvis svært mye tid til vedlikehold. Derfor mener LMK at disse kjøretøyene ikke har behov for en like hyppig frekvens for PKK som for moderne- og vanlige brukskjøretøy.
Ifølge Motorhistoriska Riksforbundet (MHRF) i Sverige som LMK samarbeider med i denne saken, viser statistikk fra Svensk Bilprovning at historiske kjøretøy har langt færre anmerkninger enn moderne kjøretøy. Dette er i strid med tabellen som brukes av EU-kommisjonen siden denne bare differensiert omfatter kjøretøy opp til fylte 15 år, og de eldre enn 15 år er i samme sekk. Dette betyr at tallene for kjøretøy 30 år og eldre er i samme gruppe som kjøretøy i gruppen 15 – 30 år som har mange anmerkninger.
LMK og MHRFs erfaring er at kjøretøy over 30 år tas godt vare på, og har i snitt trolig færre anmerkninger enn de yngre enn 30 år.
Den norske Kjøretøyforskriftens definisjon på et bevaringsverdig kjøretøy er helt i tråd med LMKs og FIVAs (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) oppfatning. Det beste eksempelet er i § 1 pkt. 3:
«Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.»
Internasjonalt er nå FIVA meget aktiv mot EU-kommisjonen, og LMK har sammen med flere organisasjoner sendt sine innspill til Vegdirektoratet for å påvirke forslaget som skal sendes ut på høring.
Medlemssystem
Et medlemssystem som er skreddersydd for LMK og beregnet for bruk i alle klubbene er snart ferdig. I løpet av året skal systemet være fungerende for LMK og fire «pilotklubber». Fordeler som bl.a. utsendelse av medlemskontingent på pdf, e-faktura, avtalegiro, personlige medlemssider, felles arrangementskalender, påminnelse om klubbmøte på SMS og mye mer vil bli tilgjengelig.
Det web baserte systemet vil bli en investering for klubben på anslagsvis et par tusenlapper, og landsmøtet vil våren 2013 eventuelt vedta en årlig driftsutgift. Den vil uansett bli meget overkommelig.
LMKs styre har som mål å ha et seminar om medlemssystemet i løpet av november i år, og vil også vurdere et lignende seminar på landsmøtet 2013 etter den formelle delen er ferdig.
Løp / arrangementer 2013
De fleste klubber begynner nå å få en viss oversikt over hvilke løp og arrangementer klubben skal gjennomføre i løpet av 2013, og når dette skal skje. LMK vil gjerne lage terminlisten så raskt som mulig for at alle kan begynne å planlegge bevegelsene for sommerhalvåret 2013.
Når du sender dette til post@lmk.no, så husk å føre opp STED, DATO, TID, KONTAKTPERSON, MOBIL/TEL, E-POST og WEBADRESSE
Ikke vinter PKK
I Danmark er det nå gitt et generelt «amnesti» for veterankjøretøy. Heretter vil ikke disse bli innkalt til periodisk syn i vintermånedene fra 1. november til 31. mars. I Norge kan man ta kontakt direkte med trafikkstasjonen for å få omgjort innkalling til kontroll fra vinterstid til sommer.
Denne søndagen hadde senteret i Bergen ansvaret for åpning og bilettsalg på Bergen Tekniske Museum. På grunn av nydelg vær og ingen veteran trikkekjøring var besøket svært labert.
Bergens Tekniske Museum har som formål å vise den tekniske utviklingen i Bergen og på Vestlandet, med hovedvekt på landtransport. Museet er en paraplyorginasisasjon for en rekke foreninger og grupper forankret i den tekniske utvikling i det 20 århundre. I tillegg har museet en rekke enkeltpersoner, bedrifter og institusjoner som medlemmer. Det er disse som driver BTM på frivillig og ulønnet basis. Et valgt styre ivaretar museets interesser.
I en låve utenfor Oslo stod en sjelden MG og ropte på på en ny eier.
Nå er den på vei til Bergen. Tiden da man fant biler på nedstøvede låver er snart forbi.
VEMORKSå var det over!
Etter å ha planlagt treffet i vel ett år var det unnagjort på tre dager. Pussig det, alltid slik; man jobber med ulike oppgaver, setter de sammen, og får til et treff som ligger litt frem i tid. Det føles som lenge til, så raser jo bare
tiden fremover, treffet starter, og plutselig er vi ferdig.
Nå er det bare å hive seg i selen og gjøre oppgavene for neste års treff, Norsk MG Treff 2013, Hardanger, som avholdes i Eidfjord. Som du skjønner så er jeg en av fire personer som arrangerer Norsk MG Treff. Atle Grimstad, Erik Bogaard og Per Mügge er dyktige medarrangører.Sammen danner vi et greit team som trives med å lage disse treffene.
Gleden vår er stor når vi ser MG-entusiastene ankomme med forventninger til treffet og stor entusiasme for hobby og sine medmennesker.
Torsdag 6. September møttes vi på Gaustablikk Høyfjellshotell ved Rjukan. Etter en heller svært våt sommer var det ekstra gledelig å se at værmeldingen for helgen fortalte om sol og lite regn. Og slik ble det, sol. Ikke før søndag morgen da vi skulle hjem kom lett yr og tåke om morgenen.
Fredag 7. September startet vi dagen med et besøk på museet på Vemork. Eskortert av Politi langs hovedveien gjennom sentrum dannet vi en flott parade av nydelige MG'er og trivelige entusiaster. Helt opp til museet kjørte vi, det ble en fin samling biler utenfor en imponerende bygning.
Deretter gikk veien via Imingfjell og Golsfjellet til Valdres og Danebu Kongsgård. Denne dagen røk tre bensinpumper!! Alle på biler fra samme senter, to på Golsfjellet og en i siste kneika opp til Danebu. Mer om det i MG-magasinet.
Lørdag 8. September startet vi med å parkere i sentrum av Fagernes der hovedgaten var stengt. Vi var en del av utstillingen ifm. at Fagernes by feiret 5 år med bystatus.
I dag hadde vi konkurranse om å kle seg best mulig i klær fra sin egen bils tidsepoke. Innsatsen var ikke bare bra, den var svært imponerende!
Deltagerne hadde virkelig lagt seg i selen. Vi som arrangører må bare ta av oss hatten for engasjementet de la ned.
Deretter kjørte vi langs Strondefjorden og så opp til Sekskanten kro for lunsj. Smaksprøver av rakfisk fra Wangensten fikk vi også.
Etter middag avduket vi to store marsipankaker, en for MGB 50 år og en for MG TF 10 år. Med bilder og treffets logo var kakene flotte.
Takk til vårt medlem, Hans Gjengedal, Gol Bakeri!
Søndag 9. September startet med noe tungt skydekke og litt yr i luften. Alle var klare for hjemreise. Heldigvis klarnet det opp utover dagen så de fleste fikk en fin tur hjemover.
Lyst til å høre hele historien om treffet? Les neste MG-magasin!
Hilsen
Steinar Braaten.
Se bildene her
Onsdagstur med Vestfold sportsbilklubb. Også denne turen ble kjørt i sol og varme. 12 biler møtte opp på Sem. Vi kjørte småveier i rolig tempo til Horten.
Forsikring i full fart
To ledere med samme mål: Trygghet for klubbmedlemmenes kjøretøy og øvrige eiendeler. Styreleder Sven Olav Szallies i LMK (t.v.) og direktør i WaterCircles Norge AS, Jack Skallerud Bråten (t.h.).
Det er ikke et fnugg av tvil om at byttet av samarbeidspartner på forsikring har vært en suksess! Det slår styreleder Sven Olav Szallies i LMK fast, og viser til at nær 100 % av medlemmene som kontaktes flytter sitt LMK-forsikrede kjøretøy over fra det gamle selskapet til LMK Forsikring.
Siden 1. januar i år har LMK Forsikring hatt WaterCircles Norge AS som samarbeidspartner, og resultatene har kommet raskt. Lave premier, rask og løsningsorientert skadebehandling i tillegg til en høy grad av kompetanse på LMK hos konsulentene på kundesenteret i LMK Forsikring gjør at folk flytter det meste av sin portefølje.
- Svært mange har forsikringsavtaler gjennom arbeidsgiver eller sin interesseorganisasjon, uansett om de liker jobben sin eller ikke. Vår styrke er at vi ofte er sterkt knyttet til vårt motorhistoriske kjøretøy, og bruker altså følelser når vi forsikrer, påpeker Szallies. Kjøretøy man er glad i skal ha en meget god forsikring slik at man vet at man har et best mulig utgangspunkt om noe skjer med det. Kanskje man kan si at det blir som å ha et ekstra barn?
Forsikringsordningen ble etablert i 1983 etter den modellen vår søsterorganisasjon i Sverige hadde etablert i samarbeid med selskapet Folksam. Først var det kun hel-, lager- og restaureringsforsikringer som ble tilbudt. Etter hvert har sortimentet blitt utviklet til å kunne forsikre nesten alt av veterankjøretøy og alt av øvrige eiendeler som hus, båt, hytte, hund ++. Merkenavnet «LMK Forsikring» med egen logo ble lansert 1.1.2012.
I 2010 ble forsikringsordningen lagt om til å bli en mer inkluderende forsikringsordning. Det ble laget nye rutiner som hjalp enda flere kjøretøy gjennom søknadsprosessen til kategorien «godkjent».
-Vi ser ikke bort fra at vi kommer til å utvikle forsikringsordningen videre, sier styreleder Szallies. - Men vi må tenke oss nøye om før endringer gjøres og/eller nye forsikringsvarianter lages. Alt tar utgangspunkt i kjøretøyet og enkeltmedlemmets behov. Klubbene som eier LMK og forsikringsordningen er helt tydelige på dette.
Konsulentene i LMK Forsikring er håndplukkede, og melder tilbake til sin direktør Jack Skallerud Bråthen i WaterCircles og LMK at klubbmedlemmene setter stor pris på å bli kontaktet for flytting av forsikringer.
- Dette er en gruppe med stor kompetanse på kjøretøy, og det betyr at vi har gode samtaler om både vilkår, premier og skadebehandlingen. I tillegg er dette en gruppe som tar godt vare på det meste av eiendelene sine, og derfor kan vi holde prisene lave, sier Bråthen. – Vi har en samlet premieinngang på ca 15 millioner kroner, og skadeutbetalingene er på et fornuftig nivå. Det sier seg selv at når folk tar vare på det de er glade blir det lite skader, og dette fører igjen til at vi kan holde lave premier. LMK forsikring er et skjebnefellesskap på godt og vondt!
Premien på Helforsikring for Totalkunder er på 395,- inklusive kasko med egenandel på kr. 3000,- samt veihjelp første gang til kr. 200,- har stått stille helt siden 1983. Dette er unikt i forsikringssammenheng, men lar seg forsvare siden skadeprosenten på kjøretøyene holdes nede. Direktøren i WaterCircles er meget fornøyd med LMK som gruppe.
- Medlemmene i LMKs klubber er dessuten de absolutt triveligste kundene vi snakker med! Jeg måtte bare få sagt det, ler Bråthen idet han kjører opp til kontoret igjen fra Lysaker brygge i sin Austin Healey.
Løp / arrangementer 2013
De fleste klubber begynner nå å få en viss oversikt over hvilke løp og arrangementer klubben skal gjennomføre i løpet av 2013, og når dette skal skje. LMK vil gjerne lage terminlisten så raskt som mulig for at alle kan begynne å planlegge bevegelsene for sommerhalvåret 2013.
Når du sender dette til post@lmk.no, så husk å føre opp STED, DATO, TID, KONTAKTPERSON, MOBIL/TEL, E-POST og WEBADRESSE
Ikke vinter PKK
I Danmark er det nå gitt et generelt «amnesti» for veterankjøretøy. Heretter vil ikke disse bli innkalt til periodisk syn i vintermånedene fra 1. november til 31. mars. I Norge kan man ta kontakt direkte med trafikkstasjonen for å få omgjort innkalling til kontroll fra vinterstid til sommer.