Wire wheels MGB Roadster

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1948 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Wire wheels MGB Roadster
Hei Knut

Hyggelig du fant artikkelen nyttig!!

Halvor

PS!! Truls vil legge artikkelen ut her på web'en da svært mange har problemer med eikehjul, bl.a. slik Frank beskriver...

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1950 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Wire wheels MGB Roadster
Jeg vil jo sterkt fraråde "juksereparasjoner" på disse livsviktige delene. Når dette er/blir tilstrekkelig slitt og man foretar en panikkbrems eller bare en kraftig oppbremsing kan splinsen glippe over med det resultat at bremsetrommelen står stille mens hjulet fortsetter å trille til bilen bråstopper i et eller annet hardt (uheldig for deg) eller mykt (uheldig for den/de du treffer). Moralen må være: Har du stor glapp i hjulene og splinsen kjennes knivskarpe på toppene så bytt både felger og hubber. Koster endel, men livsforsikring koster!

• Jon Fredheim
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1951 av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Wire wheels MGB Roadster

Kjell Hagen Nilsen skrev: Jeg vil jo sterkt fraråde "juksereparasjoner" på disse livsviktige delene. Når dette er/blir tilstrekkelig slitt og man foretar en panikkbrems eller bare en kraftig oppbremsing kan splinsen glippe over med det resultat at bremsetrommelen står stille mens hjulet fortsetter å trille til bilen bråstopper i et eller annet hardt (uheldig for deg) eller mykt (uheldig for den/de du treffer). Moralen må være: Har du stor glapp i hjulene og splinsen kjennes knivskarpe på toppene så bytt både felger og hubber. Koster endel, men livsforsikring koster!

Knut beskriver sine splines som all right, men med en liten slakk. Denne slakken blir verre hvis den får utvikle seg, og til slutt vil slitasjen kunne bli så stor at hub'en vil kunne rotere i hjulnavet, med bortfall av bremsevirkning som resultat.
Hensikten med å stoppe slarken med Loctite er å hindre dette i å skje.
Det sikreste vil selvfølgelig alltid være å skifte både felger og hubber.
Det er bakhjulene som er mest utsatt for slitasje fordi disse er utsatt for kraft i begge rotasjonsretninger.

• Are Wang
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1952 av Are Wang
Besvart av Are Wang i emne Wire wheels MGB Roadster
Ja her er nok lite muligheter for snarveier , utslitt spør du meg .. Har selv hatt slike en gang og følte det var feil plass og spare .. DE gikk rett i søpla og nye kom på .. Blir nok mer vinter arbeid på deg..

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1953 av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne Wire wheels MGB Roadster
Jeg heller faktisk fortsatt til at Locktite er smart, men selvsagt ikke som en erstatning for utslitte splines. Jeg har også tenkt meg frem til at forhjulene, som kun belastes en vei, ikke er like utsatt for slitasje her. Har ikke hatt dem av enda, men de står også for tur til en sjekk. Skulle gjerne visst om det finnes en slags norm for hva som betegner en utslitt spline. At den er spiss i sporet betyr jo sammenklemt materiale og mye slakk. Joda, jeg skifter ut felger og hubber hvis jeg må, men ikke hvis de er innenfor det normale. Og mine er ikke knivskarpe men som Jon sier har de en liten slakk som selvsagt får utvikle seg til en større slakk hvis man ikke får friksjon i kon'ene. Ikke kan det være mye jobb heller, å ta av hubbene ser ikke speielt komplisert ut. Det er et par ting som også tilsier at dette problemet ikke bør overdramatiseres. For det første er dette en veteranbil, som kjøres med verdighet og forsiktighet. Det er nok større sjanse for å skade seg fordi jeg ikke har nakkestøtter, sammentrykkbar rattstamme eller for den sakens skyld ABS, Airbags, ESP og alle de andre forkortelsene. Skal jeg fortest mulig til Oslo tar jeg nok Outlander'n som har plenty med denslags. Dessuten er det bakhjulene dette i hovedsak gjelder, og ja - jeg ser den at hvis hele greia "går over" splinsene ved en bråstopp så vil hjulet skru seg av. Men denne dramatikken vil nok kun skje hvis man ikke etterser eller vedlikeholder bilen. Jeg har da kjøpt en hobby.... dessuten vil man nok først merke det ved akselerasjon, det er normalt større krefter i sving da. Og nedbremsing skjer i hovedsak på forhjulene, ca 75% av bremseeffekten ligger der... Har lært mye av dette her i helgen, moro for en nykommer å oppleve et så aktivt og faktabasert forum.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1954 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Wire wheels MGB Roadster
Joda Knut, Locktite kan nok minske symptomene slik at du får mindre klakking, men det kurerer ikke sykdommen. Konene har kun marginal påvirkning når det gjelder å hindre hjulet i å rotere, - det er det splinsen som gjør. Konenes oppgave er å holde hjulet sentrert på akselen. Du etterlyser en standard for slitasje av splinsen og her finnes det vel ikke annen enn at når de er skarpe på toppene er de (ut)slitte. En ny hub har en flat topp med bredde på ca. 0,8 - 1 mm så når toppen er spiss er det mye metall som har flyttet på seg og/eller blitt borte. Du sier videre at slike biler kjøres med stil og verdighet og det er sikkert riktig, men bilene går i alle fall fort nok til å holde følge med vanlig trafikk og om det da kommer et barn løpende ut fra en port og havner under bilen din grunnet roterende felger er det vel ikke så mye igjen av stilen og verdigheten? Det at bilene tildels mangler moderne utstyr som sammentrykkbar rattstamme er jo bare et argument for viktigheten i å kunne stoppe uten at felgene fortsetter å rotere på akselen til du bråstopper i et eller annet. Du sier videre at dramatikken med felger som roterer på hubben kun vil skje ved manglende ettersyn og vedlikehold. Er det ikke nettopp dette er da? Vedlikehold ved å skifte ut trafikkfarlige og defekte deler? Jeg er enig med deg i at mesteparten av bremsekraften ligger på forhjulene og at problemet med slitte splines er mindre der. Jeg har imidlertid sett resrvehjul med utslitte og dårlige felger benyttet på forhjulene ved en punktering og hvor hjulet skrudde seg av og forsvant ved en oppbremsing. Det er riktig at dette ikke skjer så ofte, men en gang er for mye, spesielt for den/de som blir utsatt for det og kanskje skader seg selv eller andre.

Når det gjelder hvor enkelt det er å bytte hubber bak er jeg redd det ikke er så enkelt på din bil siden du jo har en tidlig bil som benytter en såkalt banjo-type bakaksel. På denne er hubbene presset inn på stikkakslene med betydelig kraft og for å få av de gamle hubbene og sette på nye må du ha tilgang til en hydraulisk presse med opp mot 30-40 tonns presskraft.

Etter alt dette tror du vel kanskje at jeg og noen andre som skriver her på nettet er skikkelige kverulanter som er ute etter "å ta" nye medlemmer, men det er så langt fra sannheten som det går an. Jeg tror jeg har alle med meg når vi av hele vårt hjerte ønsker alle nye medlemmer og bileiere velkommen. Vi er vel bare glade for å kunne dele med oss av den smule kunnskap og erfaring vi sitter inne med og når dette i noen tilfelle kan oppfattes som surmaget påståelighet og kverulering er det ikke ment slik. Min hensikt er i alle fall å forsøke å hjelpe de som er usikre på tekniske ting til å løse sine problemer og kunne nyte veteranbilhobbyen (spesielt med MG'er) på en slik måte den fortjener.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.202 sekunder
Forumløsning av: Kunena