Wire wheels MGB Roadster
- Halvor Asland
- Besøkende
-
Hyggelig du fant artikkelen nyttig!!
Halvor
PS!! Truls vil legge artikkelen ut her på web'en da svært mange har problemer med eikehjul, bl.a. slik Frank beskriver...
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
Kjell Hagen Nilsen skrev: Jeg vil jo sterkt fraråde "juksereparasjoner" på disse livsviktige delene. Når dette er/blir tilstrekkelig slitt og man foretar en panikkbrems eller bare en kraftig oppbremsing kan splinsen glippe over med det resultat at bremsetrommelen står stille mens hjulet fortsetter å trille til bilen bråstopper i et eller annet hardt (uheldig for deg) eller mykt (uheldig for den/de du treffer). Moralen må være: Har du stor glapp i hjulene og splinsen kjennes knivskarpe på toppene så bytt både felger og hubber. Koster endel, men livsforsikring koster!
Knut beskriver sine splines som all right, men med en liten slakk. Denne slakken blir verre hvis den får utvikle seg, og til slutt vil slitasjen kunne bli så stor at hub'en vil kunne rotere i hjulnavet, med bortfall av bremsevirkning som resultat.
Hensikten med å stoppe slarken med Loctite er å hindre dette i å skje.
Det sikreste vil selvfølgelig alltid være å skifte både felger og hubber.
Det er bakhjulene som er mest utsatt for slitasje fordi disse er utsatt for kraft i begge rotasjonsretninger.
- Are Wang
- Besøkende
-
- Knut H. Ødegaard
- Emneforfatter
- Besøkende
-
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
Når det gjelder hvor enkelt det er å bytte hubber bak er jeg redd det ikke er så enkelt på din bil siden du jo har en tidlig bil som benytter en såkalt banjo-type bakaksel. På denne er hubbene presset inn på stikkakslene med betydelig kraft og for å få av de gamle hubbene og sette på nye må du ha tilgang til en hydraulisk presse med opp mot 30-40 tonns presskraft.
Etter alt dette tror du vel kanskje at jeg og noen andre som skriver her på nettet er skikkelige kverulanter som er ute etter "å ta" nye medlemmer, men det er så langt fra sannheten som det går an. Jeg tror jeg har alle med meg når vi av hele vårt hjerte ønsker alle nye medlemmer og bileiere velkommen. Vi er vel bare glade for å kunne dele med oss av den smule kunnskap og erfaring vi sitter inne med og når dette i noen tilfelle kan oppfattes som surmaget påståelighet og kverulering er det ikke ment slik. Min hensikt er i alle fall å forsøke å hjelpe de som er usikre på tekniske ting til å løse sine problemer og kunne nyte veteranbilhobbyen (spesielt med MG'er) på en slik måte den fortjener.