Wire wheels MGB Roadster

Mer
11 år 8 måneder dager siden #1955 av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne Wire wheels MGB Roadster
Takk til deg Kjell for å påpeke farene ved å ta for lett på dette med slitte splines.

Men, jeg antar du ikke mener at felger og hubber må skiftes ved første tegn til slitasje. Hvis det er rett sitter vi fremdeles med problemstillingen hvorvidt det er mulig å redusere/sinke utviklingen.

Dersom Locktite reduserer de stadige belastningene på splines gjennom å "låse" eller øke friksjonen i konene, vil vel dette gjøre at splines slites (vesentlig) langsommere?

Eller tenker jeg feil her?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden - 11 år 8 måneder dager siden #1956 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Wire wheels MGB Roadster
Hei

Noe sier meg at vi blander 2 problemstillinger...............

Innerst på navet/hub'en er det en kon som ligger mot en innvendig kon innerste i eikehjulet. På tilsvarende måte har eikehjulet en utvendig kon ytterst som passer mot en tilsvarende kon i knock-on mutteren. Eneste oppgave disse konene har er å sentrere eikehjulet!!!!!!!!!!!!!!! Om navene er satt på riktig side, skal mekanikken sørge for at de er selvlåsende, dvs. om mutteren er slakk/løs, skal prinsippet sørge for at mutteren strammes automatisk. Er hub'ene montert på feil side, vil prinsippet føre til at mutteren skrus av like effektivt!!!

Langs navet/hub'en og innvendig i eikehjulet, er det langsgående spor, kalt splines. Splines'enes eneste funksjon er å overføre rotasjonskrefter, være seg akselerasjon eller bremsing.
Kon'ene er sjelden årsak til noen problemer selv om volsom tiltrekking av eikehjulet kan bety at det blir merker etter splines på nav-konene.
Splines'ene er derimot årsak til mange problemer:
1) om eikehjulsmutteren dras til med stor kraft, vil eikehjulet innerst bli presset utover pga navets kon. Dette betyr igjen at kontaktflaten mot splins'ene innerst blir dårligere, samt at de innerste eikene blir slakke. Dette er bokstavlig en døds-synd!!!
2) rustne og slitte splines. En kan aldri forvente at gjennomføring hvor eiekene går inn i felgnavet er tette. Om en vasker eikehjulene med høyttrykksspyler, vil en nærmest være garantert å få vann inn i felgnavet. Om splins'ene ikke er beskyttet med fett, vil dette vannet føre til korrosjon på splines'ene i både hub'ene og felgnavet. Dermed er forfallet igang. Overraskende mange eikehjul og hub'er jeg har sett, er ødelagt av korrosjon. Korrosjonen eller la oss kalle det rust, vil så trenge inn i fettet og dermed er fettet blitt en slipepasta. Dette fremmer heller ikke levetiden på eikehjulene eller hub'ene.

Derfor:
1) sørg for eller sjekk at hub'ene er montert på riktig side. Normalt står det Right eller Left på knock-on mutteren

2) sørg for godt med fett på innerste konflater, på splines samt på gjengene på hub'er og felgnav samt i knock-on mutteren. Det må være godt grep/friksjon mellom knock-on mutter og eikehulet sine koniske flater, så her anbefaler jeg verken fett eller andre produkter.

3) ikke dra knock-on mutteren på for hardt. 2-3 passelige slag er mer enn tilstrekkelig ( sjekk punkt 1) over!!!)

4) ikke vask eikehjulet med høyttrykksspyler. Vanninntregning vil føre til rust.

5) rengjør både hub og eikehjulsnav for fett og sett inn nytt fett - gjerne som vår forberedelser.

6) er det begynt å bli et hørbart klikk når du starter å kjøre eller bremser, er det et viktig varsel på at noe bør skiftes. Nye eikehjul og nye hub'er gir ikke hørbare klikk

Clear as mud??

mvh
halvor

PS !! Mens jeg skrev her, kom FedX og leverte min nyanskaffede adapterkit for balansering av eikehjul på "vanlige" avbalanseringsmaskiner!!!!!!
Last edit: 11 år 8 måneder dager siden by . Grunn: skrivefeil

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1957 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Wire wheels MGB Roadster
Neida Peter, jeg mener ikke at de bør byttes ved første tegn til slitasje. Som jeg skrev har en ny hub en flate på toppen av splinsen på 0,8 til 1 mm og det er når denne blir slitt knivskarp og tildels bortslitt at det er fare på ferde. For å sette dette i litt perspektiv er Knuts bil en 1963 modell og jeg vil regne som ganske sikkert at hubbene ikke har vært byttet på de 50 årene som har gått. Slitasjen her er som all annen slitasje en aksellererende ting som begynner med litt bevegelse som jo er der allerede når både hub og felg er nye og frem til hjulet roterer fritt. Om man ved bruk av Locktite forlenger dette fra en 50 års periode til f.eks. 100 år har vel kun akademisk interresse? At bruk av Locktite kan ha en virkning på klakkelyden når denne først har oppstått tror jeg gjerne, men jeg tror ikke Locktiten klarer å hindre et evntl. sammenbrudd om splinsen først ryker. Vridningskreftene er nok større enn bindingen mellom Locktite og konene. Man kan sikkert oppnå samme virkning ved å bruke tykkere grease på splinsen. Lyden og bevegelsen (og fremtidig slitasje) blir dempet, men selve problemet blir ikke borte.

• Kai Endre Hager
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1959 av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne Wire wheels MGB Roadster
Selvfølgelig er dere som kan så mye om MG`er, IKKE kverulanter når dere gir så gode og lærerike svar på problemer. Jeg har lært masse om splines og hubber i denne tråden, og har nok en inspeksjonsjobb foran meg til våren. B)
Hva hadde vel dette forumet vært uten dere? TUSEN TAKK for gode svar og veiledning! :cheer:

• Jon Fredheim
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden - 11 år 8 måneder dager siden #1962 av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Wire wheels MGB Roadster
Løsningen med å bruke Loctite (produktnavnet staves slik) virker. Den er grundig prøvet under kjøring som de færreste NMGK-forumbrukere praktiserer. Dermed kan spekulasjonene om dette ligge.
Den som har lyst til å prøve den selv, kan jo gjøre det. Den koster ikke mer enn en flaske med Loctite, som uansett er nyttig å ha.
Å la hjulet fortsette å slarke med bare fett i rillene for å hindre slitasje, er neppe noe å anbefale.

En annen jukseløsning finnes her:

Så er vel diskusjonen i gang igjen... B)
Last edit: 11 år 8 måneder dager siden by Jon Fredheim.

• Frank Rygh
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1963 av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne Wire wheels MGB Roadster
Hei på dere..
Tror jeg bytter til platefelger jeg...

Neida dette er int, men ikke la det bli for teknisk da :) :)
Når hubben er "skarp" og bilen lager klunker, ja da er det ingen vei tilbake :)
Husk som det også er nevnt her at mange av disse felgsett og hubber er nær på 50 år
Frank :)

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.235 sekunder
Forumløsning av: Kunena