Wire wheels MGB Roadster

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1964 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Wire wheels MGB Roadster
Hei

Bare en digresjon....

For at selvlåsningsprinsippet ved Rudge-Whitworth eikehjulet skal fungere, må det være noe radiell slakk mellom hub og nav!!

Min frykt ved bruk av Loctite, er at denne radielle slakken forsvinner og dermed er ikke eikehjulet lengre selvlåsende.... Derfor min reservasjon...

mvh
halvor

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1966 av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne Wire wheels MGB Roadster
Jeg er nå helt sikker på at Halvor har rett og at Locktite egetlig ikke er en god løsning, selv om det jo vil funke så lenge alt er nytt og fint. Leste nettopp om selvlåsingsprinsippet, meget interessant. Fakta tiltaler meg alltid.

mgaguru.com/mgtech/wheels/wl102.htm

Dette betyr jo dessuten at det SKAL være en liten glapp, uansett om det er nytt eller slitt. Bare at glappen blir større og større.... Antagelig er den så liten når alt er nytt at man ikke merker den.

Når det gjelder diagnose på min 50 år gamle bil, så bør den nok betraktes som restaurert og tatt på veien i 2007 mer enn at alt er 50 år gammelt.... Jeg har en ringperm full av kvitteringer, bla.a. på 2 nye felger. Og sammen med dusivis av gamle og nye deler fikk jeg med 2 gamle hubber. Dessverre er forrige eier død, så det er ikke mulig å spørre om hva han har gjort og når, hvis ikke noen her på forumet har spesielle kontakter med forhenværende MG entusiaster da....

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1967 av Halvor Asland
Hei Knut

Jeg skal "kjøre forbi" deg imorgen ettermiddag/kveld på vei fra Asker til Kristiansand. Om du ønsker kan jeg stikke innom å ta en kjapp titt på hub'ene ( felgene krever mer arbeid å inspisere, dvs fjerne fett...). Jeg kan samtidig ta med en slitt og en ny hub så du kan selv vurdere tilstanden....

mvh
halvor

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1969 av Knut H. Ødegaard
Takk for flott tilbud Halvor. Dessverre kjører jeg akkurat motsatt av deg, skal til Oslo imorgen. Bilen har jeg forøvrig kjøpt på Slemmestad, og jeg setter den inn i mekkelokale hos Tønsberg Automobilklubb i kveld. Men hvis jeg kan ta kontakt med deg i løpet av vinter'n så kan jeg kanskje stikke innom med et par rengjorte bakhjul som vi kan kikke på mens roadster'n står på bukker.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1970 av Halvor Asland
Hei

Ok - om du kjører forbi så gjør bare det... Jeg tok den!!! :angry:

Synd for deg. Da gikk du glipp av en kjøretur i en MGB GT V8... :woohoo:

Vi holder kontakt!! :P

mvh
Halvor

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 6 måneder dager siden #2241 av Knut H. Ødegaard
Hei, tar opp denne tråden igjen. saken er - jeg har prøvd å finne en video eller noe annet instuksjonsmateriell som tar for seg det å skifte hubber på banjo aksel. Jeg fikk kjøpt 2 nye originalhjul av Frank (takker, Frank!) så da gjenstår bare å skifte hubber bak. Jeg vet i prinsippet hvordan, men det hadde vært fint å se noen andre gjør det før jeg begynner. Finner kun f.eks. på YouTube videoer om skifte av hubber bak på tube-aksel... Ikke banjo. Har lett og lett og lett.... Noen som vet om noe instuksjonsmateriell...? :unsure:

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.240 sekunder
Forumløsning av: Kunena