Wire wheels MGB Roadster

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1942 av Knut H. Ødegaard
Wire wheels MGB Roadster opprettet av Knut H. Ødegaard
Jeg fant ikke noe om dette her på forumet så jeg prøver meg med et spørsmål: Min ny-erhvervede MGB MK1 har eikehjul, og knock-on muttere. Fiks patent, med selv-tiltrekkende muttere. Kobber-hammer fulgte med bilen.

Bilen har et problem: Når jeg endrer drivkraft retning, bremser, rygger og kjører forover er det "glapp" mellom felgen og hubben. Kjennes veldig tydlig i bilen og jeg kan se det på utsiden hvis jeg skyver på bilen med brekket på. Alle splines virker OK, men det er jo ikke helt tight, og jeg formoder det er friksjonen mellom de felgens og hubbens konus som skal forhindre dette.

Jeg har lest flere steder på nettet og får forskjellige svar, men finner det logisk at: Splines og gjenger skal smøres, mens alle fire konsike flater skal forbli tørre (hub, felg indre, felg ytre og mutter). Derved vil de "bite" og knock-on mutteren vil trekke seg til etterhvert som man bruker bilen.

Men så står det noen steder at da vil hjulene ruste fast.... Jeg ville vel antagelig tro at for å unngå dette tar man av hjulene minst en gang pr år, rengjør evt pusser pent av kone flater og legger i nytt fett på de riktige stedene.

Er det noen som bekrefte eller avkrefte dette og evt forklare hvorfor..

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden - 11 år 8 måneder dager siden #1943 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Wire wheels MGB Roadster
Hei igjen Knut

Det må alltid være slakk mellom eikehjulet og hub'en for Rudge Whitworth eiekhjulet skal være selvlåsende, men den dagen toppene av splins'ene ikke er plane på toppen, men skarpe som gjengene på en skrue, er det på tide å bytte hub'er og eikehjul.

Når det gjelder sentrering ev eikehjulene på hub'en, er det min mening at indre kon-flater SKAl være smurte, men konflatene ytterst på eikehjulet - det som går mot den store knock-on mutteren skal den være nær tøtt, dvs. du han meget begrenset fett på for å hindre korrosjon, men igjen meget begrenset. Poenget er at mutteren IKKE må skli mot eikehjulet på denne flaten.

mvh
halvor
Her er en artikkel jeg har skrevet om emnet

Vedlegget ble ikke funnet

Last edit: 11 år 8 måneder dager siden by .

• Jon Fredheim
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1944 av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Wire wheels MGB Roadster
Det er ingen fare for at navet vil ruste fast på den koniske delen av hub'en, i hvert fall ikke når splinesene er så slakke at nav og hub beveger seg mot hverandre under bremsing/pådrag.

Trikset for å juksereparere dette er å bruke Loctite på de koniske flatene. Rengjør grundig, bruk Loctite 638 eller tilsvarende og slå fast mutterne som vanlig. Navet vil bite fast i hub'en, og det skal mye mer til før det glipper. Det er ingen fare for at delene skal sitte fast når man demonterer. Hjulet vil løsne lett når mutteren løsnes.
OBS: Smør splines som vanlig. Det skal IKKE være Loctite på splines.

• Jon Fredheim
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden - 11 år 8 måneder dager siden #1945 av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Wire wheels MGB Roadster
Det understrekes at det er konen på hub'en og innsiden av navet som skal loctites. IKKE mutteren og navets tilvarende flate ytterst.
Last edit: 11 år 8 måneder dager siden by Jon Fredheim.

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1946 av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne Wire wheels MGB Roadster
Takker for gode svar. Ut fra Halvor's utdypende artikkel er jeg sikker på at det er korrekt å ikke smøre noen kone flater. Dette gir mest mulig friksjon, og forhindrer at felg/nav "hugger" og derved gradvis deformerer splines på felg og hub. Men tipset med Locktite var jo også glimrende, jeg antar at man da må ta en liten rens for å få vekk gammel locktite når man har av hjulet. At det ikke skal være Locktite i splines og gjenger skjønte jeg, man skal jo ikke forhindre å få av hjulet av bilen... :) Jeg kjører nå med tørre kone flater, og merker at det er mye mindre glapp enn tidligere. Så får vi se til neste vår, nå skal bilen inn i mekkegarasje for vintervedlikehold. Og om jeg kanskje må skifte hubber og felger bak, forrige eier hadde brukt store mengder grease på absolutt alt der, også begge kone flater. Så splines er nok noe slitt ja.

• Frank Rygh
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1947 av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne Wire wheels MGB Roadster
Hei
Hadde tilsvarende problem på min tidligere 65 MGB og den ble ikke bra før både hubber og felger ble byttet.
Var faktisk ikke lett å se på selve hubben, men både "klunker" og "glapper" ble borte etter at dette ble skiftet.
Frank

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.319 sekunder
Forumløsning av: Kunena