- Mottatte takk 0
Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.
Reservedeler
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 5 måneder dager siden #2515
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Reservedeler
Selv passerte jeg i fjor 50 års samliv med samme codrivern så jeg syntes det var på plass med en advarsel :lol:
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Harald Woxmyhr
- Emneforfatter
- Avlogget
- New Member
-
Less
Mer
11 år 5 måneder dager siden #2516
av Harald Woxmyhr
Besvart av Harald Woxmyhr i emne Reservedeler
Takk for det Knut.
Bra med tipset om å legge ut ting som blir gjort med bilen,- skal gjøre det !
Fortsatt god vinter !
Bra med tipset om å legge ut ting som blir gjort med bilen,- skal gjøre det !
Fortsatt god vinter !
- Knut H. Ødegaard
- Besøkende
-
11 år 5 måneder dager siden #2517
av Knut H. Ødegaard
Ojoj, det var skikkelig lenge. Lurer på hvor mange nylonstrømper som har gått med..... Vi har "bare" 24 år - akkurat i dag :woohoo: Men begge gleder seg til MG-turer til sommer'n. Kanskje vi treffer Harald og Codriver også...
Når vi først er i gang med MGB - jeg vet at forrige eier var nøye, men jeg aner ikke om han skiftet til silikon bremse/clutch væske. Dessverre er han død, så det er ingen å spørre.... Er det noen glup måte å finne ut om det som er på bilen er silikonbasert eller vanlig bremsevæske...? Ta ut litt og prøve å blande med vann? Jeg har en masse kvitteringer på deler, men intet som tilsier at han har kjøpt silikonvæske (og ikke noe annet heller....)
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne Reservedeler
Kjell Hagen Nilsen skrev: Selv passerte jeg i fjor 50 års samliv med samme codrivern så jeg syntes det var på plass med en advarsel :lol:
Ojoj, det var skikkelig lenge. Lurer på hvor mange nylonstrømper som har gått med..... Vi har "bare" 24 år - akkurat i dag :woohoo: Men begge gleder seg til MG-turer til sommer'n. Kanskje vi treffer Harald og Codriver også...
Når vi først er i gang med MGB - jeg vet at forrige eier var nøye, men jeg aner ikke om han skiftet til silikon bremse/clutch væske. Dessverre er han død, så det er ingen å spørre.... Er det noen glup måte å finne ut om det som er på bilen er silikonbasert eller vanlig bremsevæske...? Ta ut litt og prøve å blande med vann? Jeg har en masse kvitteringer på deler, men intet som tilsier at han har kjøpt silikonvæske (og ikke noe annet heller....)
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 5 måneder dager siden #2520
av Kjell Hagen Nilsen
Det er flere glupe måter å finne ut av dette på:
1. Bland litt av væsken fra beholderen med vanlig DOT 4 væske i en liten flaske og rist. Om det skiller seg etter å ha stått litt har du silicon.
2. Ta litt av væsken på en malt metallbit (ikke på karrosseriet ditt!) Vent 20 minutter. Om det begynner å boble i lakken har du vanlig DOT 4 væske.
3. Bland litt av væsken fra beholderen med vann. Om det skiller seg har du silicon væske. Blander det seg med vann er det vanlig DOT4 e.l.
1. Bland litt av væsken fra beholderen med vanlig DOT 4 væske i en liten flaske og rist. Om det skiller seg etter å ha stått litt har du silicon.
2. Ta litt av væsken på en malt metallbit (ikke på karrosseriet ditt!) Vent 20 minutter. Om det begynner å boble i lakken har du vanlig DOT 4 væske.
3. Bland litt av væsken fra beholderen med vann. Om det skiller seg har du silicon væske. Blander det seg med vann er det vanlig DOT4 e.l.
- Knut H. Ødegaard
- Besøkende
-
11 år 5 måneder dager siden #2522
av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne Reservedeler
Blandet med vann. Og det blandet seg skikkelig! Prøvde først med litt vann. Deretter mer vann. Ingen vannbobler nei. Så her er det nok DOT-et-eller-annet. Bremsevæsken var litt grå når jeg startet, ikke helt klar i fargen. Så den trengs nok definitivt å skiftes.
Så da var det bare å finne en hjelper til å bli med og tråkke da...
Vedlegget ble ikke funnet
Så da var det bare å finne en hjelper til å bli med og tråkke da...
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 5 måneder dager siden #2525
av Kjell Hagen Nilsen
Knut,
det er nok DOT et eller annet ja. Alle bremsevæsker vi bruker har en DOT betegnelse. "Vanlig" bremsevæske er normalt DOT 4 og silicon er DOT 5. Så har du DOT 5.1 som IKKE er silicon så her må man holde tunga rett i munnen. Siden væsken din er grå er det nok på tide å skifte. Jeg jobber mye alene, også med lufting og da bruker jeg "Eezybleed" som gjør at jeg kan sette trykk på systemet og bare gå rundt og åpne lufteskruene en etter en. Virker veldig bra, får ut all luft i en operasjon og gjør luftingen til en enmannsjobb.
det er nok DOT et eller annet ja. Alle bremsevæsker vi bruker har en DOT betegnelse. "Vanlig" bremsevæske er normalt DOT 4 og silicon er DOT 5. Så har du DOT 5.1 som IKKE er silicon så her må man holde tunga rett i munnen. Siden væsken din er grå er det nok på tide å skifte. Jeg jobber mye alene, også med lufting og da bruker jeg "Eezybleed" som gjør at jeg kan sette trykk på systemet og bare gå rundt og åpne lufteskruene en etter en. Virker veldig bra, får ut all luft i en operasjon og gjør luftingen til en enmannsjobb.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.258 sekunder