- Mottatte takk 0
Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.
Chassinumber VS Bodynumber?
- Frank Rygh
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden - 11 år 10 måneder dager siden #1543
av Frank Rygh
Chassinumber VS Bodynumber? opprettet av Frank Rygh
Hei
Jeg har lest siste artikkel om chassinummer på forsiden med stor interesse.
Tror jeg bør lese den et par ganger til før jeg kan ane en viss forståelse for emnet.
Min bil har det som heter Heritage Certificate
Der er det en kolonne som heter Body Number.
På sertifikatet står det "Not recorded"
På venstre innerskjerm står det et nummer som er lakkert over, dette er body number.
Hvorfor har bilene våre slike body numbers? da det tydeligvis ikke er så viktig at det er registrert på produksjonssertifikatet?
Noen som vet noe om dette?
Jeg har lest siste artikkel om chassinummer på forsiden med stor interesse.
Tror jeg bør lese den et par ganger til før jeg kan ane en viss forståelse for emnet.
Min bil har det som heter Heritage Certificate
Der er det en kolonne som heter Body Number.
På sertifikatet står det "Not recorded"
På venstre innerskjerm står det et nummer som er lakkert over, dette er body number.
Hvorfor har bilene våre slike body numbers? da det tydeligvis ikke er så viktig at det er registrert på produksjonssertifikatet?
Noen som vet noe om dette?
Last edit: 11 år 10 måneder dager siden by Frank Rygh.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden - 11 år 10 måneder dager siden #1544
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Chassinumber VS Bodynumber?
Hei Frank
MG-fabrikken var etter krigen i all hovedsak en sammenstillings-fabrikk. Motorer drivverk, karrosserier, alt elektrisk, trim, etc - alt var produsert andre steder. Svært få ting ble produsert på fabrikken i Abingdon.
Pressed Steel var en gigant i England på 60 og 70-tallet. De produserte karrosseriene for mange av bilfabrikkene. Karrosseriet ditt er produsert av Pressed Steel. For å ha kontroll over antall leverte karrosserier, tildelte Pressed Steel karrosseriene med et serie nr. - Body nr. Dette nr. hadde i utgangspunktet svært liten verdi for sammenstillingen av bilene i Abingdon, men hadde selvfølgelig stor interesse blandt regnskapsfolkene i Anbingdon, da de via disse nr. kunne se hvor mange karrosserier som var levert. Noen karrosserier ble skadet, noen ble brukt til crash-tester, etc. slik at det ikke er noen naturlig kobling mellom Body nr. og Chassis nr. Eneste interesse Abingdon hadde, var ved spesifikasjonsendringer. Pressed Steel informerte derfor MG at fra Body nr. sånn og sånn, var de nye spesifikasjonene implementert... Dette kunne f.eks. gjelde feste for sikkerhets-seler etc. Fabrikken måtte derfor forberede seg på at fra Body nr. , så måtte også tilsvarende seler være tilgjengelige ved samlebåndet. Karrosseriene ble heller ikke sendt ned samlebåndet i samme rekkefølge som Body nr. skulle tilsi. Jeg har også en Triumph TR6 og der står body nr. og Chassis nr. nærmest side om side. Siden Triumph leverte biler til USA som var spesifikasjonsmessig forskjellige fra Europeisk spesifikasjon,ble Body nr. utrustet med en kode tilsvarende Chassisnr. CC hhv. CP for US resp. europeisk spec. Fordi Body nr. og Chassis nr. hadde samme startnr. ( imotsetning til MG), kan dette virke confusing, da serienr. i Body nr. og Chassis nr. er nær identiske. Eneste forskjellen er at Body nr. er punktsveiset, mens Chassisnr. er naglet på. Uten at jeg husker helt, så mener jeg Body nr. er punktsveiset til torpediveggen på MGA, mens den var slått inn på MGB. Litt usikker her...
Siden Body nr. ikke hadde stor interesse for MG, ble trolig ikke dette nr. registrert i loggene. Derfor "Not recorded".
halvor
MG-fabrikken var etter krigen i all hovedsak en sammenstillings-fabrikk. Motorer drivverk, karrosserier, alt elektrisk, trim, etc - alt var produsert andre steder. Svært få ting ble produsert på fabrikken i Abingdon.
Pressed Steel var en gigant i England på 60 og 70-tallet. De produserte karrosseriene for mange av bilfabrikkene. Karrosseriet ditt er produsert av Pressed Steel. For å ha kontroll over antall leverte karrosserier, tildelte Pressed Steel karrosseriene med et serie nr. - Body nr. Dette nr. hadde i utgangspunktet svært liten verdi for sammenstillingen av bilene i Abingdon, men hadde selvfølgelig stor interesse blandt regnskapsfolkene i Anbingdon, da de via disse nr. kunne se hvor mange karrosserier som var levert. Noen karrosserier ble skadet, noen ble brukt til crash-tester, etc. slik at det ikke er noen naturlig kobling mellom Body nr. og Chassis nr. Eneste interesse Abingdon hadde, var ved spesifikasjonsendringer. Pressed Steel informerte derfor MG at fra Body nr. sånn og sånn, var de nye spesifikasjonene implementert... Dette kunne f.eks. gjelde feste for sikkerhets-seler etc. Fabrikken måtte derfor forberede seg på at fra Body nr. , så måtte også tilsvarende seler være tilgjengelige ved samlebåndet. Karrosseriene ble heller ikke sendt ned samlebåndet i samme rekkefølge som Body nr. skulle tilsi. Jeg har også en Triumph TR6 og der står body nr. og Chassis nr. nærmest side om side. Siden Triumph leverte biler til USA som var spesifikasjonsmessig forskjellige fra Europeisk spesifikasjon,ble Body nr. utrustet med en kode tilsvarende Chassisnr. CC hhv. CP for US resp. europeisk spec. Fordi Body nr. og Chassis nr. hadde samme startnr. ( imotsetning til MG), kan dette virke confusing, da serienr. i Body nr. og Chassis nr. er nær identiske. Eneste forskjellen er at Body nr. er punktsveiset, mens Chassisnr. er naglet på. Uten at jeg husker helt, så mener jeg Body nr. er punktsveiset til torpediveggen på MGA, mens den var slått inn på MGB. Litt usikker her...
Siden Body nr. ikke hadde stor interesse for MG, ble trolig ikke dette nr. registrert i loggene. Derfor "Not recorded".
halvor
Last edit: 11 år 10 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
11 år 10 måneder dager siden - 11 år 10 måneder dager siden #1545
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Chassinumber VS Bodynumber?
Hvis en bruker norske ord så har man karroserinummer = body number. og understellsnr = Car/chasssis number. Bodynumber ble brukt også til å fastslå hvilke deler som var riktige ved delebestilling.
Boddynummerne var stigende etter produksjon av karosserier, men karosseriene ble plukket litt hulter i bulter på fabrikken. Når karosseriet kom på samlebåndet ble siffrene i understellsnummeret slått inn i rammevangen. Dette er vanskelig å lese da det kan være skjult av understellsmasse og lakk.
På de 3 Heritagesertifikatene jeg har står Body Number oppført.
For å lage forvirringen total innførte man også commission number på en plate for delebestilling.
Det er biler som er registrert i Norge som har commission number som understellsnummer.
Boddynummerne var stigende etter produksjon av karosserier, men karosseriene ble plukket litt hulter i bulter på fabrikken. Når karosseriet kom på samlebåndet ble siffrene i understellsnummeret slått inn i rammevangen. Dette er vanskelig å lese da det kan være skjult av understellsmasse og lakk.
Vedlegget ble ikke funnet
På de 3 Heritagesertifikatene jeg har står Body Number oppført.
For å lage forvirringen total innførte man også commission number på en plate for delebestilling.
Vedlegget ble ikke funnet
Det er biler som er registrert i Norge som har commission number som understellsnummer.
Last edit: 11 år 10 måneder dager siden by Truls Sundt.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Mark Ratcliff
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1548
av Mark Ratcliff
Besvart av Mark Ratcliff i emne Chassinumber VS Bodynumber?
Ifølge Clausagers Original MGB sluttet de å skrive body nummer i produksjonsrekorder etter hvert. Som det står over, var de ikke brukt i rekkefølge. Jeg har ikke tilgang til boken her så jeg kan ikke sjekke når de sluttet.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden - 11 år 10 måneder dager siden #1549
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Chassinumber VS Bodynumber?
Hei
Jeg tok forleden en titt i MGA- og MGB-registeret og der er det mye rart... Noen steder er motornr. registrert som chassis nr., noen steder er chassis nr. helt på jordet, noen steder er det bare serienr., ... kort sagt Statens Vegvesen burde kanskje hatt en kurs i Chassis nr. oppbyggingen som nevnt foran.
mvh
halvor
Jeg tok forleden en titt i MGA- og MGB-registeret og der er det mye rart... Noen steder er motornr. registrert som chassis nr., noen steder er chassis nr. helt på jordet, noen steder er det bare serienr., ... kort sagt Statens Vegvesen burde kanskje hatt en kurs i Chassis nr. oppbyggingen som nevnt foran.
mvh
halvor
Last edit: 11 år 10 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Thor Sørensen
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden - 11 år 10 måneder dager siden #1550
av Thor Sørensen
Besvart av Thor Sørensen i emne Chassinumber VS Bodynumber?
Hei
Her er Halvor inne på noe. Det står mye forskjellig nedfelt i vegvesenet, opp igjennom årene så har det vært så som så med nummerering, til og med min har et chassis nr som ikke er i.h til MGA nummer. Det er mange i klubben som har kjøpt MG fra utlandet hvor noen nummer ikke stemmer helt 100% med originalen, eierne er lykkelige med sin bil og godtar eller ikke vet at det kan være feil etter eller annet sted, la de være kjempefornøyde og lykkelige med bilene sine, tror det er skummelt å rippe opp i korrekthet så lenge MG er originale ellers, tror heller ikke det betyr noe særlig i sin helhet
Her er Halvor inne på noe. Det står mye forskjellig nedfelt i vegvesenet, opp igjennom årene så har det vært så som så med nummerering, til og med min har et chassis nr som ikke er i.h til MGA nummer. Det er mange i klubben som har kjøpt MG fra utlandet hvor noen nummer ikke stemmer helt 100% med originalen, eierne er lykkelige med sin bil og godtar eller ikke vet at det kan være feil etter eller annet sted, la de være kjempefornøyde og lykkelige med bilene sine, tror det er skummelt å rippe opp i korrekthet så lenge MG er originale ellers, tror heller ikke det betyr noe særlig i sin helhet
Last edit: 11 år 10 måneder dager siden by Thor Sørensen.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.207 sekunder