Gjenstridige messingmuttere på exhaustmanifold
- Jan Emil Kristoffersen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 5 måneder dager siden #3723
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Gjenstridige messingmuttere på exhaustmanifold
Endelig er exhaustrøret løst fra manifolden. Prisen for dette ble at en pinneskrue knakk, nesten uten kraft på skralle, så pinneskruen var nok dårlig. Så nå peller jeg av manifolden for å bytte pinneskruer, og da må forgasserne av samtidig. Bra jeg ikke byttet exhaustanlegg i april...
.Godt Nytt År!
.Godt Nytt År!
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Henning Dahlgren
- Besøkende
-
10 år 5 måneder dager siden #3738
av Henning Dahlgren
Besvart av Henning Dahlgren i emne Gjenstridige messingmuttere på exhaustmanifold
Det var synd med bolten din. Jeg tok mine muttere med mutterkløyveren og da gikk det så lett. Men til overraskelse så var det 10 M muttere. og da må jeg rundt for å finne det. Har en venn i klubben "Motorhistorisk Forening" her på Hønefoss og han hadde syrefaste muttere. Da blir det en løsneing.
Godt Nytt år.
Henning
Godt Nytt år.
Henning
- Jan Emil Kristoffersen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 5 måneder dager siden #3739
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Gjenstridige messingmuttere på exhaustmanifold
Nå er manifoldene av. Skal topplokket løftes av og portes litt mon tro? Gamle XPEG kunne nok ha pustet litt friere!
- Tore Lie
- Besøkende
-
10 år 5 måneder dager siden #3768
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Gjenstridige messingmuttere på exhaustmanifold
Har du fått løsnet pinneskruen fra manifolden? Finn Brynildsrud i Follo senter har et mekanisk verksted i Moss der han kan løsne slikt på magisk vis. Etsing, tror jeg. Han fikk ut to brukne pinneskruer i et topplokk for meg, de var brukket helt nede ved overflaten - ingenting som stakk ut som man kunne holde i. Nydelig arbeid.
Vær litt forsiktig med å "porte" topplokket hvis du skal gjøre det selv. Hvis du bare utvider portene uten å samtidig åpne i området rundt ventilen kan du risikere å ende opp med lavere gasshastighet i portene, og dårligere fylling ved moderate turtall. Problemet for oss amatørtrimmere er at vi ofte bare gjør det som er enklest å få til, og det er ikke nødvendigvis det som er smartest.
Peter Burgess og hans folk jobber med XPAG/XPEG-topplokk også. Du kan jo sende det til ham, men det er litt sent. Det kan nemlig ta sin tid å få det igjen
Vær litt forsiktig med å "porte" topplokket hvis du skal gjøre det selv. Hvis du bare utvider portene uten å samtidig åpne i området rundt ventilen kan du risikere å ende opp med lavere gasshastighet i portene, og dårligere fylling ved moderate turtall. Problemet for oss amatørtrimmere er at vi ofte bare gjør det som er enklest å få til, og det er ikke nødvendigvis det som er smartest.
Peter Burgess og hans folk jobber med XPAG/XPEG-topplokk også. Du kan jo sende det til ham, men det er litt sent. Det kan nemlig ta sin tid å få det igjen

- Halvor Asland
- Besøkende
-
10 år 5 måneder dager siden #3769
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Gjenstridige messingmuttere på exhaustmanifold
Støtter deg der Tore.
Jeg har besøkt Peter Burgess flere ganger og han er en trollmann hva gjelder topplokk og trimming.... Poenget er å øke en motors fyllingsgrad og da er det fysikkens lover som gjelder. Hvor mange topplokk Peter har testet i sin målerigg vites ikke, men dette er praktisk kunnskap vi amatører ikke klarer å tilegne oss på noe kveldstimer. I tillegg har han testet et utall motorer på sin rullende landevei.
Ting som avspissede ventilstyringer, avrundig av skarpe kanter etc. vil hjelpe, men den store effekten kommer når en forbedrer luftens strømning inn i forbrenningskammeret. Nå prater vi om mange % - kanskje så mye som 10% - forbedret fyllingsgrad. Fyllingsgrad=hestekrefter.
Jeg har besøkt Peter Burgess flere ganger og han er en trollmann hva gjelder topplokk og trimming.... Poenget er å øke en motors fyllingsgrad og da er det fysikkens lover som gjelder. Hvor mange topplokk Peter har testet i sin målerigg vites ikke, men dette er praktisk kunnskap vi amatører ikke klarer å tilegne oss på noe kveldstimer. I tillegg har han testet et utall motorer på sin rullende landevei.
Vedlegget ble ikke funnet
Ting som avspissede ventilstyringer, avrundig av skarpe kanter etc. vil hjelpe, men den store effekten kommer når en forbedrer luftens strømning inn i forbrenningskammeret. Nå prater vi om mange % - kanskje så mye som 10% - forbedret fyllingsgrad. Fyllingsgrad=hestekrefter.
Vedlegget ble ikke funnet

- Tore Lie
- Besøkende
-
10 år 5 måneder dager siden #3770
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Gjenstridige messingmuttere på exhaustmanifold
Etter å ha lest boka til Peter Burgess har jeg STOR respekt for den profesjonen det er å modifisere topplokk. Selv om jeg en gang i fjern fortid som en meget ung mann gjorde en vellykket bearbeiding av toppen på min Mini 850. Så vellykket at biltilsynet reagerte 
Men det var antagelig nybegynnerflaks - eller så var topploket så røtent i utgangspunktet at all forandring var til det bedre uansett!

Men det var antagelig nybegynnerflaks - eller så var topploket så røtent i utgangspunktet at all forandring var til det bedre uansett!
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.218 sekunder