Hvilken olje bruker du?
- Jan Emil Kristoffersen
- Besøkende
-
10 år 9 måneder dager siden #3567
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Hvilken olje bruker du?
Castrol Classic 20W50 på min 54 TF 1500. Olje er billig, motoroverhaling er dyrt.
mvh
Jan
mvh
Jan
Vedlegget ble ikke funnet
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 8 måneder dager siden #3568
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Hvilken olje bruker du?
Har akkurat bestilt boka "Which oil" av Richard Michell, så da regner jeg med å komme tilbake med stor autoritet 
Morsomt å fordype seg i sånt når den aktive kjøresesongen er på hell. Noen som har lest den?

Morsomt å fordype seg i sånt når den aktive kjøresesongen er på hell. Noen som har lest den?
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
10 år 8 måneder dager siden #3569
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Hvilken olje bruker du?
Vi gleder oss Tore.

- Alf Schibstad
- Besøkende
-
10 år 8 måneder dager siden #3570
av Alf Schibstad
Besvart av Alf Schibstad i emne Hvilken olje bruker du?
Jeg bruker Biltema sin fullsyntetiske 10w50-olje og har gjort det i snart ti år.Jeg har en MGB 1977, og etter å ha overhalt motoren og kjørt den inn på mineralsk olje gikk jeg over til den syntetiske. Oljeforbruket har vært ca. 0,5 l. på ca. 5000 km nå i mange år, med modifikasjonen innfreste teflonhetter på ventilstammene. Jeg ringte Esso Norge i sin tid om dette, og kort fortalt ble det fortalt at det bare er fordeler med denne oljen. Den smører bedre, renser bedre, er mer viskositetsstabil (tåler juling uten å bli tynnere). W-50 forteller om tykkelsen ved 100 grader Celcius, og dette er likt for alle oljer med dette tallet på flasken. Dette at noen sier at fullsyntetisk olje er for tynn, sier Esso at kommer av at oljen er TYNNERE I FLASKEN, men ved arbeidstemperatur er mineralsk olje like tynn, om ikke tynnere, etter hvert. Det anbefales ikke å begynne med denne oljen på nedslammede motorer,da kladder av urenheter vil kunne løsne og blokkere oljeveier. Og, i motorer som er så gamle at de bruker gammeldagse pakninger, disse kan bli løst opp. Jeg har en standard MGB-motor, avbalansert, uten overdrive, og den blir tildels kjørt hardt oppunder 4000 o.m.,og jeg mener denne oljen har gitt ypperlig beskyttelse. Skifter olje og filter etter ca. 5000 km. hver høst. Håper dette kan være til hjelp i din vurdering! MVH, Alf Schibstad.
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 8 måneder dager siden #3571
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Hvilken olje bruker du?
Veldig interessant. Dette med at motoren skal være ren for å bruke fullsyntetisk olje stemmer jo godt med andres erfaringer.
Er litt nysgjerrig på disse innfreste teflonhettene på ventilstammene. Kan du si noe mer om dem?
Er litt nysgjerrig på disse innfreste teflonhettene på ventilstammene. Kan du si noe mer om dem?
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
10 år 8 måneder dager siden #3572
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Hvilken olje bruker du?
Det finnes "improved" hetter for ventilstammene som kan settes på i tillegg til de originale O-ringene. Jeg har imidlertid litt dårlig erfaring med disse på nyoverhalte topplokk siden disse tillater mindre olje å komme ned på stammene. Har hatt et par tilfelle av at ventilen blir for varm, "klyper" og blir stående i åpen stilling. Bruker derfor ikke disse hettene på nyoverhalte lokk, men bare på gamle og godt innkjørte. Disse trenger forøvrig ikke fresing av styringstoppen, - bare press de nedpå.
Ang. Alf betraktninger om olje er jeg selvfølgelig helt ening i det han skriver, Jeg bruker Biltemas syntetiske olje på konas VW EOS og har vel heller ikke noe i mot å bruke syntetisk olje på en nyoverhalt og ren motor. Til tross for dette bruker jeg kun Castrol Classic 20/50 både på nyoverhalte og gamle motorer. Har ikke hatt noen problemer som skyldes denne oljen. Der hvor det er problemer skyldes det alltid at de har gått i 10-15 år uten filter og oljeskift. Det er slike motorer denne oljen er laget for og så har de så fine og nostalgiske bokser om da det skulle være noe gyldig argument.
Ang. Alf betraktninger om olje er jeg selvfølgelig helt ening i det han skriver, Jeg bruker Biltemas syntetiske olje på konas VW EOS og har vel heller ikke noe i mot å bruke syntetisk olje på en nyoverhalt og ren motor. Til tross for dette bruker jeg kun Castrol Classic 20/50 både på nyoverhalte og gamle motorer. Har ikke hatt noen problemer som skyldes denne oljen. Der hvor det er problemer skyldes det alltid at de har gått i 10-15 år uten filter og oljeskift. Det er slike motorer denne oljen er laget for og så har de så fine og nostalgiske bokser om da det skulle være noe gyldig argument.

Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.318 sekunder