Hvilken olje bruker du?
- Alf Schibstad
- Besøkende
-
10 år 8 måneder dager siden #3573
av Alf Schibstad
Besvart av Alf Schibstad i emne Hvilken olje bruker du?
Den gangen jeg overhalte motoren brukte jeg et firma som het TCMotor, de holder til på Setesdalsveien opp fra Kristiansand. Jeg måtte kjøpe et nytt topplokk, for de oppdaget en sprekk i det gamle. De anbefalte å frese spor i toppene av ventilstyringene og sette på teflontopper, og fjerne o-ringene. Jeg hadde samme innvendingene, ville detikke bli for dårlig smøring? Det garanterte de at det ikke ville bli. Og det stemte. De gjorde ellers en framifrå jobb med motoren, de ville ikke bore før de hadde sett, målt og veid stemplene, og de anbefalte også balansering av clutch, svinghjul og krank dynamisk, en anbefaling jeg fulgte. Har ikke hatt problemer med noe siden. Ellers er det viktig å gjenta at en ikke kan kjøre inn nyoverhalte motorer på syntetisk, den smører for godt, motoren blir ikke innkjørt og effekten blir lavere. Dette har jeg lest et forsøk om. Alf Schibstad.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kai Endre Hager
- Besøkende
-
10 år 8 måneder dager siden - 10 år 8 måneder dager siden #3574
av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne Hvilken olje bruker du?
Da får jeg vel "banne litt i kjerka" og innrømme at jeg har brukt BT olje 15-40 ved siste skift :evil: Men jeg synes motoren går stille og pent, og spesifikasjonene er etter det jeg kan forstå, riktige. Men det blir spennende å høre hva hr. Mitchell mener om saken, selvom han nok ikke kjenner til Biltema

Lagt til: Jeg har en MGB 68 mod.

Lagt til: Jeg har en MGB 68 mod.
Last edit: 10 år 8 måneder dager siden by Kai Endre Hager.
- Tom Lynga
- Besøkende
-
10 år 8 måneder dager siden #3629
av Tom Lynga
Besvart av Tom Lynga i emne Hvilken olje bruker du?
Hei,
Olje og motor er et artig og interessant tema. Jeg har vært i kontakt med et firma som forhandler QMI-produkter. De averterer stadig i våre motormagasiner. Der står å lese om MOTORRENS. Heller på et lurium som løser opp alt i motoren, garantert helt ufarlig, så tømmer man olje og lurium ut, skifter filter, og fylles på helsyntetisk olje fra Royal Purple. Her er litt info :
www.qmi.no/Invmbil.pdf
www.qmi.no/PDF%20filer/Flyer%20A5%20-%20QMI.pdf
Jeg kjøpte et produkt som skulle forbedre drivstofftilførselen, og fikk med dette stoffet bensinmåleren på min 2004 SAAB 9-3 til å virke igjen.
Er det noen her på forumet som har prøvd noen av disse produktene ?
MG-Hilsen fra
Tom Lynga, Kolbotn
Olje og motor er et artig og interessant tema. Jeg har vært i kontakt med et firma som forhandler QMI-produkter. De averterer stadig i våre motormagasiner. Der står å lese om MOTORRENS. Heller på et lurium som løser opp alt i motoren, garantert helt ufarlig, så tømmer man olje og lurium ut, skifter filter, og fylles på helsyntetisk olje fra Royal Purple. Her er litt info :
www.qmi.no/Invmbil.pdf
www.qmi.no/PDF%20filer/Flyer%20A5%20-%20QMI.pdf
Jeg kjøpte et produkt som skulle forbedre drivstofftilførselen, og fikk med dette stoffet bensinmåleren på min 2004 SAAB 9-3 til å virke igjen.
Er det noen her på forumet som har prøvd noen av disse produktene ?
MG-Hilsen fra
Tom Lynga, Kolbotn
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 4 måneder dager siden #3866
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Hvilken olje bruker du?
Hadde nesten glemt denne tråden her, og at jeg snakket om denne boka som jeg skulle lese:
Nå har jeg lest den. Dette er mest en bok for dem som er litt mer tekniske enn jeg er, men hvis du er skikkelig MG-nerd er den likevel litt artig å lese.
Det står egentlig ingenting her som kolliderer med noe av det som er sagt i denne tråden. Forfatteren mener at det er viktig å holde seg tett opp til fabrikkens anbefalinger når det gjelder viskositeten for biler av våre årganger. Det er jo det vi stort sett driver med. 20w50, 15w40 og sånn. Kjekt å få det bekreftet.
Han er overraskende avslappet på dette med mineralolje i forhold til syntetisk olje i motoren. Han mener at den syntetiske oljen først og fremst har sin styrke i evnen til å tåle høye temperaturer, og i levetiden. Ingen av delene er så veldig interessante i våre biler. Michell bor i Australia, og har selv en Porsche 912 fra 1969 og en Lancia Beta Spyder fra 1979. Han kjører begge på mineralolje - henholdsvis 15w40 og 20w50. Hvis han skulle kjøre noen av bilene hardt, for eksempel i konkurranser, ville han brukt syntetisk, sier han.
Porschen kjøres bare en gang eller to i uka. Ett av argumentene for å kjøre den på mineralolje er at mineraloljen i utgangspunktet har litt bedre evne til å holde forurensninger flytende i oljen enn syntetisk olje har. (Helt nytt for meg.) Dette er delvis kompensert med additiver i den syntesiske oljen, sier han. Likevel føler han at mineralolje på Porschen er hakket bedre i den sammenhengen.
Michell er derimot klar på at han anbefaler syntetisk olje i girkasser som skal ha motorolje - slike som våre. Det er fordi den mineralske multigradsoljen inneholder polymerer som blir brutt ned av tannhjulene, slik at oljen etterhvert blir tynnere. Syntetisk olje er mye mer stabil. Men vi skal vel ha problemer med å finne en syntetisk olje i Norge med passende viskositet? Eller?
Når det gjelder oljens spesifikasjoner, altså SE, SL osv., sier han det samme som er sagt før i denne tråden. Jo nyere spesifikasjon, jo bedre olje, men bare hvis du vet at motoren er ren. Han sier også at den Europeiske spesifikasjonen (A2/B2, A3/B3 etc.) er bedre å rette seg etter enn den amerikanske - den med S-ene. Så lenge det står A kan du bruke oljen på din gamle klassiker, men du må ikke bruke olje som har spesifikasjoner med C. Altså C1, C2, C3 osv. C står nemlig for Catalyst - dette er olje som er beregnet for moderne motorer med katalysator, og inneholder for lite av det snadderet som våre gamle motorer trenger.
Disclaimer: Det er ikke jeg som mener dette - det er Richard Michell
Jeg tar ikke noe ansvar for motorhavarier :ohmy:
Vedlegget ble ikke funnet
Nå har jeg lest den. Dette er mest en bok for dem som er litt mer tekniske enn jeg er, men hvis du er skikkelig MG-nerd er den likevel litt artig å lese.
Det står egentlig ingenting her som kolliderer med noe av det som er sagt i denne tråden. Forfatteren mener at det er viktig å holde seg tett opp til fabrikkens anbefalinger når det gjelder viskositeten for biler av våre årganger. Det er jo det vi stort sett driver med. 20w50, 15w40 og sånn. Kjekt å få det bekreftet.
Han er overraskende avslappet på dette med mineralolje i forhold til syntetisk olje i motoren. Han mener at den syntetiske oljen først og fremst har sin styrke i evnen til å tåle høye temperaturer, og i levetiden. Ingen av delene er så veldig interessante i våre biler. Michell bor i Australia, og har selv en Porsche 912 fra 1969 og en Lancia Beta Spyder fra 1979. Han kjører begge på mineralolje - henholdsvis 15w40 og 20w50. Hvis han skulle kjøre noen av bilene hardt, for eksempel i konkurranser, ville han brukt syntetisk, sier han.
Porschen kjøres bare en gang eller to i uka. Ett av argumentene for å kjøre den på mineralolje er at mineraloljen i utgangspunktet har litt bedre evne til å holde forurensninger flytende i oljen enn syntetisk olje har. (Helt nytt for meg.) Dette er delvis kompensert med additiver i den syntesiske oljen, sier han. Likevel føler han at mineralolje på Porschen er hakket bedre i den sammenhengen.
Michell er derimot klar på at han anbefaler syntetisk olje i girkasser som skal ha motorolje - slike som våre. Det er fordi den mineralske multigradsoljen inneholder polymerer som blir brutt ned av tannhjulene, slik at oljen etterhvert blir tynnere. Syntetisk olje er mye mer stabil. Men vi skal vel ha problemer med å finne en syntetisk olje i Norge med passende viskositet? Eller?
Når det gjelder oljens spesifikasjoner, altså SE, SL osv., sier han det samme som er sagt før i denne tråden. Jo nyere spesifikasjon, jo bedre olje, men bare hvis du vet at motoren er ren. Han sier også at den Europeiske spesifikasjonen (A2/B2, A3/B3 etc.) er bedre å rette seg etter enn den amerikanske - den med S-ene. Så lenge det står A kan du bruke oljen på din gamle klassiker, men du må ikke bruke olje som har spesifikasjoner med C. Altså C1, C2, C3 osv. C står nemlig for Catalyst - dette er olje som er beregnet for moderne motorer med katalysator, og inneholder for lite av det snadderet som våre gamle motorer trenger.
Disclaimer: Det er ikke jeg som mener dette - det er Richard Michell

- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
10 år 4 måneder dager siden #3867
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Hvilken olje bruker du?
Sier Mitchell noe om bruken av syntetisk olje på overdrive gearkasser hvor det er spesifisert 20/50 mineralsk?? Ser for meg at det kan være større fare for sluring i overdrive clutchen med syntetisk??
Forøvrig gjør jeg som Tore: Jeg tar ikke ansvar for noe som helst!
Forøvrig gjør jeg som Tore: Jeg tar ikke ansvar for noe som helst!

- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 4 måneder dager siden #3868
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Hvilken olje bruker du?
Mulig han har en mening om det - kan bla litt i boka når jeg kommer hjem. Skjønner hva du tenker.
Girkassen på Midgeten min, som nå er et langsiktig restaureringsprosjekt, var veldig tungsjaltet. Den har en tidlig type synkro, med påkrympede synkrokonuser - altså ikke synkroringer. Før jeg tok den av veien prøvde jeg med syntetisk 10w60 motorolje i stedet for 20w50. Det gjorde stor forskjell, den ble plutselig veldig samarbeidsvillig. Så her skjedde det noe med friksjonen i synkroen. Og en tilsvarende virkning på en overdrive clutch er kanskje ikke like vellykket.
Girkassen på Midgeten min, som nå er et langsiktig restaureringsprosjekt, var veldig tungsjaltet. Den har en tidlig type synkro, med påkrympede synkrokonuser - altså ikke synkroringer. Før jeg tok den av veien prøvde jeg med syntetisk 10w60 motorolje i stedet for 20w50. Det gjorde stor forskjell, den ble plutselig veldig samarbeidsvillig. Så her skjedde det noe med friksjonen i synkroen. Og en tilsvarende virkning på en overdrive clutch er kanskje ikke like vellykket.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.291 sekunder