Hvilken olje bruker du?

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 9 måneder dager siden #3561 av Tore Lie
Hvilken olje bruker du? opprettet av Tore Lie
Motorolje er et kjent tema i våre kretser. Kunne være interessant med en liten undersøkelse på forumet - HVA BRUKER DU PÅ MGen DIN?

Til nå har det vært et enkelt spørsmål for meg. Med trelagret motor uten skikkelig oljesegl på bakerste lager har det alltid vært 20w-50. Forsøk med 10w-40 doblet oljeforbruket. Eller rettere sagt oljelekkasjen!

Nå har jeg motor med fem bærelagre og simmering både foran og bak, men er fortsatt tilbøyelig til å bruke mineralsk 20w-50 olje.

Tidligere bruke jeg Comma Sonic, den var lett tilgjengelig. Nå har den forsvunnet ut av hyllene, og blitt erstattet av Comma Classic. Den har spesifikasjon API SE, mens Sonic var SL. Jeg ser at sikkert utmerket olje som Castrol Classic også er SE. Det er en veldig gammel spesifikasjon. Derfor har jeg i det siste brukt Biltema 20w-50, som er API SJ - altså en mer moderne olje.

Men kan man kjøre på noe fra Biltema, da? Leste på nettet forleden at en raste over "sølevannet fra Biltema". Biltema-oljen hadde nemlig "tettet igjen oljekanalene på motoren". Jeg tenkte at det var et kvalitetstegn for oljen. Det som har skjedd må opplagt være at rensemidlene i denne oljen har løst opp mye gammel dritt som har avleiret seg i oljekanalene, og SÅ er de blitt tettet igjen. Skylda ligger neppe på Biltema-oljen, men på den oljen han hadde kjørt på før, som ikke har holdt motoren ren.

Det samme skjedde med en MGB i Follo for noen år siden. En motor med ukjent tilstand fungerte helt OK helt til ny eier fylte på skikkelig moderne helsyntetisk olje. Da ble det tett i oljekanalene og motorskjæring. Hvis du ikke vet at motoren er ren må du selvsagt være forsiktig.

Jeg tenker også at en olje med spesifikasjon SJ er en olje med spesifikasjon SJ, uansett hvem som har produsert den. Biltema sitter jo ikke og rører sammen denne oljen på landsbygda i Sverige! Så vidt jeg vet produseres den i England. Tidligere kom den visstnok fra Statoil.

Det er flere spørsmål innenfor temaet motorolje, for eksempel syntetisk vs halvsyntetisk eller mineralsk, og innholdet av zink og fosfor av hensyn til kamakselen og ventilløfterne.

Men altså først: Hvilken olje bruker du?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 9 måneder dager siden #3562 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Hvilken olje bruker du?
Hei Tore,

som du vet bruker jeg konsekvent Castrol Classic 20/50 på alle motorer og originale gearkasser på MGA og MGB. Også på de motorer hvor jeg foretar full overhaling. Har god tro på at en moderne olje med passende viscositet kan være greit å bruke på en nyoverhalt motor, men er ikke så glad i å bruke de på gamle og avleiringsfyllt motorer av grunner du nevner i ditt innlegg. Jeg føler at når motorene har gått 50-60 år med Classic type olje vil de gå minst like lenge etter overhaling med samme type olje såfremt oljen blir skiftet en gang i året, noe som slett ikke alltid har vært tilfelle under tidligere eiere. Jeg har tatt opp motorer som har vært så innsotet innvendig at det nesten har vært umulig å få de rene selv med ganske kraftige vaskemidler. Siden jeg nå har passert de første 70 år av mitt liv har jeg ikke tenkt å bekymre meg om hvordan motorene går etter ytterligere 50-60 år. Regner ikke med at dette da vil være mitt problem lenger :)

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 9 måneder dager siden #3563 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Hvilken olje bruker du?
Det er sikkert en lur strategi å bruke en litt "gammeldags" olje på en motor som du ikke positivt VET er ren innvendig.

Og så er jeg jo enig i at du ikke trenger bekymre deg for motorer 50-60 år frem. 30 år får greie seg :)

• Einar Hansen
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 9 måneder dager siden #3564 av Einar Hansen
Besvart av Einar Hansen i emne Hvilken olje bruker du?
Hei,

Jeg bruker samme olje som Kjell, Castrol classic 20/50 på motor og gearkasse på MG'en.

Jeg har også gamle engelske veteranmotorsykler som også går veldig bra på Castrol classic 20/50. Moderne oljer funker dårlig i disse, spesielt hvis motoren er tilsotet og den moderne oljen har gode rense egenskaper!

Min erfaring med Biltemaoljer er positive, jeg har ikke inntrykk av annet! Men det er nettopp på grunn av API SJ i denne olja som gjør at jeg ikke bruker denne på MG'en, og fordi jeg ikke kjenner hele historien til motoren i MG'en.

Desto mer teknologisk avansert en motor er, desto større krav settes til motoroljens kvalitet, da hører jo dette sammen. Motoren i min MG er fra 1967 og er vel ikke så veldig avansert, så da jeg kjører jeg helst med oljer med krav fra denne tiden!

• Raymond Wardenær
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 9 måneder dager siden #3565 av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Hvilken olje bruker du?
Etter råd fra Kjell og Bjørn bruker også jeg bare 20/50. Fra Castrol.

• Mark Ratcliff
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 9 måneder dager siden #3566 av Mark Ratcliff
Besvart av Mark Ratcliff i emne Hvilken olje bruker du?
Castrol Classic 20/50

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.273 sekunder
Forumløsning av: Kunena