MGB Roadster 1962 til 1974, og overdrive

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1937 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne MGB Roadster 1962 til 1974, og overdrive
Sprayboks med Tartan rød lakk kan du få kjøpt hos meg (har på lager) eller hos noen av de andre MG deleleverandørene. Ellers er den originale BMC/British Leyland fargekoden RD9

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden - 11 år 8 måneder dager siden #1939 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne MGB Roadster 1962 til 1974, og overdrive
Som Kjell sier er RD9 fargekoden, men ut fra egen erfaring kan nyanser forekomme.
Hvis en sprayboks med RD9 ikke er helt 100% treff så kan du rimelig enkelt få hjelp.
Om jeg har forstått rett så bor du i eller ikke alt for langt fra Drammen?

I Drammen har du Haraldsen Farvehandel som har måler som kan lese av fargen på bilen din. Har vært der selv og fikk super hjelp.

Her er de:
Malia Drammen
Tollbugt 102
3041 Drammen
32 81 80 80
haraldsen@farvehandel.no

Haraldsen Farvehandel
Last edit: 11 år 8 måneder dager siden by Steinar Braaten.

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden - 11 år 7 måneder dager siden #1997 av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne MGB Roadster 1962 til 1974, og overdrive
Ett spørsmål til Truls: Du skriver at "....Det er i dag umulig å bygge om en 3 sync kasse til overdrive da det er en del deler som ikke lenger er tilgjengelig...."

Det er en jeg kjenner som har en komplett 3-sync kasse (med feil) med overdrive enhet (som er OK) samt den tilpassede mellomakselen. Kan jeg ta overdrive enheten av denne og sette over på min som ikke har overdrive... samt å skifte til den andre mellomakselen...? Eller er dette tenkisk umulig...?
Last edit: 11 år 7 måneder dager siden by Knut H. Ødegaard. Grunn: trykkfeil

Mer
11 år 7 måneder dager siden - 11 år 7 måneder dager siden #1998 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne MGB Roadster 1962 til 1974, og overdrive
Dersom akslingen med delenr, 22H226 "MAINSHAFT" er ok kan du bygge sammen en kasse av de to. og bruke den om byggete mellomakslingen( dersom den har rett lengde) Det er forskjell på lengden på mellomakslinger på biler med banjo bakaksel og tube bakaksel
Last edit: 11 år 7 måneder dager siden by Truls Sundt.

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden #1999 av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne MGB Roadster 1962 til 1974, og overdrive
OK, min 3-sync kasse er fabrikkoverhalt for få år siden, forrige eier overhalte kassa selv men var ikke fornøyd og sendte den derfor til bytte. Så den burde være 100%. Det er altså hovedakslingen i selve gearkassa du tenker på da...? Fant en tegning hos Moss som viser det.

Right...?

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden #2000 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne MGB Roadster 1962 til 1974, og overdrive
Det beste du kan gjøre er å bruke delene fra den kassa som ikke har O/D for å reparere den komplette O/D kassa. Alle delene inne i selve gearkassa med unntak av "Main shaft" som Truls nevner er utbyttbare, men du bør om mulig bruke ALLE delene fra den kassa som er i orden og flytte over i O/D kassa da delene nå etter 50/60 år har slitt seg til hverandre. Sjekk og evntl. bytt "Layshaft" akselen da denne ofte får dype spor etter lagerne og bytt ut fremre lager pluss alle tetningringer og pakninger. Antagelig vil du finne at syncroringene (spesiellt på 2. gear) vil være slitt så bytt også ut disse om nødvendig. Husk også at det er endel shimming som må kontrolleres/gjøres på flere steder i kassa spesiellt når du tar deler fra en annen kasse så skaff deg en skikkelig overhalingsbeskrivelse eller sett bort jobben til noen som kan det.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.390 sekunder
Forumløsning av: Kunena