MGB Roadster 1962 til 1974, og overdrive

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1869 av Knut H. Ødegaard
MGB Roadster 1962 til 1974, og overdrive opprettet av Knut H. Ødegaard
Jeg er ny her, og ser meg om etter en MGB Roadster "crome bumper" til turer og mekke-hobby. Det er noen tilgjengelig på finn.no - og jeg har forstått det slik at disse ble laget fra 1962 til 1974. Mitt spørsmål er: er det stor forskjell på disse årgangene, eller er det stort sett samme bilen. Og en annen ting, jeg prøvekjørte en 1974 uten overdrive, og skjønte veldig fort at overdrive hadde vært "kjekt å ha" da motoren virket sterk nok til et høyere gir i landeveisfart. Så mitt andre spørsmål er: er overdrive noe som kan påbygges, eller må hele gearkassa skiftes? Takknemlig for svar.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Mer
11 år 8 måneder dager siden #1871 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne MGB Roadster 1962 til 1974, og overdrive
Når det gjelder MGB er bilene mellom 1962 og 1974 ganske like for det europeiske markedet. Forskjellen ligget på motor frem til 1964. Da kom det en forbedret motor med fem rammelager mot den tidligere som hadde tre rammelager. Høsten 1967 ble girkassen forbedret til synkronisering på fire gir. Dette medførte at tunnelen ble bredere for å få plass til den nye girkassen. Det kom også en ny type overdrive. Biler for USA markedet fikk etter 1967 en rekke endringer på motorsiden for å dekke utslipps kravene for California og USA forøvrig, samt kollisjons sikkring for fører og passasjer. Dette gjaldt også biler til der svenske markedet. Biler til store deler av det europeiske beholdt stål instrumentbord og hadde ikke rattstamme som kunne trykkes sammen.

Så til overdrive. Det er i dag umulig å bygge om en 3 sync kasse til overdrive da det er en del deler som ikke lenger er tilgjengelig. Man kan selvfølgelig sette inn en komplett girkasse som har OD, men disse er vanskelig å få fatt i ( og dyre ) Det går å sette inn en 4sync kasse med overdrive ved å utvide tunnelen. På en 4 sync kasse er det enkelt å montere OD. Det eksisterer også ommbyggningssett slik at man kan montere en 5 trins Ford kasse i MGB. Dette er det flere som har gjort med tilfredsstillende resultat. På tidligere modeller er det også forskjell på lengden av mellomakslingen på biler med og uten OD. Speedometeret har også en annen utveksling.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1872 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne MGB Roadster 1962 til 1974, og overdrive
For en gangs skyld må jeg si meg uening med Truls, - det er ikke enkelt å ettermontere en OD på en eksisterende 4-sync kasse. Selve hovedakselen ut av kassen og adaptorhuset som sitter bak kassen er forskjellig. Om Truls derimot mener at det er enkelt å montere inn en komplett brukt 4-sync O/D kasse i en 4-sync bil (etter 1967 mod.) er jeg enig. Mellomakselen er den samme og på flere av bilene er det allerede lagt opp ledning og bryter til O/D funksjonen. Det er også god tilgang på brukte 4-sync O/D kasser og prisen er vel halvparten av en brukt 3-sync O/D kasse. Konklusjonen må derfor bli at om du ønsker en bil med O/D bør du kjøpe en som har det allerede eller velge en etter 1967 mod. som kan bygges om relativt rimelig.

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden - 11 år 8 måneder dager siden #1873 av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne MGB Roadster 1962 til 1974, og overdrive
Takk for kjempebra svar. Tydligvis mye kompetanse i forumet her. Jeg ser helt klart at en litt senere modell står på ønskelisten, ønsker å bruke bilen til tur-bil i pent vær, ikke som utstillingsbil. Jeg er derfor opptatt av å ha litt sikkerhets utstyr også, belter, nakkestøtter... Skal se på en 1963 modell på søndag som visstnok er noe modernisert. Bilen har tilhørt en som sikkert flere i MG miljøet kjente, han døde nettopp dessverre. Igjen takk for gode svar. Jeg har trålet gjennom hele MGB forumet og her er de mye å lære!
Last edit: 11 år 8 måneder dager siden by Knut H. Ødegaard. Grunn: Ortografiske feil

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1875 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne MGB Roadster 1962 til 1974, og overdrive
Til info: En 1963 modell hadde ikke originalt nakkestøtter. Dette kan jo ha blitt modifisert senere i bilens levetid.

• Knut H. Ødegaard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1899 av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne MGB Roadster 1962 til 1974, og overdrive
:) Takk for hjelp her. Har kjøpt bil, MGB Roadster 1963 og sendt innmelding i NMGK. Kommer sikkert til å trenge flere råd etterhvert.....

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.237 sekunder
Forumløsning av: Kunena