Noen tanker etter langturen til Lofoten

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1108 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Noen tanker etter langturen til Lofoten
Hei

Jeg har erfaringer med følgende felg/dekk kombinasjoner på MGB:

1) 14x4 1/2" felg og 165x14 dekk
2) 14x5" felg og 165x14 dekk
3) 14x5 1/2" felg og 185/70x14 dekk
4) 15x5 1/2" felg og 195/60x15 dekk

Alle dekkene har mellom 1930 og 1945 mm rulleomkrets ( teoretisk),hvilket betyr at speedometeret ikke vil endres.

Alternativ 1) og 2) er originale felg/dekk alternativer for MGB. Alternativ 3) benytter et mer moderne dekk enn det gamle 165 dekket. Alternative 4) er mer å betrakte som et lavprofil-alternativ.

Erfaringer? Alternative 1) og 2) er greie, men sliter litt i svingene i sammenligning med 3) og 4). Alternativ 4) gir bedre svingegenskaper på FLAT ASFALT, men er meget ubehagelig på telehiv og dumpete vei pga. stivheten i et lav-profil dekk. I tillegg er det svært tungt å svinge med stillestående bil. Med mye last i bilen, subber dekket litt i hjulbuen på den ene siden.

...and the winner is: ALTERNATIV 3) !!!

Dette er uten tvil min favoritt. 185 bredde og ikke for lav profil på 14" felg, gir helt klart den beste all-round løsningen. Jeg har Pirelli P6000 og det oppfører seg svært godt. Det har tilstrekkelig gummi på felgen slik av dumper og telehiv dempes tilstrekkelig. Det er også akseptabelt ved lukeparkering.

Mange er sikkert uenig med min konklusjon, men dette er basert på min erfaring og konklusjonen blir derfor også subjektiv MIN!!

mvh
Halvor Asland

PS!! Som del av en V8 ombygging, har jeg fått godkjent 225/50 dekk på 8"x15 Minilight felger. Dette går ikke under skjermene så følgelig har jeg ikke fått prøvd dette alternativet...
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Halvor Asland.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Tore Lie
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1114 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Sv: Noen tanker etter langturen til Lofoten
Halvor skrev: "Mange er sikkert uenig med min konklusjon, men dette er basert på min erfaring og konklusjonen blir derfor også subjektiv MIN!!"

Ja - og det er jo helt greit! Det er sikkert en del dekk/felgvalg som blir opplagt feil, men det er nok verre å finne noe som er opplagt RIKTIG for alle.

Tror det er litt sånn med dekk til MGen som kvalitetssjefen for Vinmonopolet sa en gang om vin: "Hvis du liker den, så er den god!"

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1115 av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Sv: Noen tanker etter langturen til Lofoten
Interessant. Jeg har i dag 165/14, men 185/70 høres fint ut. Må sjekke litt videre, og tar gjerne mot flere innspill her!

Mer
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1116 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Sv: Noen tanker etter langturen til Lofoten
Til de som leser denne tråden.
Husk at originale spilehjul er 4 1/2" brede og derfor kann ikke 185.70 x 14" brukes.
De er ulovlig å montere. Dekket er for bredt for felgen!
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Truls Sundt.

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1117 av Raymond Wardenær
Finnes Vredestein Sprint Classic i 175/70 14, den størrelsen Kjell Hagen Nilsen anbefaler?

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1118 av Raymond Wardenær
Kjell, kan du også anbefale dekkmerke?

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.225 sekunder
Forumløsning av: Kunena