Noen tanker etter langturen til Lofoten
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1119
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Noen tanker etter langturen til Lofoten
Hei
Det er riktig som du sier Truls, men det gjelder vel bare for Roadstere tom. '69 med platehul (GT'en hadde vel 5"..).... Eikehjulsutførelsen hadde 4 1/2" for begge.
Min anbefaling var altså 185/70x14 dekk på 5 1/2" felg. 5 1/5" felger ble aldri levert originalt på MGB selv om fabrikken leverte de siste årgangene med nettopp 185/70x14 dekk på 5" felg, GT V8 ble vel levert med 175x14 på 5" felg....
Antar ingen velger diagonaldekk i 5.60x14 eller 155x14 ( på 4" felg for Roadstere fom '65) som de første MGB'ene ble levert med..... så fremt en ikke onsker en 100% original MGB...
mvh
halvor
Det er riktig som du sier Truls, men det gjelder vel bare for Roadstere tom. '69 med platehul (GT'en hadde vel 5"..).... Eikehjulsutførelsen hadde 4 1/2" for begge.
Min anbefaling var altså 185/70x14 dekk på 5 1/2" felg. 5 1/5" felger ble aldri levert originalt på MGB selv om fabrikken leverte de siste årgangene med nettopp 185/70x14 dekk på 5" felg, GT V8 ble vel levert med 175x14 på 5" felg....
Antar ingen velger diagonaldekk i 5.60x14 eller 155x14 ( på 4" felg for Roadstere fom '65) som de første MGB'ene ble levert med..... så fremt en ikke onsker en 100% original MGB...
mvh
halvor
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Bjørn Harald Brenna
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1120
av Bjørn Harald Brenna
Besvart av Bjørn Harald Brenna i emne Sv: Noen tanker etter langturen til Lofoten
Hei, Vredstein sprint classic leveres ikke i dim 175/70 14- kun med fullprofil på denne bredden. Dog er disse med hastighetskode "H" dvs 210 km/t- noe som indikerer stivere dekksider- og derigjennom bedre egenskaper i svinger/kurver.
Dette er meget gode dekk - og passer B'en svært godt kjøremessig, utseendemessig- både i dekkets bane (mønster) og også dekksidene er i klassisk design.
Mvh Bjørn Harald (i Lofoten
)
Vredstein Sprint classic tabell
Dette er meget gode dekk - og passer B'en svært godt kjøremessig, utseendemessig- både i dekkets bane (mønster) og også dekksidene er i klassisk design.
Mvh Bjørn Harald (i Lofoten

Vredstein Sprint classic tabell
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Bjørn Harald Brenna.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1123
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Noen tanker etter langturen til Lofoten
Hei Bjørn Harald
Bare en liten kommentar...
Et 165x14 dekk har en rulleomkrets på ca 1946mm. Et 175/70x14 har en rulleomkrets på 1887mm og et 175x14 dekk en rulleomkrets på 1997mm.
Hva er så konsekvensene?
3,1% reduksjon i rulleomkrets med 175/70 dekk mot 165 dekket, betyr at speedometeret vil vise 3,1% for mye. I tillegg vil motoren hele tiden ligger på et turtall 3,1% høyere enn 165 dekk.
175x14 dekket vil derimot redusere turtallet med 2,6%. Dermed er vi i et klassisk dilemma. Til sporty kjøring vil et øket turtall bety at motoren er sterkere i de hastighetene vi prater om i Norge, mens en redusjon betyr at motoren ikke er så sterk. En MGB UTEN overdrive-girkasse blir fort slitsom å kjøre på motorvei med 175/70 dekk, mens et normalprofildekk 165/80 eller 175/80 vil gi mer behagelig turtall=støy ( les: vi prater om marginale verdier...). Løsningen er en overdrive girkasse....
De sier det er bedre å være frisk og rik enn syk og fattig.... Min løsning er som sagt 185/70x14 dekk på 5 1/2" felg og overdrive girkasse!!! Et 185/70x14 dekk vil gi 0,8% øket turtall som igjen gir noe bedre drag ved forbikjøringer etc. Overdrive girkassen sørger for avslappende motorveikjøring!!!
mvh
halvor
dette ikke så mye, men har du IKKE overdrive, vil dette gjøre en slitsom tur på motorvei ennå mere slitsom.
Bare en liten kommentar...
Et 165x14 dekk har en rulleomkrets på ca 1946mm. Et 175/70x14 har en rulleomkrets på 1887mm og et 175x14 dekk en rulleomkrets på 1997mm.
Hva er så konsekvensene?
3,1% reduksjon i rulleomkrets med 175/70 dekk mot 165 dekket, betyr at speedometeret vil vise 3,1% for mye. I tillegg vil motoren hele tiden ligger på et turtall 3,1% høyere enn 165 dekk.
175x14 dekket vil derimot redusere turtallet med 2,6%. Dermed er vi i et klassisk dilemma. Til sporty kjøring vil et øket turtall bety at motoren er sterkere i de hastighetene vi prater om i Norge, mens en redusjon betyr at motoren ikke er så sterk. En MGB UTEN overdrive-girkasse blir fort slitsom å kjøre på motorvei med 175/70 dekk, mens et normalprofildekk 165/80 eller 175/80 vil gi mer behagelig turtall=støy ( les: vi prater om marginale verdier...). Løsningen er en overdrive girkasse....
De sier det er bedre å være frisk og rik enn syk og fattig.... Min løsning er som sagt 185/70x14 dekk på 5 1/2" felg og overdrive girkasse!!! Et 185/70x14 dekk vil gi 0,8% øket turtall som igjen gir noe bedre drag ved forbikjøringer etc. Overdrive girkassen sørger for avslappende motorveikjøring!!!
mvh
halvor
dette ikke så mye, men har du IKKE overdrive, vil dette gjøre en slitsom tur på motorvei ennå mere slitsom.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Ola Thygesen
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1128
av Ola Thygesen
Besvart av Ola Thygesen i emne Sv: Noen tanker etter langturen til Lofoten
Raymond,
nettopp kommet hjem fra 200 mils tur gjennom Sverige, til Gotland, svenskekysten og tilbake hjem med GT´n. Før jeg reiste fikk jeg nye dekk fra Autogrip i Oslo. Jeg har 14" felger men ønsket egentlig 15" da jeg synes 15" dekk kler bilen bedre og så er jo GT´n noe tyngre enn B. Jeg valgte Nankang 175/80RM 14. Dette dekket gir rullediameter som et 15" dekk. Etter 200 mil både på tørr og våt vei er jeg kjempefornøyd! Speedometeret viser nøyaktig riktig hastighet. Sjekket mot GPS. Du kan teste min bil om du ønsker.
mvh
Ola
nettopp kommet hjem fra 200 mils tur gjennom Sverige, til Gotland, svenskekysten og tilbake hjem med GT´n. Før jeg reiste fikk jeg nye dekk fra Autogrip i Oslo. Jeg har 14" felger men ønsket egentlig 15" da jeg synes 15" dekk kler bilen bedre og så er jo GT´n noe tyngre enn B. Jeg valgte Nankang 175/80RM 14. Dette dekket gir rullediameter som et 15" dekk. Etter 200 mil både på tørr og våt vei er jeg kjempefornøyd! Speedometeret viser nøyaktig riktig hastighet. Sjekket mot GPS. Du kan teste min bil om du ønsker.
mvh
Ola
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1132
av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Sv: Noen tanker etter langturen til Lofoten
Ola, så du har altså 14" felger? Hvor mye koster Nankang dekkene?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.195 sekunder