Kjøpetips?
- Steinar Braaten
- Besøkende
-
9 år 11 måneder dager siden #4362
av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Kjøpetips?
Både ja og nei Tore,
Slik jeg har lest meg til, og blitt fortalt av de engelske kapasiteter på området, var det de første MGF modellårene som ble heftigst utsatt for HGF, Head Gasket Failure.
Jeg har kikket litt på det Roger Parker i MGOC skriver i sin bok "MGF and TF restoration manual", og fritt oppfattet og oversatt:
Spesielt på de første årsmodellene med motorene som hadde plastikk "dowels" (styrepinner mellom topplokk og blokk) var det hyppige HGF.
Etter hvert kom steel dowels og litt endrede pakninger som bidro til færre HGF.
MG TF kom i januar 2002 og fikk forbedret kjøling av motorrommet med ca. 20%, det bedret problemet noe.
Men det er først fra Vin no. 622951, MG TF produsert fra ca. juni 2003, at det kom PRT termostat som viste seg å være den beste løsningen på problemet.
Helt borte er nok ikke HGF, men drastisk redusert.
De siste årene har de aller fleste satt inn MLS pakninger og jeg vil tro mange av de bilene som er til salgs ikke har original toppakning.
Bytter en pakning i disse dager er de aller siste versjonene av pakninger som i dag brukes i motorene produsert for MG 6 tilgjengelige. HGF skal, etter sigende, ikke være et problem på disse bilene.
Så Tore, totalt sett, la ikke HGF saken hindre lysten på en MGF/TF

Kari&jeg kjørte fra Buskerud senters krotur i Låsby, ved Silkeborg i Danmark, og hjem til Ål i går med smil om munnen hele veien. Mye pga. strålende vær, men også pga. av en TF som er suveren å kjøre! 50 mil gikk som en drøm.
Slik jeg har lest meg til, og blitt fortalt av de engelske kapasiteter på området, var det de første MGF modellårene som ble heftigst utsatt for HGF, Head Gasket Failure.
Jeg har kikket litt på det Roger Parker i MGOC skriver i sin bok "MGF and TF restoration manual", og fritt oppfattet og oversatt:
Spesielt på de første årsmodellene med motorene som hadde plastikk "dowels" (styrepinner mellom topplokk og blokk) var det hyppige HGF.
Etter hvert kom steel dowels og litt endrede pakninger som bidro til færre HGF.
MG TF kom i januar 2002 og fikk forbedret kjøling av motorrommet med ca. 20%, det bedret problemet noe.
Men det er først fra Vin no. 622951, MG TF produsert fra ca. juni 2003, at det kom PRT termostat som viste seg å være den beste løsningen på problemet.
Helt borte er nok ikke HGF, men drastisk redusert.
De siste årene har de aller fleste satt inn MLS pakninger og jeg vil tro mange av de bilene som er til salgs ikke har original toppakning.
Bytter en pakning i disse dager er de aller siste versjonene av pakninger som i dag brukes i motorene produsert for MG 6 tilgjengelige. HGF skal, etter sigende, ikke være et problem på disse bilene.
Så Tore, totalt sett, la ikke HGF saken hindre lysten på en MGF/TF


Kari&jeg kjørte fra Buskerud senters krotur i Låsby, ved Silkeborg i Danmark, og hjem til Ål i går med smil om munnen hele veien. Mye pga. strålende vær, men også pga. av en TF som er suveren å kjøre! 50 mil gikk som en drøm.


Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
9 år 11 måneder dager siden #4364
av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Kjøpetips?
For en uke siden hadde jeg besøk av en stolt kar som hadde kjøpt en veldig pen 2004 TF. Bilen var virkelig fin, og den hadde bare gått drøyt 40000 km. Men han ble nok skuffet da vi fant olje i kjølevæsken.
Han kunne dermed legge 20 tusen kroner til kjøpesummen, som er det som er prisen for en toppakningsjobb på et middels rimelig verksted.
Nå kommer han til å sørge for å skifte registerrem/strammer og vannpumpe samtidig, så han vil komme til å få en bil som kan ventes å bli rimelig driftssikker i mange år.
Moralen er: Legg til et beløp for toppakningsjobb dersom det ikke er dokumentert at dette er gjort i senere tid.
F eller TF, gammel eller ny - selve pakningen er den samme, og den har en begrenset levetid.
En multilayer stålpakning, helst den siste varianten som brukes i den kinesisk-utviklete N-motoren, ser ut til å være en løsning som bør kunne holde lenge, kanskje hele bilens levetid. Men dette betinger at man sørger for å passe kjølevæskenivået slik at motoren ikke blir overopphetet. En ekspansjonstank med nivåovervåkning er en billig forsikring mot dette.
Han kunne dermed legge 20 tusen kroner til kjøpesummen, som er det som er prisen for en toppakningsjobb på et middels rimelig verksted.
Nå kommer han til å sørge for å skifte registerrem/strammer og vannpumpe samtidig, så han vil komme til å få en bil som kan ventes å bli rimelig driftssikker i mange år.
Moralen er: Legg til et beløp for toppakningsjobb dersom det ikke er dokumentert at dette er gjort i senere tid.
F eller TF, gammel eller ny - selve pakningen er den samme, og den har en begrenset levetid.
En multilayer stålpakning, helst den siste varianten som brukes i den kinesisk-utviklete N-motoren, ser ut til å være en løsning som bør kunne holde lenge, kanskje hele bilens levetid. Men dette betinger at man sørger for å passe kjølevæskenivået slik at motoren ikke blir overopphetet. En ekspansjonstank med nivåovervåkning er en billig forsikring mot dette.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
9 år 11 måneder dager siden - 9 år 11 måneder dager siden #4365
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Kjøpetips?
En sak til...
Uansett om topplokkspakning er skiftet eller ikke - invester i en ekspansjonstank for kjølevann MED nivåalarm!!!!!!!!!!!!
Det kan redusere følgekostnadene betydelig!!!!!!!
mvh
halvor
PS!!! Jon har også kommentert at lokket på ekspansjonstanken MÅ være tett .... hvilket min IKKE var og dermed får en tidvis koking fordi operasjonstemperaturen for kjølesystemet er nær eller over kokepunktet ved normalt atmosfærisk trykk. En er derfor avhengig av trykk i systemet for å hindre koking ..... eller har jeg missforståt deg Jon??
Uansett om topplokkspakning er skiftet eller ikke - invester i en ekspansjonstank for kjølevann MED nivåalarm!!!!!!!!!!!!
Det kan redusere følgekostnadene betydelig!!!!!!!
Vedlegget ble ikke funnet
mvh
halvor
PS!!! Jon har også kommentert at lokket på ekspansjonstanken MÅ være tett .... hvilket min IKKE var og dermed får en tidvis koking fordi operasjonstemperaturen for kjølesystemet er nær eller over kokepunktet ved normalt atmosfærisk trykk. En er derfor avhengig av trykk i systemet for å hindre koking ..... eller har jeg missforståt deg Jon??
Last edit: 9 år 11 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
9 år 11 måneder dager siden #4366
av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Kjøpetips?
Hvis overtrykkventilen i ekspansjonstanklokket ikke holder tett, vil det som Halvor skriver ikke bli trykk i systemet når motoren blir varm.
Dermed får kjølevæsken lavere kokepunkt, og man vil dessuten miste kjølevæske gjennom ventilen.
Lokket til ekspansjonstanken er å betrakte som en slitedel, og det er lurt å ha en i reserve liggende i bilen.
Dermed får kjølevæsken lavere kokepunkt, og man vil dessuten miste kjølevæske gjennom ventilen.
Lokket til ekspansjonstanken er å betrakte som en slitedel, og det er lurt å ha en i reserve liggende i bilen.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
9 år 11 måneder dager siden #4367
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Kjøpetips?
Jon
Da hadde jeg forstått deg rett!!!
Da hadde jeg forstått deg rett!!!

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 11 måneder dager siden #4368
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Kjøpetips?
Jeg har sagt det før, og sier det igjen:
Det er utrolig mye kompetanse tilgjengelig på dette forumet!
Jeg har veldig god tid på meg til å finne riktig bil, så jeg suger tipsene til meg som en liten svamp så lenge
Det er utrolig mye kompetanse tilgjengelig på dette forumet!
Jeg har veldig god tid på meg til å finne riktig bil, så jeg suger tipsene til meg som en liten svamp så lenge

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Steinar Braaten, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.184 sekunder