Kjøpetips?

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 11 måneder dager siden #4352 av Tore Lie
Kjøpetips? opprettet av Tore Lie
Sånn omtrent en gang i året får jeg trang til å kjøpe MGF for å holde MGBen med selskap. Nå er jeg der igjen, og denne gangen er det nok litt mer alvorlig, siden jeg får mye mer tid til å skru MG fra årsskiftet.

Det ligger jo som regel mange F-er på finn.no som ser OK ut, til noenlunde hyggelige priser. Men hva skal man se etter, som er spesielt for F-en?

Jeg vet jo at toppakningen på disse bilene er en sak for seg. Og selvfølgelig skal man se etter rust. Men ellers? For en som er noenlunde skrukyndig?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Thomas Lønberg
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 11 måneder dager siden #4353 av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Kjøpetips?
Hyggelig tanke du har Tore. :)

MGF er en billig aldrende sportsbil, og flere av de jeg har kikket på har blitt brukt som billige sportsbiler. Kjørt hardt uten nødvendig vedlikehold.
Når du er ute og kikker bør du se om bilen er god vedlikeholdt eller "grisekjørt".

På grunn av alder vil normale problemer oppstå for alle biler av samme alder. Eksempler vil være slitne fôringer, ripete lakk, slitent eksosanlegg etc. Alt dette kan imidlertid fikses av en som er noenlunde skrukyndig.

For MGF spesielt bør du se etter:
- Servicehistorikk - Er toppakningen byttet? Er registerreim nyere enn 5 år gammel? Hva med vannpumpe?
- Kjølevæske - Sjekk nivået i ekspansjonstanken (tilgjengelig i bagasjerom) og sjekk for lekkasjer under motoren, ved rørene under bilen og ved radiator foran
- Vanninntregning - Sjekk om matter i kupéen og bagasjerom er tørre. Hvis ikke vil du finne rust under dem
- Rust - Sjekk for rust spesielt på kanalene, rundt blinklys, luftinntak på sidene og forskjermene. Forsøk også å komme under bilen for å se tilstanden på hjulopphenget både foran og bak. Om noe er gjennomrustet kan du prute ned prisen. Delene er imidlertid ganske enkle å skifte.

Utover dette bør du se etter egne preferanser. MGF kom i mange forskjellige farger, med og uten skinninteriør, ABS og airbag på begge sider.
Fra modellår 2000 ble MGF oppgradert med nytt interiør og mange flere fargekombinasjoner. Disse ligger gjerne litt høyere i pris.

Lykke til!

• Jon Fredheim
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 11 måneder dager siden #4355 av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Kjøpetips?
Det første man ser etter når tilstanden skal vurderes: Skru av lokket på ekspansjonstanken til kjølesystemet og se om det finnes olje i væsken.
Hvis det er olje der, er det bare et tidsspørsmål før pakningen ryker helt.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 11 måneder dager siden - 9 år 11 måneder dager siden #4357 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Kjøpetips?
Går det langt nok, får du "majones" i ekspansjonstanken slik jeg fikk...

Vedlegget ble ikke funnet

mvh
halvor
Last edit: 9 år 11 måneder dager siden by Halvor Asland.

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 11 måneder dager siden #4360 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Kjøpetips?
Tore,

Jeg sier som jeg har sagt til deg før; KJØP!!! :) :) :)
Du kommer ikke til å angre på en F eller TF, det er så artige biler som gir enormt stor glede at det er bare å hive seg utpå!
Nå ligger det jo enkelte TF også ute til svært grei pris

Og sesongen kan du strekke i begge ender med en slik bil, de har veldig bra varmeapparat og mye mindre trekk enn i en eks. B.

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 11 måneder dager siden #4361 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Kjøpetips?
Takk for tips, alle!

Toppakningsproblemet er åpenbart like stort i en TF som i en F?

Moderator: AdminPSSteinar BraatenTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.247 sekunder
Forumløsning av: Kunena