Utlading av batteri når bilen ikke brukes
- Gisle Gunset
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2150
av Gisle Gunset
Besvart av Gisle Gunset i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Hei Jon. Takk for tilbudet, det er noe jeg sier ja takk til. Jeg leste om en i England som løste sitt problem ved å bytte et rele. Men jeg aner ikke hvor dette "Multirele" sitter. Når batteriet lades ut må jeg restarte/programere om hver gang, så det er ikke noe vanskelig lenger. Problemet har jeg jo på begge bilene og batteriene mener jeg er gode. Relativt nye "Biltema batterier" hendholdsvis 55amp og 62 amp
Hvordan sender du Multirele til meg og hvordan gjør vi opp.
Hvordan sender du Multirele til meg og hvordan gjør vi opp.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2151
av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Send en e-post til jon.fredheim@online.no med adressen din, så ordner det seg.
Releet er festet til baksiden av festebraketten til motorstyrings-ECU'en, som sitter i bakkant av motorrommet på venstre side. Braketten er festet med to skruer.
Releet er festet til baksiden av festebraketten til motorstyrings-ECU'en, som sitter i bakkant av motorrommet på venstre side. Braketten er festet med to skruer.
Vedlegget ble ikke funnet
Vedlegget ble ikke funnet
- Thomas Lønberg
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden - 11 år 6 måneder dager siden #2166
av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Jeg har samme problem på min MGF.
Som en midlertidig løsning har jeg byttet batteriklemmen på minuspolen til en hurtigkobling hvor jeg bryter kretsen ved å vir på denne en runde.
Jeg gjør dette flere ganger årlig og det eneste som må stilles inn er FOB (trykke fire ganger på unlock), klokken og CD-spilleren.
Om du har kode på denne må du finne ut koden før du kobler fra batteriet.
Det finnes testinstrument som viser hvor mye ampere de enkelte kretsene trekker ved å ta ut sikringen og koble inn instrumentet. Dette forenkler feilsøkningen betraktelig.
Om du skal bytte batteri leverte MG Rover 40ah batteri på de første MGF-ene uten elektronisk servostyring med dimensjonen h 175mm, w 175mm, l 207mm
MGF med elektronisk servostyring og alle MGTF ble levert med 62ah batteri med dimensjonen h 175mm, w 175mm, l 242mm
Batteribraketten har mulighet til å justeres for å passe begge størrelser.
Varta Silver dynamic D21 er et batteri som leverer mye strøm og passer perfekt til MGF og MGTF.
www.torshovbil.no/sider/vare?9&varenr=274010010
Det kan også lønne seg å investere i en vedlikeholdslader for de dagene bilen står parkert.
www.torshovbil.no/sider/vare?16&varenr=111560179
Som en midlertidig løsning har jeg byttet batteriklemmen på minuspolen til en hurtigkobling hvor jeg bryter kretsen ved å vir på denne en runde.
Jeg gjør dette flere ganger årlig og det eneste som må stilles inn er FOB (trykke fire ganger på unlock), klokken og CD-spilleren.
Om du har kode på denne må du finne ut koden før du kobler fra batteriet.
Det finnes testinstrument som viser hvor mye ampere de enkelte kretsene trekker ved å ta ut sikringen og koble inn instrumentet. Dette forenkler feilsøkningen betraktelig.
Om du skal bytte batteri leverte MG Rover 40ah batteri på de første MGF-ene uten elektronisk servostyring med dimensjonen h 175mm, w 175mm, l 207mm
MGF med elektronisk servostyring og alle MGTF ble levert med 62ah batteri med dimensjonen h 175mm, w 175mm, l 242mm
Batteribraketten har mulighet til å justeres for å passe begge størrelser.
Varta Silver dynamic D21 er et batteri som leverer mye strøm og passer perfekt til MGF og MGTF.
www.torshovbil.no/sider/vare?9&varenr=274010010
Det kan også lønne seg å investere i en vedlikeholdslader for de dagene bilen står parkert.
www.torshovbil.no/sider/vare?16&varenr=111560179
Last edit: 11 år 6 måneder dager siden by Thomas Lønberg.
- Gisle Gunset
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2168
av Gisle Gunset
Besvart av Gisle Gunset i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Takk Thomas. Jon skaffet meg forhåpentlig vis det releet som løser problemet. Jeg skal skifte det ut på den ene bilen nå og teste den over en periode. Leste på nettet at det er flere i England som har slitt med samme eller tilsvarende problem. Utladingene har ofte da vært relatert til ECU eller FOB Jeg melder tilbake i forumet om resultatet. PS: Batteriene mine er henholdsvis 55 amp og 62 amp Begge Biltema som fungerer bra.
Hilsen Gisle
Hilsen Gisle
- Thomas Lønberg
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2169
av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går.
Jeg har som sagt samme problem og vil gjerne vite om du løser det med reléet.
Jeg har som sagt samme problem og vil gjerne vite om du løser det med reléet.

- Jon Fredheim
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden - 11 år 6 måneder dager siden #2170
av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Dersom man ikke finner strømlekkasjen ved å måle gjennom sikringskursene, kan feilen ligge i ladekretsen. En likeretterdiode som ikke er helt tett kan være årsaken.
Koble fra ledningen mellom generator og starter og mål motstanden mot lederetningen, eller koble inn amperemeteret og sjekk om det går en lekkasjestrøm.
Skjemaer over lade- og startekretser:
Skjema 1
Skjema 2
Koble fra ledningen mellom generator og starter og mål motstanden mot lederetningen, eller koble inn amperemeteret og sjekk om det går en lekkasjestrøm.
Skjemaer over lade- og startekretser:
Skjema 1
Skjema 2
Last edit: 11 år 6 måneder dager siden by Jon Fredheim.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.213 sekunder