Utlading av batteri når bilen ikke brukes

• Gisle Gunset
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden #2400 av Gisle Gunset
Besvart av Gisle Gunset i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Hei alle sammen. Nå er jeg tilbake ifra et opphold i Tyrkia hvor gradene ikke går under 0 Multireleet som jeg fikk prøve av Jon er nå testet ut. Dessverre Jon det var ikke årsaken (Takk for forsøket) prøver likevel releet på bil nr. 2 Når jeg ikke fryser så mye på hendene lenger skal jeg teste ut måleinstrumenter kjøpt på Biltema. Inn til videre får jeg koble ifra batteriet.
Ser at du har samme problem Thomas, hvor har du kjøpt hurtigklemme for minus ledningen?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Thomas Lønberg
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden - 11 år 5 måneder dager siden #2402 av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Det var synd svaret på problemet ikke lå i releet.

Batteriklemmen satt på bilen min da jeg kjøpte den.
Den var tidligere ført av Biltema, men finnes ikke i sortimentet lenger.

Kanskje caravan / båtforhandlere har noe lignende?

Last edit: 11 år 5 måneder dager siden by Thomas Lønberg.

• Thomas Lønberg
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden - 11 år 5 måneder dager siden #2404 av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Rettere sagt, batteriklemmen satt på en annen bil jeg kjøpte og jeg flyttet den over til MG-en.

Kanskje denne er lik?
www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/...bryter-pa-pol-80516/

Her er et alternativ som holder strøm. Denne kretsen kan du koble fra for å forhindre tapping av batteriet om bilen skal stå lenge.
www.gasolin.no/index.php?main_page=produ...26_81&products_id=91
Last edit: 11 år 5 måneder dager siden by Thomas Lønberg.

• Jon Fredheim
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden #2406 av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Alarm/startsperre sammen med klokken trekker en liten strøm når bilen står parkert. Derfor vil batteriet bli utladet over tid hvis bilen står lenge. 2-3 milliampere er en verdi som nevnes, men den kan være større.
Med et nøyaktig instrument med oppløsning i mA vil denne strømmen kunne leses med instrumentet koblet mellom batteripol og polsko. Pass bare på at det ikke er noen annen belastning på kretsen for å ikke skade instrumentet.
Hver enkelt sikringskurs kan måles ved å ta ut sikringen og koble inn amperemeteret i stedet. Biltemas kretstester til å koble inn i sikringskontakten har bare oppløsning på 0,1A, så den kan bli litt for unøyaktig.
Tilsvarende kan lekkasjestrøm i ladekretsen måles mellom starteren (som er koblet direkte til batteriet) og generatoren.
Dersom det går 100 mA vil dette utgjøre 2,4 amperetimer pr. døgn.
I løpet av 10 dager blir det 24 Ah, og da begynner batteriet å miste mye av futten.

• Hans Kristian Tangen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden #2421 av Hans Kristian Tangen
Besvart av Hans Kristian Tangen i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Eg har hatt en god del MGF er. Jeg jobbet tidligere på sjøen, da jeg kom hjem fra jobb var batteriet som oftes tappet ganske mye ned. ikke alltid eg fikk start. Har samme problem med Trophyen min nå. Har spekulert om det kan være alarmen/bevegelsesensoren som trekker mye strøm...

• Gisle Gunset
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden #2425 av Gisle Gunset
Besvart av Gisle Gunset i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Hei Hans Kristian. Har vært inne på samme tanke. Tror Jon er inne på noe når han ser på hva som blir strømforbruket over 10 dager, hva blir resultatet da på 3 og 4 uker parkering. Jeg skal nå sette det releet jeg lånte over på den andre MGen for å sjekke den også. Jeg gjør noen målinger også før jeg setter på en bryter for strømmen, eventuelt legger opp til vedlikeholdslading med en hurtig tilkobling når jeg skal parkere for en lengre periode.
Men hvis det er slik at dette må ansees å være normalt for MGF/TF så syntes jeg det merkelig at dette ikke er allment kjent problem.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.202 sekunder
Forumløsning av: Kunena