Utlading av batteri når bilen ikke brukes
- Gisle Gunset
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2144
av Gisle Gunset
Utlading av batteri når bilen ikke brukes opprettet av Gisle Gunset
Jeg har 2 stk. MGF med samme problem. Batteri tømmes helt for strøm etter ca. 14 dagers parkering. Starter lett ved bruk av startkabel eller etter å ha ladet batteriet. Ser på nett at problemet ikke er ukjent i England, men noe svar på problemet har jeg ikke sett. FOB og ECU er et forslag fra flere. Det er noe jeg ikke våger å hive meg ut på uten videre, muligheten for ikke å få start i det heletatt etter et slikt bytte er jo tilstede. Derimot er releer lettere å bytte.
Forslag mottas med takk.
Hilsen Gisle(Nytt medlem av året)
Forslag mottas med takk.
Hilsen Gisle(Nytt medlem av året)
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Knut H. Ødegaard
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden - 11 år 6 måneder dager siden #2145
av Knut H. Ødegaard
Besvart av Knut H. Ødegaard i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Først må du finne ut om det er batteriet som er dårlig eller om bilen trekker strøm når den er parkert.
Ta av minuspolen på batteriet og kople et ampèremeter i serie fra batteri minus til gods (eller få noen som har et til å hjelpe deg)
Strømtrekket skal være svært lite. Noen få milliampère er OK. Hvis du måler noe i område rundt 200 mA eller mer strømtrekk så stemmer regnestykket ditt og du har et elektrisk problem med bilen. Hva som da er feilen er vanskelig å si uten å gå grundig gjennom bilen, men du kan jo ta ut en sikring av gangen med ampèremeteret tilkoplet og se når strømmen reduseres...
Ta av minuspolen på batteriet og kople et ampèremeter i serie fra batteri minus til gods (eller få noen som har et til å hjelpe deg)
Strømtrekket skal være svært lite. Noen få milliampère er OK. Hvis du måler noe i område rundt 200 mA eller mer strømtrekk så stemmer regnestykket ditt og du har et elektrisk problem med bilen. Hva som da er feilen er vanskelig å si uten å gå grundig gjennom bilen, men du kan jo ta ut en sikring av gangen med ampèremeteret tilkoplet og se når strømmen reduseres...
Last edit: 11 år 6 måneder dager siden by Knut H. Ødegaard.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2146
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Gisle,
som vi har vært inne på før tror jeg du skal være veldig forsiktig med å fjerne sikringer og releer på disse bilene uten å ha tilgang til den fullstendige manualen for det elektriske systemet. Om strømmen blir helt borte fra noen av seksjonene kan det medføre behov for "kryptiske" oppstartsprosedyrer som er helt umulig å takle uten detaljerte instrukser. Som du vil ha sett av de forskjellige forumene kan dette problemet ha mange årsaker så jeg tror ikke du finner noen som kan fortelle deg eksakt hva feilen er uten å måle seg frem til det på bilen. Jeg har lest om samme problem som ditt, men med mange forskjellige årsaker så dette er nok ikke så lett å takle uten å foreta en gjennomgående måling på selve bilen.
som vi har vært inne på før tror jeg du skal være veldig forsiktig med å fjerne sikringer og releer på disse bilene uten å ha tilgang til den fullstendige manualen for det elektriske systemet. Om strømmen blir helt borte fra noen av seksjonene kan det medføre behov for "kryptiske" oppstartsprosedyrer som er helt umulig å takle uten detaljerte instrukser. Som du vil ha sett av de forskjellige forumene kan dette problemet ha mange årsaker så jeg tror ikke du finner noen som kan fortelle deg eksakt hva feilen er uten å måle seg frem til det på bilen. Jeg har lest om samme problem som ditt, men med mange forskjellige årsaker så dette er nok ikke så lett å takle uten å foreta en gjennomgående måling på selve bilen.
- Gisle Gunset
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2147
av Gisle Gunset
Besvart av Gisle Gunset i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Hei Kjell. Takk for svar igjen. Har nå målt med multimeter kjøpt på Biltema. Kan ikke se at det er noe sted det tappes strøm ved å måle mellom batteri og ledning. Kan det være en lettvint løsning ved å montere en strømbryter på hovedstrømmen når jeg parkerer for en lengre periode. Skulle i tilfelle ikke være noe annerledes enn å koble ifra batteriet.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden #2148
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
Gisle,
gjennomgående er det ikke noen god ide å bare koble fra batteriet på moderne biler. Jeg kjenner ikke MGF systemet i detaljer, men for andre moderne biler er det ofte spesielle prosedyrer man må følge når batteriet frakobles og mår du skal tilkoble for å vekke opp ECU og andre systemer på korrekt måte. Kanskje noen andre her på forumet kjenner til dette i detaljer. Siden du ikke klarer å måle noen lekkasjestrøm fra batteriet er det jo et spørsmål om ikke selve batteriet ditt har en innvendig lekkasjestrøm som tapper det. Om du har et annet batteri som du vet er OK kan du jo koble dette på og se om samme utladingen skjer med dette.
gjennomgående er det ikke noen god ide å bare koble fra batteriet på moderne biler. Jeg kjenner ikke MGF systemet i detaljer, men for andre moderne biler er det ofte spesielle prosedyrer man må følge når batteriet frakobles og mår du skal tilkoble for å vekke opp ECU og andre systemer på korrekt måte. Kanskje noen andre her på forumet kjenner til dette i detaljer. Siden du ikke klarer å måle noen lekkasjestrøm fra batteriet er det jo et spørsmål om ikke selve batteriet ditt har en innvendig lekkasjestrøm som tapper det. Om du har et annet batteri som du vet er OK kan du jo koble dette på og se om samme utladingen skjer med dette.
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
11 år 6 måneder dager siden - 11 år 6 måneder dager siden #2149
av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Utlading av batteri når bilen ikke brukes
En feil som kan forekomme på MGF er at multireleet som står bak motorstyrings-ECU'en ikke bryter spenningen til ECU etter et tenningen er slått av. Men hvis du ikke måler forbruk, er det kanskje ikke problemet i ditt tilfelle. Du trenger et instrument som kan måle lave strømstyrker for å avdekke denne feilen.
Det går noen få milliampere til alarmen, så langvarig parkering uten å etterlade vil tappe batteriet.
Det er helt greit å koble fra batteriet når bilen ikke brukes. Du må resette startsperren når du har koblet batteriet til igjen. Dette gjør du ved å trykke fire ganger på unlock-knappen på fjernkontrollen.
Jo bedre batteri du har, desto lenger holder det på ladingen.
Jeg har et multirele som du kan få låne eller kjøpe hvis du skulle ønske. Det er fem minutters jobb å skifte det.
Det går noen få milliampere til alarmen, så langvarig parkering uten å etterlade vil tappe batteriet.
Det er helt greit å koble fra batteriet når bilen ikke brukes. Du må resette startsperren når du har koblet batteriet til igjen. Dette gjør du ved å trykke fire ganger på unlock-knappen på fjernkontrollen.
Jo bedre batteri du har, desto lenger holder det på ladingen.
Jeg har et multirele som du kan få låne eller kjøpe hvis du skulle ønske. Det er fem minutters jobb å skifte det.
Last edit: 11 år 6 måneder dager siden by Jon Fredheim.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.267 sekunder