K-serie motorer i MGf.
- Bjørn Erik Johannessen
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden #2558
av Bjørn Erik Johannessen
Besvart av Bjørn Erik Johannessen i emne Sv: K-serie motorer i MGf.
Hei folkens,
I siste nummer av MGCC's blad "SafetyFast" er det en reportasje skrevet av en kar som kjøpte en TF 135, (maken til vår) Han beskriver adskillige oppgradering både av motor/ytelse og utseende/interiør på bilen.
Når det gjelder ytelse på vår bil, kunne jeg selv tenke meg å "piffe" den opp litt.
I reportasjen gjorde han følgende:
-"Ported the head", (som vel betyr slip/polering for mindre motstand ut/inn i toppen)
- skiftet til 4-2-1- manifold.
- Installerte ITG Maxogen induction kit, - luftinntak.
- Scorpion eksos potte. (grom lyd, men ikke plagsom "støy" på langstrekk)
- Remap by ZandF tuning ?? - Chipping muligens ?? :whistle:
Han skriver at etter at han kun hadde "ported the head" gjorde han en "Rolling Road" test. 3 run/forsøk/tester: Leste henholdsvis 154, 151 og 163PS,- snitt ble 155PS output.
Han konkluderer med at the "ZandF tuning" var dyr, men verdt pengene, og gjorde mye med bilens evne til å dra på 5-gear, den evnen hadde nå økt betraktelig og ble "brilliant". :ohmy:
Noe av disse oppgraderingene koster kanskje mere enn det smaker?
Men, er det noen som kan fortelle hva som vil gi mest "valuta for pengene" m.h.t. økt ytelse ?
Mvh
Bjørn Erik
I siste nummer av MGCC's blad "SafetyFast" er det en reportasje skrevet av en kar som kjøpte en TF 135, (maken til vår) Han beskriver adskillige oppgradering både av motor/ytelse og utseende/interiør på bilen.
Når det gjelder ytelse på vår bil, kunne jeg selv tenke meg å "piffe" den opp litt.
I reportasjen gjorde han følgende:
-"Ported the head", (som vel betyr slip/polering for mindre motstand ut/inn i toppen)
- skiftet til 4-2-1- manifold.
- Installerte ITG Maxogen induction kit, - luftinntak.
- Scorpion eksos potte. (grom lyd, men ikke plagsom "støy" på langstrekk)
- Remap by ZandF tuning ?? - Chipping muligens ?? :whistle:
Han skriver at etter at han kun hadde "ported the head" gjorde han en "Rolling Road" test. 3 run/forsøk/tester: Leste henholdsvis 154, 151 og 163PS,- snitt ble 155PS output.
Han konkluderer med at the "ZandF tuning" var dyr, men verdt pengene, og gjorde mye med bilens evne til å dra på 5-gear, den evnen hadde nå økt betraktelig og ble "brilliant". :ohmy:
Noe av disse oppgraderingene koster kanskje mere enn det smaker?
Men, er det noen som kan fortelle hva som vil gi mest "valuta for pengene" m.h.t. økt ytelse ?
Mvh
Bjørn Erik
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Alvgeir Stegane Hauge
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden #2559
av Alvgeir Stegane Hauge
Besvart av Alvgeir Stegane Hauge i emne Sv: K-serie motorer i MGf.
Heisann 
Man henter jo masse hester både med å porte toppen og å "chippe" motoren. Hadde egentlig trudd han hadde fått enda meir hester ut av motoren enn det han gjorde. Kan vere han ikkje ville ta ut meir..... :dry: Bytte til 4-2-1 manifoild veit eg ikkje kor masse det hjelper, men det skal vertfall hjelpe. Må jo vere samsvar med luftmotstand osv.
Var vel egentlig ikkje nåkke svar på det du spurte om men.
Lykke til!

Man henter jo masse hester både med å porte toppen og å "chippe" motoren. Hadde egentlig trudd han hadde fått enda meir hester ut av motoren enn det han gjorde. Kan vere han ikkje ville ta ut meir..... :dry: Bytte til 4-2-1 manifoild veit eg ikkje kor masse det hjelper, men det skal vertfall hjelpe. Må jo vere samsvar med luftmotstand osv.
Var vel egentlig ikkje nåkke svar på det du spurte om men.
Lykke til!
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Bjørn Erik Johannessen
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden #2561
av Bjørn Erik Johannessen
Besvart av Bjørn Erik Johannessen i emne Sv: K-serie motorer i MGf.
Hei Alvgeir, - alle innspill blir satt pris på,- takk så masse :cheer:
Bjørn Erik
Bjørn Erik
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Steinar Braaten
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden - 11 år 4 måneder dager siden #2567
av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne K-serie motorer i MGf.
Hei Bjørn Erik,
Så det varte ikke lenge før du fant ut du ville ha litt til

Det dyreste er selvsagt å begynne med omfattende modifiseringer av motoren. Så jeg foreslår at du begynner med det du kan gjøre uten modifiseringer av selve motoren. Det vil gi deg hyggelig effektøkning samtidig som du kan gjøre en del av arbeidene selv og prisen blir ikke så avskrekkende.
Luftfilter:
Bytt til ett annet luftfilter.
Pipercross Viper er en meget bra filter. Anbefalt av eks. Jon i Rough Luck Racing. Det følger med slange/rør til luftinntaket så du legger det ut i venstre luftinntak på bilen. Dermed får du kald luft inn hele tiden.
(Eks. KN filter som er av samme type, men kun suger inn den varme luften som er i motorrommet gir ikke like god effekt. Jeg har prøvd begge deler og Viper er definitivt best og det jeg har nå. Er veldig fornøyd med det)
Se denne linken, der finner du flere utgaver av filtersettene, også for din 135mpi:
www.dcperformance.co.uk/cheap/291535/mg/...take-kit/vfc091.html
Eksosanlegg:
Det finnes flere typer anlegg i rustfritt stål. Det som alltid har hatt best ord på seg og som har kommet best ut i tester er Mike Satur sitt Daytona.
Jeg sjekket en del rundt før jeg kjøpte mitt Daytona i 2008 og har ikke angret på det kjøpet.
Mike er en meget dyktig kar med MGF/TF og du finner hans eksosanlegg her:
www.mikesatur.com/acatalog/Online_Catalo...haust_System_17.html
Her er en test av flere eksosanlegg:
www.mgf.ultimatemg.com/group2/exhaust/mgf_exhaust.htm
Både filter og eksos bytter du greit hjemme Bjørn Erik og vil gi deg hyggelig effektøkning til en ikke så alt for ille pris.
Så kan du chiptune bilen.
ZandF tuning er firmaet til Mark Stacey. Mark kjenner jeg gjennom noen år, det er en meget dyktig, og hyggelig, kar som vet hva han driver med. Mark var ingeniør på MGRover fabrikken og laget dataprogrammene for motorstyring av eks. MGTF med Mems3 uniten.
Når MGRover gikk konkurs gikk Mark over til Jaguar og er med på utvikling av motorer der.
Altså en kar med mye kunnskap.
For en 135mpi ser det ut som om Mark gir deg +12 hestekrefter.
Du kan sende styringsenheten til Mark som så tuner og returnerer. Og så har Mark flere ganger gitt meg tilbudet om å ta med flere nordmenn som vil tune og komme innom for en hyggelig pris.
Jeg lånte Mark sin MGTF med 135mpi i 2010 og syntes bilen var kvikkere og sterkere enn en normal 135mpi.
Mark holder til ved Upper Boddington, ikke langt fra Gaydon Motor museum, og kan absolutt være en kar å besøk på en Englandstur. Eks. neste år når jeg lager en tur for MGF/TF registeret til 20 årsjubileet for MGF.
Se denne linken: www.zandf-tuning.co.uk/#!page-7
Disse tre tingene burde kunne gi deg et hyggelig effektløft uten å måtte selge skjorta
Akkurat hvor mye avhenger av flere ting, men la oss anta at du totalt får 150 og 155hk i motoren, gitt at Mark sin tuning øker effekten med +12 HK.
Og så kan du selvsagt putte på 4-2-1 grenrør, mange sier det også har bra effekt på en 135mpi, men det har jeg ikke prøvd.
Så det varte ikke lenge før du fant ut du ville ha litt til


Det dyreste er selvsagt å begynne med omfattende modifiseringer av motoren. Så jeg foreslår at du begynner med det du kan gjøre uten modifiseringer av selve motoren. Det vil gi deg hyggelig effektøkning samtidig som du kan gjøre en del av arbeidene selv og prisen blir ikke så avskrekkende.
Luftfilter:
Bytt til ett annet luftfilter.
Pipercross Viper er en meget bra filter. Anbefalt av eks. Jon i Rough Luck Racing. Det følger med slange/rør til luftinntaket så du legger det ut i venstre luftinntak på bilen. Dermed får du kald luft inn hele tiden.
(Eks. KN filter som er av samme type, men kun suger inn den varme luften som er i motorrommet gir ikke like god effekt. Jeg har prøvd begge deler og Viper er definitivt best og det jeg har nå. Er veldig fornøyd med det)
Se denne linken, der finner du flere utgaver av filtersettene, også for din 135mpi:
www.dcperformance.co.uk/cheap/291535/mg/...take-kit/vfc091.html
Eksosanlegg:
Det finnes flere typer anlegg i rustfritt stål. Det som alltid har hatt best ord på seg og som har kommet best ut i tester er Mike Satur sitt Daytona.
Jeg sjekket en del rundt før jeg kjøpte mitt Daytona i 2008 og har ikke angret på det kjøpet.
Mike er en meget dyktig kar med MGF/TF og du finner hans eksosanlegg her:
www.mikesatur.com/acatalog/Online_Catalo...haust_System_17.html
Her er en test av flere eksosanlegg:
www.mgf.ultimatemg.com/group2/exhaust/mgf_exhaust.htm
Både filter og eksos bytter du greit hjemme Bjørn Erik og vil gi deg hyggelig effektøkning til en ikke så alt for ille pris.
Så kan du chiptune bilen.
ZandF tuning er firmaet til Mark Stacey. Mark kjenner jeg gjennom noen år, det er en meget dyktig, og hyggelig, kar som vet hva han driver med. Mark var ingeniør på MGRover fabrikken og laget dataprogrammene for motorstyring av eks. MGTF med Mems3 uniten.
Når MGRover gikk konkurs gikk Mark over til Jaguar og er med på utvikling av motorer der.
Altså en kar med mye kunnskap.
For en 135mpi ser det ut som om Mark gir deg +12 hestekrefter.
Du kan sende styringsenheten til Mark som så tuner og returnerer. Og så har Mark flere ganger gitt meg tilbudet om å ta med flere nordmenn som vil tune og komme innom for en hyggelig pris.
Jeg lånte Mark sin MGTF med 135mpi i 2010 og syntes bilen var kvikkere og sterkere enn en normal 135mpi.
Mark holder til ved Upper Boddington, ikke langt fra Gaydon Motor museum, og kan absolutt være en kar å besøk på en Englandstur. Eks. neste år når jeg lager en tur for MGF/TF registeret til 20 årsjubileet for MGF.
Se denne linken: www.zandf-tuning.co.uk/#!page-7
Disse tre tingene burde kunne gi deg et hyggelig effektløft uten å måtte selge skjorta

Akkurat hvor mye avhenger av flere ting, men la oss anta at du totalt får 150 og 155hk i motoren, gitt at Mark sin tuning øker effekten med +12 HK.
Og så kan du selvsagt putte på 4-2-1 grenrør, mange sier det også har bra effekt på en 135mpi, men det har jeg ikke prøvd.
Last edit: 11 år 4 måneder dager siden by Steinar Braaten.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Bjørn Erik Johannessen
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden #2569
av Bjørn Erik Johannessen
Besvart av Bjørn Erik Johannessen i emne K-serie motorer i MGf.
Takk for utførlig svar og linker Steinar.
He he, - ja må jo ha litt mere når det gives. (kjører jo ikke med hatt riktig ennå)
Jeg husker du viste meg ditt luftfilter/inntak på Torpomoen i sommer, men husket ikke navn/produsent. Har funnet det på nettet som du beskriver, og har lagt inn bestilling.:lol:
Tar en ting av gangen, og prøver meg på eksosen neste gang.
Så får vi se, - men mye vil ha mer vet du, så det blir vel en liten jobb for
Mr.Stacey etter hvert også. . :whistle:
I'll keep you posted . .
He he, - ja må jo ha litt mere når det gives. (kjører jo ikke med hatt riktig ennå)
Jeg husker du viste meg ditt luftfilter/inntak på Torpomoen i sommer, men husket ikke navn/produsent. Har funnet det på nettet som du beskriver, og har lagt inn bestilling.:lol:
Tar en ting av gangen, og prøver meg på eksosen neste gang.
Så får vi se, - men mye vil ha mer vet du, så det blir vel en liten jobb for
Mr.Stacey etter hvert også. . :whistle:
I'll keep you posted . .
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Per Erik Trulsen
- Besøkende
-
11 år 4 måneder dager siden #2570
av Per Erik Trulsen
Besvart av Per Erik Trulsen i emne K-serie motorer i MGf.
Hei
Jeg har en 120 hk. jeg har også satt på en sports katalysator med mindre motstand .
Per Erik :cheer:
Jeg har en 120 hk. jeg har også satt på en sports katalysator med mindre motstand .
Per Erik :cheer:
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Steinar Braaten, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.213 sekunder