Mange syntes nok det var for galt å bruke en av de fineste vårdagene hittil på en garasjekveld i Hønsehuset. De som likevel møtte frem denne mandagen visste i hvert fall å kose seg i solveggen før arbeidet tok til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

IMG 3995

 

Og arbeidet besto i å sluttføre demonteringen av vår MGB 1800 B-motor og å bedømme tilstand på vitale deler. Slik vil vi legge grunnlaget for en fullverdig overhaling og en motor i toppstand.

I følge arbeidsplanen, kunngjort på aktivitetskalenderen, skulle vi:

  • demontere de gjenstående og gjenstridige pinneboltene til topplokket og til oljepumpen
  • Kontrollere kam og løftemekanisme.
  • Kontroll av oljetetting ventilstyringer
  • Kontroll av oljepumpe
  • Kontroll av oljetrykk reduksjonsventil

Heller ikke denne gangen kom vi helt i mål. Ventilstyring i topplokket og kontroll av oljepumpe får avvente til neste garasjekveld 18 mai. De øvrige punktene ble gjennomført med adskillig bravur. 

Dessverre viste det seg at kamakselen bør skiftes ut. En, muligens to, av kammene var temmelig slitt og har sannsynligvis begrenset gjenstående levetid. Så vi får begynne jakten på en god kamaksel med en gang. Vi har hørt en del advarsler om billige nyproduserte aksler fra det fjerne østen - forhåpentligvis kan unngå å ende opp med en slik.

En oppsummering av det rusket vi har oppdaget hittil:

  • Slitekant i sylindrene. Må antakeligvis borres, muligens vi kan slippe unna med honing.
  • Nye stempler hvis borring.
  • Nye stempelringer.
  • De 4 rådetappene på veivakselen må slipes. Slipper sannsynligvis å slipe de 5 rammetappene.
  • 1 eller 2 av kammene på kamakselen er i overkant slitt. Kamaksel må fornyes.

Så kommer vi tilkveldens billedgalleri:

1

IMG 3999

Viktige forberedelser før arbeidet settes i gang. Kaffe skal brygges, klargjøres og fordeles. Verten i Hønsehuset, Atle Grimstad, har sikten på dette også.