Bruksbegrensning på veteraner

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 2 måneder dager siden #4956 av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Bruksbegrensning på veteraner
Jeg sjekket vognkortet mitt nå, og kunne ikke finne noe om begrensninger i bruk av bilen. Ingenting under bemerkninger.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Mer
9 år 2 måneder dager siden #4985 av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne Bruksbegrensning på veteraner
Nyhetsartikkelen om PKK og bruksbegrensning er oppdatert i dag. Lagt til en lenke til Vegdirektoratets kunngjøring av nye forskrifter. Jeg kan bekrefte at det faktisk blir innført 1. oktober. Kunngjøringen har også litt mer detaljer om hvordan dette vil virke i praksis.

www.nmgk.no/index.php?option=com_content&view=article&id=614

• Einar Hansen
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 2 måneder dager siden #4986 av Einar Hansen
Besvart av Einar Hansen i emne Bruksbegrensning på veteraner
Hei,

Takk for god informasjon om dette temaet her på MG forumet. Slik jeg forstår de nye reglene som må de som ikke har bemerkning i vognkortet om bruksbegrensinger slik som Raymond, møte opp hos biltilsynet for å endre til dette! Virker jo som en fornuftig ordning hvor en selv kan velge sitt bruksområdet for sin veteranbil.

Mvh Einar

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 2 måneder dager siden - 9 år 2 måneder dager siden #4987 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Bruksbegrensning på veteraner
Sakset dette fra LMK:
For at et veterankjøretøy skal komme inn under ny ordning med lengre kontrollintervall, må det være registrert som bevaringsverdig. Det kreves derfor påskrift i vognkortet i samsvar med tekst i kjøretøyforskriftens § 1-9: «Bevaringsverdig kjøretøy: Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig» og bruksbegrensning som vanligvis er beskrevet med teksten:

«Må bare benyttes

- Ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp

- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk»

Kjøretøy som er 30 år eller eldre men ikke har merknad om bevaringsverdig og bruksbegrensning, må forholde seg til samme kontrollfrister som i dag. Dersom man har et kjøretøy i original eller tilnærmet original utførelse, kan man bestille tid på en trafikkstasjon for å få vurdert og eventuelt godkjent sitt kjøretøy som bevaringsverdig med bruksbegrensning. Dette medfører et kontrollgebyr.

De veterankjøretøyene som er innenfor nytt intervall for PKK og har frist etter 1. oktober 2016, vil få en første kontroll som samsvarer med nærmeste 5-års intervall. Med andre ord ved 35, 40, 45 eller 50 år. Deretter blir det hvert 5. år til siste kontroll når kjøretøyet er 50 år. Ved passerte 50 år er kjøretøyet fritatt for kontroll.

Kjøretøy registrert før januar 1960 kommer ikke inn under EU-kontrollordningen. Disse er dermed fritatt for kontroll uavhengig av endringene.

For å dra nytte at lengre intervall mellom PKK for kjøretøyer 1. gangsregistrert mellom 1960 og til den løpende 30-års grensen, vil få påskrift om bevaringsverdig i vognkortet. Dette har som beskrevet over konkvenser for modifikasjon av kjøretøyet samt bruken av det. Om verken bruksbegrensningene eller begrensninger forøvrig - samt at kjøretøyet pt. ikke er modifisert ut over tidsriktige endringer, vil en omregistrering kunne være fornuftig. I motsatt fall ser jeg ikke de monumentale endringene. Husk at det er Toll- og avgiftsdirektoratet som står bak innføringen av "Bevaringsverdig kjøretøy" - ikke Samferdselsdep eller Statens Vegvesen. Sistenevnte har kun ansvar for det tekniske regelverket samt håndhevingen av dette.

Til sist - Vi har hatt flere diskusjoner vedr. modifikasjoner her inne. Å endre en "bevaringsverdig" 1980 modell Rubberbumper MGB til en 1962 Chromebumper - er vel derfor ikke lovlig ihht til fortutsetningene for Bevaringsverdig Kjøretøy så fremt ikke dette kan sies å være en tidsriktig endring.... noe en vel historisk sett har problemer med å gjøre!!! Det motsatte har det jo vært tradisjon for i alle år....

halvor
Last edit: 9 år 2 måneder dager siden by Halvor Asland.

• Tore Lie
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 2 måneder dager siden #4990 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Bruksbegrensning på veteraner
Jeg ville tenke meg veldig godt om før jeg byttet fri bruk av bilen og EU-kontroll annethvert år med ingen EU-kontroll eller bare hvert femte år, men formelle bruksbegrensninger.

Selv om bruksbegrensninger i praksis ikke betyr særlig mye i dag, kan dette skjerpes fremover.

Hva skjer hvis du er uheldig og krasjer mens du er på en høyst privat ferietur? Hva sier forsikringsselskapet? Tenk også på at bruksbegrensningen følger bilen hvis du skal selge den en dag.

Jeg lever etter prinsippet "There is no such thing as a free lunch". Tror jeg fortsetter med det. :)

• Raymond Wardenær
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 2 måneder dager siden - 9 år 2 måneder dager siden #4992 av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Bruksbegrensning på veteraner
Enig med Tore!
For meg er valget enkelt: jeg har bare én bil!
Last edit: 9 år 2 måneder dager siden by Raymond Wardenær.

Moderator: AdminPS
Tid til å lage siden: 0.236 sekunder
Forumløsning av: Kunena