- Mottatte takk 0
Bruksbegrensning på veteraner
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 2 måneder dager siden #4940
av Raymond Wardenær
Bruksbegrensning på veteraner opprettet av Raymond Wardenær
Jeg har bare èn bil, og det er min veteran GT 1973. Hva kan bruksbegrensning komme til å bety med nye regler?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Peter Skarsjø
- Avlogget
- Administrator
-
Less
Mer
9 år 2 måneder dager siden #4941
av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne Bruksbegrensning på veteraner
Bruksbegrensning er i henhold til
Kjøretøyforskriften
§1-9 nr. 7:
Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:
«Må bare benyttes
- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk.»
Det overlates mye til skjønn i denne teksten, så vidt jeg kan forstå. Jeg har imidlertid aldri hørt om noen som har hatt problemer med dette i praksis.
Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:
«Må bare benyttes
- ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp
- ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk.»
Det overlates mye til skjønn i denne teksten, så vidt jeg kan forstå. Jeg har imidlertid aldri hørt om noen som har hatt problemer med dette i praksis.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
9 år 2 måneder dager siden #4942
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Bruksbegrensning på veteraner
.... jeg har omtalt denne saken flere ganger. Jeg var i 1979 NMGK sin representant i LMK da ordningen ble inført. Den gangen var Staten ved Samferdselsdepartementet samt Finansdepartementet VELDIG strenge på at VETERANBILER ikke - IKKE - skulle være hverdagsbiler. Som Veteranbil er kjøretøyet å regne som en kulturgjenstand!!!! og en slik gjenstand benytter en ikke ukritisk til hverdags!!
Idag er fortolkningen av loven kanskje mer sovende, men jeg venter bare på at en kolliderer en Veteranbil på sørpeføre - forhold som helt klart er utenfor brukstillatelsen. Hva dette vil bety for ordningen, vet jeg ikke, men jeg synes vi skal forholde oss lojalt til ordningen .... så ingen finner argumenter for å fjerne den... Streng tolkning fra min side??? Kankje det, men om en bruker sin Veteranbil som en hverdagsbil - hvorfor ikke omregistrere den UTEN begrensningene????
h
Idag er fortolkningen av loven kanskje mer sovende, men jeg venter bare på at en kolliderer en Veteranbil på sørpeføre - forhold som helt klart er utenfor brukstillatelsen. Hva dette vil bety for ordningen, vet jeg ikke, men jeg synes vi skal forholde oss lojalt til ordningen .... så ingen finner argumenter for å fjerne den... Streng tolkning fra min side??? Kankje det, men om en bruker sin Veteranbil som en hverdagsbil - hvorfor ikke omregistrere den UTEN begrensningene????
h
- Peter Skarsjø
- Avlogget
- Administrator
-
Less
Mer
- Mottatte takk 0
9 år 2 måneder dager siden - 9 år 2 måneder dager siden #4943
av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne Bruksbegrensning på veteraner
Spørsmålet var nok knyttet til den kommende endringen av PKK-regelverket, der man bare kalles inn til PKK hvert 5. år dersom bilen er registrert som bevaringsverdig. Hvis man registrerer bilen på ordinære vilkår er det PKK hvert 2. år.
Last edit: 9 år 2 måneder dager siden by Peter Skarsjø.
- Are Wang
- Besøkende
-
9 år 2 måneder dager siden #4944
av Are Wang
Besvart av Are Wang i emne Bruksbegrensning på veteraner
Hei Gutter..
DVS med andre ord at hvis det ikke står noe i vognkortet om at kjøretøyet er bevaringsverdig , skal den fortsatt på PPK annet hvert år. ? Er det riktig tolket ??
DVS med andre ord at hvis det ikke står noe i vognkortet om at kjøretøyet er bevaringsverdig , skal den fortsatt på PPK annet hvert år. ? Er det riktig tolket ??
- Halvor Asland
- Besøkende
-
9 år 2 måneder dager siden - 9 år 2 måneder dager siden #4945
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Bruksbegrensning på veteraner
Slik jeg tolker endringen, defineres alle kjøretøyer over 30 år som "veteran" og får dermed PKK kun hvert 5. år....... uavhengig om de ved import er tatt inn som bevaringsverdig eller om kjøretøyet er importert på normal måte...
Last edit: 9 år 2 måneder dager siden by Halvor Asland.
Moderator: AdminPS
Tid til å lage siden: 0.206 sekunder