Mediestrategi - ambisjonsnivå

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1799 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Mediestrategi - ambisjonsnivå
Hei Frank

Jeg kan si meg enig i det du sier, men spørsmålet her går mer på ambisjonsnivå.

Idag drives klubben av ca. 20 aktive medlemmer som bruker mye av sin fritid til gode for alle de resterende mer eller mindre "passive" 900 medlemmene. Vi har samtidig sett at urolighetene i klubben de senere år har medført betydelig reduksjon i viljen til å påta seg tillitsverv, da tillitsvalgte mer eller mindre uforskyldt har havnet i skuddlinjen mellom meningsfronter eller personer.....

SPØRSMÅL:
1) Tror du dine tanker over lar seg gjennomføre uten å at flere medlemmer melder seg til frivillig gratisarbeid for klubben?
2) Hvis nei - hvordan skal klubben eller sentrene kunne rekruttere dette personellet?

Videre:
3) Bør klubben øke kontingenten og sette arbeidet ut til utenforstående evt. betale medlemmer for å gjøre jobben?
4) Rogaland- og Oslo-senter har idag egne hjemmesider. I tillegg har Oslo egen Facebook-side. Kan du utdype litt hvordan du ser grensesnittet mellom senteransvar og klubb-ansvar sett ut fra et kommunikasjons-synspunkt og samtidig sett i lys av tilgangen på ressurser/ambisjonsnivå?

mvh
halvor

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Frank Rygh
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden - 11 år 8 måneder dager siden #1802 av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne Mediestrategi - ambisjonsnivå
Hei Halvor
Det er klart at alle former for konflikter og uroligheter i en klubb vil virke direkte negativt på alle former for engasjemang og frivillig arbeid.
Jeg skal ikke gå inn på hva jeg synes om dette her, men at det virker ødeleggende for klubben er det ingen tvil om.

1.
Jeg tror at det finnes krefter i klubben som kan bidra med å drifte en eventuell facebook side.
Men igjen er det ekstremt viktig at medlemmer og ledere på flere nivåer i klubben stiller seg lojalt bak de vedtak som fattes, og ikke driver med baksnakking og annet tullball som igjen virker demoraliserende, og som ytterligere bidragsytere til "passivitet"
Dersom vi greier å kommunisere og oppføre oss med respekt og entusiasme tror jeg de "frivillige" vil øke i antall.

Jeg kjenner ikke til klubbens økonomi og hva vi eventuellt er i stand til å betale for slike tjenester.
Jeg vet heller ikke hva medlemsbladet koster klubbens medlemmer pr år, men er av den oppfatning at dette er meget viktig for en klubb som oss og fortsette med.
Dersom man ser forsiktig inn i "fremtidskula" er det grunn til å tro at den elektroniske utviklingen og vår adferd rundt dette ikke vil bremses, men snarere løpe av gårde med en hastighet og utvikling vi enda ikke kjenner.
Jeg tror derfor at dersom det blir nødvendig vil være like riktig å lønne noen for dette arbeidet på lik linje med lønnet arbeid for å drifte magasinet. Dette må selvsagt være time differensiert arbeid.
Dersom man ser på utvikling og resultat av dette innenfor tradisjonelle måter å presentere aktualiteter i papir / magasin vil det aller fleste være enig i at det er i ferd med å endre seg radikalt til et elektronisk scenario.
Jeg tror derimot ikke at dette er direkte sammenligningsbart for en klubb som oss, men at fremtidens NMGK vil se annerledes ut på denne fronten er jeg helt sikker på.

Når det gjelder dette med at lokale senter har egne hjemmesider og egne facebook sider tror jeg det kanskje kan være bra for det lokale senter det gjelder, men at NMGK sett i en større nasjonal sammenheng taper på dette.
Derfor vil jeg personlig ikke anbefale flere facebook sider.
Grunnen til dette er også at jeg tror vi er for "små" slik at spredt kommunikasjon på denne arena vil virke forvirrende for mange, eller i allefall ha langt mindre effekt.
Det er enkelt å sette opp senterledere eller andre personer fra de lokale senter som moderatorer på en feks Nasjonal facebook side.
Dette tror jeg vil generere mer "trafikk" en om dette kommuniseres på flere sider

Når det gjelder det rent formelle ansvaret mellom klubb og lokale senter synes jeg dette må deles opp litt.
Jeg kjenner ikke til de rent juridiske linjene i klubbens vedtekter rundt dette, men synes det må være lov å si at det uavhengig av dette må forventes et etisk ansvar rundt en eventuell
klubb avgjørelse på hvordan dette skal gjøres, og at det da lojalt blir fulgt.
Brukergrensesnittet vil selvsagt kunne bli en utfordring, men man kan se til den naturlige fordelingen i papirmagasinet som et utgangspunkt kanskje?
Bare noen tanker...

Mvh
Frank
Last edit: 11 år 8 måneder dager siden by Frank Rygh.

• Torbjørn Strandborg
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1805 av Torbjørn Strandborg
Besvart av Torbjørn Strandborg i emne Mediestrategi - ambisjonsnivå
Jeg synes sidene vi har idag virker bra. Å utvide med meldinger på mange forskjellige steder, vil sikkert ikke nå flere medlemmer, For oss som er ganske analoge vil dette virke forvirrende. La oss holde oss til enklest mulig form for komunikasjon.

Torbjørn

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1806 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Mediestrategi - ambisjonsnivå
Det klubben trenger er ikke deltagelse i en hver form for sosiale medier. Det vil gi ustrukturert opptreden i det offentlige rom og vise useriøsitet.
Det klubben trenger er noen få, men gode, plattformer vi kan stå på ift. å profilere oss utad og kommunisere godt innad i klubben mellom tillitsvalgte og medlemmer, samt medlemmer i mellom.

Klubben tenger en god webside.
Det har vi i dag. Men grep bør tas for å gjøre den enda bedre.
Denne websiden skal profilere oss og vår hobby. Den skal også være et bindeledd mellom de som drifter klubben, til/fra medlemmene og medlemmene i mellom.
Den skal også være vårt ansikt utad slik at vi på en god måte kan vise omverden hvem vi er, hva klubben står for, og ikke minst løfte nysgjerrigheten til potensielt nye medlemmer slik at de blir medlemmer og kan styrke klubben ytterligere.

En viktig del av dette å gjøre seg mer tilgjengelig er å la omverden få tilgang til en del av det som i dag er reservert de som er innlogget.
Det er nemlig slik at mange mennesker hopper elegant over websider som krever innlogging når du kun ”stikker innom” for å se om dette er noe for deg.
Vi kan miste mange potensielle medlemmer på denne måten om vi ikke tar grep.

Ut fra det foreslår jeg:
- Forumet legges på forsiden slik at det kan leses av alle. Men for å kunne skrive på forumet må du være innlogget med din brukerkonto.
- Kalenderen legges på forsiden slik at den kan leses av alle (senterlederne har redigeringstilgang).
- Bildegalleriet legges på forsiden slik at det kan sees av alle, men skal du legge inn bilder må du være innlogget.
- Nyhetssiden og lokalnytt bør også legges åpent, men skal du legge inn artikkel må du være pålogget.

Ved å gjøre mer tilgjengelig kan også ikke-medlemmer få med seg at det skjer mye bra i klubben som kan friste de til å bli medlemmer.
Websiden bør få flere personer som står for den daglige driften med hvert sitt ansvarsområde. WEB journalister er viktig bidrag.

Hele klubben må se nytten av å samle alle web ressurser.
Alle klubbens sentre er selvsagt tilsluttet Norsk MG Klubb og de bør se nytten av at vi felles arbeider for en god webside for hele klubben.
I dag har to sentre (Rogaland og Oslo) egne websider. Begge websider med liten aktivitet.
For den som følger med på disse sidene vil en se at det oppnås lite nytt og det er tidvis langt mellom oppdateringer.
Hadde derimot disse to sentre brukt sine webressurser sammen med resten av klubben på vår felles webside hadde vi oppnådd mer!
Og, ikke glem; hvert senter har sitt eget område på klubbens webside de kan bruke.
Hvorfor skal egentlig disse sentrene ha egen webside, hva er behovet for å bryte ut av klubbens fellesskap?
Er ikke nettopp felleskapet en viktig ressurs for alle i Norsk MG Klubb?
Hvorfor kan de ikke samarbeide med klubben til beste for alle klubbens medlemmer? Når sentrene likevel er tilknyttet Norsk MG Klubb så må det da være bedre å kunne samarbeide enn å kjøre et solo løp?

Facebook
Det er et ønske om at klubben har en Facebook konto. FB brukes av de fleste i dag og Oslo senter har hatt en slik side i drift en stund.
En FB konto/side er fornuftig av klubben å ha. Men da en felles FB konto for hele klubben der vi kan profilere oss felles som en samlende klubb.
Skal alle sentre ha sin egen FB konto er det sikkert ”kult” en stund, men ganske fort vil de ende opp som stillestående kontoer med liten aktivitet som ingen vil drifte.
Vi har sett det før, og det vil sikkert gjenta seg.
Det er svært lite seriøst å ha FB kontoer for en klubb som ikke ivaretas på en skikkelig måte.

Altså er løsningen også her å samle klubben til felles drift og profilering av en Facebook konto. Da får vi god tilgang på materiale som kan publiseres og flere som kan ta ansvar for å drifte FB kontoen. Fellesskapet i klubben må igjen vinne.

Dessuten, er FB noe klubbens medlemmer virkelig vil bruke mye og aktivt?
Med utgangspunkt i Oslo senter sin side:
Oslo senter har godt over 200 medlemmer tilknyttet senteret. Men det er svært få som skriver noen verdens ting på FB siden.
Av disse godt over 200 medlemmene er det bare 81 personer, som på nesten to år, har trykket på ”liker” knappen for siden.
Og mange av de som har gjort det er heller ikke tilknyttet Oslo senter.
Det er altså under 30% av medlemmene som har en mening om Facebooksiden.
Alle de andre medlemmene i Oslo senter finner det altså ikke en gang verdt å trykke på ”liker” knappen for sitt eget senters FB side!

Det forteller meg at siden ikke er tilstrekkelig interessant for flertallet i Oslo senter. Og levegrunnlaget for en FB side for et enkelt senter synes ikke god nok.

Men derimot: om vi oppretter en felles FB side for hele klubben, driftet av personer som kan og vil, samt har tilstrekkelig tiltakslyst og evne, så kan klubben oppnå større fordeler.
Da kan hele klubben bidra med smått og stort til FB siden og gjøre den mye mer levedyktig.
Og Norsk MG Klubb oppleves av potensielle medlemmer, ja av alle, som samlende og mer seriøs. Altså vinner felleskapet igjen på dette!

Menneskelige ressurser
Så kan man ønske seg alt man vil og mene det man vil, men skal klubben ha en god webside og en god FB side så kreves det at noen står frem og melder seg til tjeneste.
Vi er fullstendig avhengige av personer som vil og kan.
Ikke bare i starten, men også når den første ”morroa” har lagt seg og hverdagen kommer.
Personer som er villig til å tenke langsiktig på sitt engasjement. Vi har medlemmer som vil, og de bør rekrutteres fra den yngre garde av medlemmer.
Søker vi yngre medlemmer inn i driften av klubben vil også klubbens eksistens forsterkes.
Å betale eksterne personer for disse oppgavene burde være unødvendig, vil ikke medlemmene stille såpass opp for sin egen klubb bør det være et tankekors.

Så altså, min konklusjon er:
- Norsk MG Klubb bør profilere seg med en god, felles, web side og en god, felles, Facebook side.
- Styret bør lage retningslinjer for, og kreve, at alle sentre tilsluttet Norsk MG Klubb lojalt følger opp felles drift av klubben og ikke driver sololøp som svekker fellesskapet. Dette betyr at alle sentre forholder seg til klubbens webside og FB konto som de offisielle kanaler for Norsk MG Klubb.
- De, tross alt, få menneskelige ressurser som klubben har må altså samles om få, men gode løsninger. Til beste for klubbens medlemmer.

I tillegg til klubbens profilering og kommunikasjon ut i verden via internett har vi, minst, to viktige hjelpemidler:
- Medlemsbladet, MG-magasinet
- Utsendelse av klubbintern informasjon via senterlederne.

MG-Magasinet
Kreditt til Sigurd. Han er en god redaktør. Bladet kommer punktlig. Jeg vet selv at dette krever god oppfølging, jeg har redigert både MG-magasinet i sin tid og også et annet medlemsblad. Dette gjør seg ikke selv. Sigurd har styring, ingen tvil.
Dog er det to ting jeg har tenkt på:
- Har vi for få sider i bladet, eller tar annonsene for mye av den plass vi i dag har til rådighet? Grunnen til at jeg lurer på det er at jeg har fått beskjed om å begrense artiklene som er skrevet i regi av registerfører for MGF/TF. Har andre opplevd det samme? Er det et tegn på at plassen i bladet bør forvaltes litt annerledes. Eller er det et tegn på at vi må få enda mer på web? Et medlem (Mark R.) skrev rett over mitt innlegg at han nå avslutter alle papirabonnement han kan, og går over til digitale abonnement. Det gjelder flere av oss og er vel et tegn i tiden?
- Og videre; om web blir en sterkere del av det som skrives. Altså, at websiden tar over en del fra bladet, hva da med økonomi? Kostnadene og fordeling. Bør dette ses på?

Klubbintern informasjon via senterlederne.
Hva mener jeg med ”klubbintern distribusjon”?
Dette er informasjon sendt på epost via senterlederne, for eksempel:
- Generell informasjon fra styret eller senteret om klubbens drift.
- Annen informasjon senterledelsen se nyttig for medlemmene, eks. egen turer.
- Invitasjoner til treff og turer fra andre sentre og registre.

Blir all informasjon sendt ut internt i klubben videreformidlet til alle medlemmer av alle senterledere?
Ja, jeg trodde det. Jeg trodde slik ”interndistribusjon” av nyttige opplysninger alltid ble sendt ut til beste for medlemmene.
Men ikke alltid har jeg opplevd.
Da det ved nyttårstider ble sendt ut invitasjon til årets landstreff for MGF/TF, til alle medlemmer via senterlederne, erfarte jeg at i Rogaland nektet senterleder å sende invitasjonen videre til sine medlemmer.
Han var av den oppfatning at enkeltmodeller av MG ikke skulle favoriseres.
Derfor ble invitasjonen ikke videresendt, så Rogaland senters medlemmer ble de eneste i Norge som ikke fikk denne invitasjonen fra sin senterleder.
Er slik opptreden riktig?
Tjener dette det fellesskapet klubben er så avhengig av?
Hva neste år når også en MGA dag er annonsert, skal det også nektes Rogalands medlemmer?
Nei, dette skaper ikke fellesskap. Denne episoden var unødvendig og forhåpentlig et engangstilfelle gjort i et øyeblikks ubetenksomhet.
Ut fra det så oppfordrer jeg Asland og Skarsjø til å se på retningslinjer vi tydeligvis trenger for å ha en god og ensartet klubbintern distribusjon av informasjon til medlemmene.

Dermed sitter vi, etter mitt syn, men fire gode redskaper for klubbens profilering internt og eksternt:

- En god webside felles for hele klubben.
- En god Facebook side felles for hele klubben.
- Et godt medlemsblad, samkjørt med websidens muligheter, herunder økonomi.
- Et godt distribusjonsnett bygget via senterlederne, der all informasjon videresendes medlemmene og ikke stoppes, og som dermed hindrer fellesskapets goder.

Jeg ber Skarsjø og Asland ta med seg mine synspunkter i deres arbeid frem mot 1. november. Det finnes helt sikkert andre som kommer med gode innspill også, mine bygger jeg på det jeg har erfart i klubben gjennom årene. Stort sett gode erfaringer, men noen mindre ideelle erfaringer også.

Hilsen
Steinar Braaten

Moderator: AdminPS
Tid til å lage siden: 0.185 sekunder
Forumløsning av: Kunena