- Innlegg: 6
- Mottatte takk 0
NMGK og sosiale media
- Kenneth Gustavsen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1298
av Kenneth Gustavsen
NMGK og sosiale media opprettet av Kenneth Gustavsen
Hei.
Håper ikke jeg sårer noen med innlegget, men jeg skriver det ut fra mitt ståsted...
Det er gammeldags å se på sosiale medier, som Facebook og Twitter, som alternative og litt på siden av når det kommer til informasjonskanaler. De fleste bedrifter og organisasjoner ser at responsen og entusiasmen rundt deres budskap og informasjon øker med sosiale medier. De når nye også grupper. I tillegg opplever mange at trafikken på deres nettsider følger samme trenden, nemlig oppgang. Men baksiden av medaljen er at en side på Facebook ikke automatisk gir oppmerksomhet. Det er lett å forsvinne "i massen" og ikke tiltrekke seg nye grupper av interesserte. Det må skapes en del blest om siden, det må genereres en del "likes", opprettes arrangementer, legges ut informasjon og få folk til å publisere bilder etc. Mye på samme måte som nettsiden i dag, men kanskje i et raskere tempo og en litt annen måte. Et eksempel er vel at ingen av mine 200 "venner" på Facebook noen gang får vite om jeg liker eller publiserer et bilde av en fin MG på nmgk.no Men jeg la ut et bilde på Facebook av bilene som var med på en kjøretur med Folloavdelingen for noen uker siden, min første tur i klubbens regi forøvrig. Jeg fikk mange positive tilbakemeldinger på det, lenge før jeg var hjemme igjen. I tillegg ser venner av mine venner som likte bildet at de trykte "liker" og det når dermed enda flere. Hadde jeg lagt dette på en NMGK side på Facebook, ville alle som likte siden også kunnet se bildet. Og hvis de likte det ville deres venner igjen kunne se det, og nysgjerrigheten omkring klubben kan/vil øke. "Markedsføring" i flere kanaler samtidig slår ikke ihjel hverandre, med mindre den ene kanalen henger etter med oppdateringer osv. Tvert i mot viser det seg ofte at de løfter hverandre. Og når man ser på den totale oppmerksomheten man KAN oppnå, er den mye høyere. Men det må gjøres med en "plan" og ikke være helt tilfeldig.
Jeg tilhører vel den litt yngre delen av medlemsmassen selv med mine 40+ år, i hvertfall når det kommer til klassiske MG'er (MGA). Interessen blant bilentusiaster på min alder og yngre ser ikke ut til å omfatte MG og andre engelske/europeiske biler fra 50 og 60 tallet i økende grad. Jeg merker det også når jeg stopper på bensinstasjoner og butikker. De som kommer bort og er nysgjerrige er 55+, eller under 10 år som ser på Mga'n som lekebil (noe jeg også gjør for så vidt). Det samme gjelder på arbeidsplassen min. De fra 20-40 år kikker litt på bilen, mens de over 55 år stimler til. Noen av de yngre visste ikke at det fantes MG før MGF engang! Jeg føler at jeg er litt alene blant mine jevnaldrene som blir "blir våt i øynene" av en fin gammel MG. Det finnes en side på Facebook som heter " vi som er glad i biler som er over 30 år gamle" som er veldig aktiv og legger ut masse bilder, og som blir kommentert og likt i stort monn. Folk poster masse bilder av egne og andres biler der også. Denne siden har over 25.000 "likere", så interessen for gamle biler er tilstede. Men det er veldig sjelden man ser en MG der....
Med fare for å virke veldig negativ, ser det vel ikke ut til at det går veldig unna med bilene som er tilsalgs på finn.no for tiden heller. Tenker da på MGB og eldre. De samme annonsene dukker ofte opp på nytt etter noen måneder, gjerne flere ganger også, med stadig lavere priser. Har sett flere biler som sto til salgs i fjor sommer, dukke opp igjen flere ganger i år også. Ofte står det at de selges pga. sviktende helse, noe som sier meg at alderen kan være en faktor. Så....med enda større fare for å såre noen, var jeg og kikka på en MG jeg så på finn.no i fjor. Selgeren var på min alder +/- og var et tidligere medlem i "pensjonistforeninga" som han kalte klubben vår.
Et annet eksempel er BMW-klubben som har stor suksess på Facebook. Engasjementet er stort og det genereres trafikk på både nettsiden og Facebook. De oppretter bl.a. arrangementer på Facebook om når de treffes og dette tiltrekker seg også andre utenforstående som kommer for se og prate der de ferdes. Dette er bl.a. potensielle fremtidige medlemmer. Medlemsmassen de har er nok litt yngre enn NMGK, men likevel...
Så spørsmålet er om man skal prøve å nå ut til nye potensielle medlemmer eller "bredde" som noen kaller det, eller om man bare skal konsentrere seg om de medlemmer og interesserte man allerede har.
Min mening sier seg vel selv via dette innlegget som ble i overkant langt merker jeg...
Håper ikke jeg sårer noen med innlegget, men jeg skriver det ut fra mitt ståsted...
Det er gammeldags å se på sosiale medier, som Facebook og Twitter, som alternative og litt på siden av når det kommer til informasjonskanaler. De fleste bedrifter og organisasjoner ser at responsen og entusiasmen rundt deres budskap og informasjon øker med sosiale medier. De når nye også grupper. I tillegg opplever mange at trafikken på deres nettsider følger samme trenden, nemlig oppgang. Men baksiden av medaljen er at en side på Facebook ikke automatisk gir oppmerksomhet. Det er lett å forsvinne "i massen" og ikke tiltrekke seg nye grupper av interesserte. Det må skapes en del blest om siden, det må genereres en del "likes", opprettes arrangementer, legges ut informasjon og få folk til å publisere bilder etc. Mye på samme måte som nettsiden i dag, men kanskje i et raskere tempo og en litt annen måte. Et eksempel er vel at ingen av mine 200 "venner" på Facebook noen gang får vite om jeg liker eller publiserer et bilde av en fin MG på nmgk.no Men jeg la ut et bilde på Facebook av bilene som var med på en kjøretur med Folloavdelingen for noen uker siden, min første tur i klubbens regi forøvrig. Jeg fikk mange positive tilbakemeldinger på det, lenge før jeg var hjemme igjen. I tillegg ser venner av mine venner som likte bildet at de trykte "liker" og det når dermed enda flere. Hadde jeg lagt dette på en NMGK side på Facebook, ville alle som likte siden også kunnet se bildet. Og hvis de likte det ville deres venner igjen kunne se det, og nysgjerrigheten omkring klubben kan/vil øke. "Markedsføring" i flere kanaler samtidig slår ikke ihjel hverandre, med mindre den ene kanalen henger etter med oppdateringer osv. Tvert i mot viser det seg ofte at de løfter hverandre. Og når man ser på den totale oppmerksomheten man KAN oppnå, er den mye høyere. Men det må gjøres med en "plan" og ikke være helt tilfeldig.
Jeg tilhører vel den litt yngre delen av medlemsmassen selv med mine 40+ år, i hvertfall når det kommer til klassiske MG'er (MGA). Interessen blant bilentusiaster på min alder og yngre ser ikke ut til å omfatte MG og andre engelske/europeiske biler fra 50 og 60 tallet i økende grad. Jeg merker det også når jeg stopper på bensinstasjoner og butikker. De som kommer bort og er nysgjerrige er 55+, eller under 10 år som ser på Mga'n som lekebil (noe jeg også gjør for så vidt). Det samme gjelder på arbeidsplassen min. De fra 20-40 år kikker litt på bilen, mens de over 55 år stimler til. Noen av de yngre visste ikke at det fantes MG før MGF engang! Jeg føler at jeg er litt alene blant mine jevnaldrene som blir "blir våt i øynene" av en fin gammel MG. Det finnes en side på Facebook som heter " vi som er glad i biler som er over 30 år gamle" som er veldig aktiv og legger ut masse bilder, og som blir kommentert og likt i stort monn. Folk poster masse bilder av egne og andres biler der også. Denne siden har over 25.000 "likere", så interessen for gamle biler er tilstede. Men det er veldig sjelden man ser en MG der....
Med fare for å virke veldig negativ, ser det vel ikke ut til at det går veldig unna med bilene som er tilsalgs på finn.no for tiden heller. Tenker da på MGB og eldre. De samme annonsene dukker ofte opp på nytt etter noen måneder, gjerne flere ganger også, med stadig lavere priser. Har sett flere biler som sto til salgs i fjor sommer, dukke opp igjen flere ganger i år også. Ofte står det at de selges pga. sviktende helse, noe som sier meg at alderen kan være en faktor. Så....med enda større fare for å såre noen, var jeg og kikka på en MG jeg så på finn.no i fjor. Selgeren var på min alder +/- og var et tidligere medlem i "pensjonistforeninga" som han kalte klubben vår.
Et annet eksempel er BMW-klubben som har stor suksess på Facebook. Engasjementet er stort og det genereres trafikk på både nettsiden og Facebook. De oppretter bl.a. arrangementer på Facebook om når de treffes og dette tiltrekker seg også andre utenforstående som kommer for se og prate der de ferdes. Dette er bl.a. potensielle fremtidige medlemmer. Medlemsmassen de har er nok litt yngre enn NMGK, men likevel...
Så spørsmålet er om man skal prøve å nå ut til nye potensielle medlemmer eller "bredde" som noen kaller det, eller om man bare skal konsentrere seg om de medlemmer og interesserte man allerede har.
Min mening sier seg vel selv via dette innlegget som ble i overkant langt merker jeg...
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1302
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne NMGK og sosiale media
Hei Kenneth
Jeg ble i allefall ikke såret. Fantastisk at medlemmer engasjerer seg og lar sine mening bli kjent.
Det er mitt inntrykk at vi må dele evnet i 2:
* informasjon til eksisterende medlemmer
* PR for å skape interesse for kjøretøyene våre .... og klubben!
Hva gjelder informasjon til eksisterende medlemmer, føler jeg fortsatt at dette bør kanaliseres gjennom eksisterende fora. NMGK har i tillegg til Styret, 11 sentere, 6 registere for bilmodellene, 6 besiktigelsesmenn, 1 redaktør, 1 materialforvalter, 1 forsikringskontakt, 1 internasjonal kontakt, 1 komite for vedtekts-saker, 1 komite for æresmedlemskap, osv. osv. Skal klubbens gjøren og laden delegeres ned og spres ut, kan en risikere 40 Facebook og 40 Twitter kontoer. Hvilken av disse sosiale medier representer på en formell måte Norsk MG Klubb utad? Min konklusjon står: hva gjelder kontakt med eksisterende medlemmer, bør en prioritere klubbens web og sentralisere informasjonen for lett gjenfinning samt korrekt innehold.
Hva gjelder generell reklame for våre kjøretøy og vår hobby, har jeg ingenting imot de sosiale medier. Dette kan skape interesse omkring våre kjøretøy og deretter interesse for medlemskap i klubben. Disse sidene er ikke autorisert av NMGK og representerer således ikke klubben utad. En link til klubbens web er en logisk konsekvens slik at de finner autorisert informasjon om klubben.
mvh
halvor
Jeg ble i allefall ikke såret. Fantastisk at medlemmer engasjerer seg og lar sine mening bli kjent.
Det er mitt inntrykk at vi må dele evnet i 2:
* informasjon til eksisterende medlemmer
* PR for å skape interesse for kjøretøyene våre .... og klubben!
Hva gjelder informasjon til eksisterende medlemmer, føler jeg fortsatt at dette bør kanaliseres gjennom eksisterende fora. NMGK har i tillegg til Styret, 11 sentere, 6 registere for bilmodellene, 6 besiktigelsesmenn, 1 redaktør, 1 materialforvalter, 1 forsikringskontakt, 1 internasjonal kontakt, 1 komite for vedtekts-saker, 1 komite for æresmedlemskap, osv. osv. Skal klubbens gjøren og laden delegeres ned og spres ut, kan en risikere 40 Facebook og 40 Twitter kontoer. Hvilken av disse sosiale medier representer på en formell måte Norsk MG Klubb utad? Min konklusjon står: hva gjelder kontakt med eksisterende medlemmer, bør en prioritere klubbens web og sentralisere informasjonen for lett gjenfinning samt korrekt innehold.
Hva gjelder generell reklame for våre kjøretøy og vår hobby, har jeg ingenting imot de sosiale medier. Dette kan skape interesse omkring våre kjøretøy og deretter interesse for medlemskap i klubben. Disse sidene er ikke autorisert av NMGK og representerer således ikke klubben utad. En link til klubbens web er en logisk konsekvens slik at de finner autorisert informasjon om klubben.
mvh
halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden #1303
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne NMGK og sosiale media
BEKLAGER
Nå gikk jeg i min egen felle.
Denne tråd gjelder behovet for brukerstatus basert på antall innlegg på dette forum. Diskusjonen vi når er inne på, gjelder hvilke medier NMGK skal benytte for å nå ut....
Det ække så lett...
halvor
Nå gikk jeg i min egen felle.
Denne tråd gjelder behovet for brukerstatus basert på antall innlegg på dette forum. Diskusjonen vi når er inne på, gjelder hvilke medier NMGK skal benytte for å nå ut....
Det ække så lett...
halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kenneth Gustavsen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1307
av Kenneth Gustavsen
Besvart av Kenneth Gustavsen i emne Sv: NMGK og sosiale media
Her manglet det endel innlegg som dannet grunnlaget for mitt svar som nå plutselig er trådstarter. Derfor blir det seende litt rart ut at tråden starter som den gjør. Men jeg mener jo fortsatt det samme. Se gjerne "opprykk" for å få med opptakten.
Jeg ser ikke noe problemer med at man gir ut info om turer og arrangementer både på nettsiden og FB. La folk laste opp bilder fra treff og turer på FB-siden og publiser noen av dem selv så alle ser dem. Ikke noe i veien for å publisere noen av dem på Nmgk.no også. Henvis tekniske spørsmål utover "hvor stor motor har en MGB" til nmgk.no La litt info om klubben forbli kun på nmgk.no som f.eks. styresammensetning, kontaktpersoner osv.
La FB-siden være offisiell for NMGK. Samle all info om turer og treff for å opprette arrangementer fra alle underavdelingene og publiser dem på samme side, hvor folk "melder seg på". Hvis mine FB-venner ser at jeg skal på en tur som stopper i nærheten, så kanskje de tar en tur og titter. Hadde også vært moro å se om en annen avdeling er i mitt område, kanskje hvor de stopper for så å møte dem. Og så se bilder av turen eller andre turer og biler rundt om i landet. Publiser en ingress om en artikkel på FB og link til hele saken på nmgk.no. Gjør det samme med noen av forumspørsmålene, med teksten "kan du hjelpe?". Mulighetene er mange.
For å ta den enda lengre, opprett Instagramkonto og la alle bilder som merkes (tagges) med #nmgk automatisk vises på nmgk.no og evt. FB.
Ikke noe av dette vil undergrave nmgk.no hvis det gjøres slik at man finner endel lik, men også mye forskjellige ting på begge steder. Finner du bare det samme begge steder, "vinner" en av dem. La dem utfylle hverandre, ikke konkurrere.
Jeg ser ikke noe problemer med at man gir ut info om turer og arrangementer både på nettsiden og FB. La folk laste opp bilder fra treff og turer på FB-siden og publiser noen av dem selv så alle ser dem. Ikke noe i veien for å publisere noen av dem på Nmgk.no også. Henvis tekniske spørsmål utover "hvor stor motor har en MGB" til nmgk.no La litt info om klubben forbli kun på nmgk.no som f.eks. styresammensetning, kontaktpersoner osv.
La FB-siden være offisiell for NMGK. Samle all info om turer og treff for å opprette arrangementer fra alle underavdelingene og publiser dem på samme side, hvor folk "melder seg på". Hvis mine FB-venner ser at jeg skal på en tur som stopper i nærheten, så kanskje de tar en tur og titter. Hadde også vært moro å se om en annen avdeling er i mitt område, kanskje hvor de stopper for så å møte dem. Og så se bilder av turen eller andre turer og biler rundt om i landet. Publiser en ingress om en artikkel på FB og link til hele saken på nmgk.no. Gjør det samme med noen av forumspørsmålene, med teksten "kan du hjelpe?". Mulighetene er mange.
For å ta den enda lengre, opprett Instagramkonto og la alle bilder som merkes (tagges) med #nmgk automatisk vises på nmgk.no og evt. FB.
Ikke noe av dette vil undergrave nmgk.no hvis det gjøres slik at man finner endel lik, men også mye forskjellige ting på begge steder. Finner du bare det samme begge steder, "vinner" en av dem. La dem utfylle hverandre, ikke konkurrere.
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Kenneth Gustavsen.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Peter Skarsjø
- Avlogget
- Administrator
-
Less
Mer
11 år 11 måneder dager siden #1309
av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne Sv: NMGK og sosiale media
Kenneths innlegg med tilsvar flyttet og gitt nytt tema-navn.
Så vil jeg gjerne også si at jeg har stor sympati for Kenneths synspunkter. Som jeg skrev i mitt svar til Thor Sørensen, kan det godt hende at klubben vil ta i bruk sosiale media.
Dette krever planlegging og ekspertise til gjennomføring, samt ganske mye tid til oppfølging. En slapp FB-side er vi neppe tjent med. En twitterkanal som enten ikke brukes, eller der informasjonen er fragmentert og uten sammenheng med websiden, vil virke uprofesjonelt.
Jeg har ingen innvendinger mot at medlemmer legger ut entusiastiske epistler om MG og NMGK på sine private FB-sider. Utfordringen ligger i at når klubben etablerer en offisiell tilstedeværelse, må sidene vedlikeholdes og informasjonen må være noenlunde komplett. Hvis det legges ut info om ett arrangement, forventer brukerne å finne tilsvarende om det neste. Dessuten - det finnes neppe noen retrettmulighet. Hvis vi etablere oss på sosiale medier vil det være litt av et nederlag om vi skulle droppe ut på et senere tidspunkt.
Når alt dette er sagt, mener jeg likevel at Kenneth kanskje har rett. Jeg tror det er et stort gevinstpotensiale dersom vi skulle velge å ta i bruk de "nye" mediene. Kanskje vi skulle spørre medlemmene direkte: er det noen der ute som vil påta seg å samarbeide tett med webmaster for å vedlikeholde en aktiv FB-side og en twitter-kanal for NMGK?
Peter
Så vil jeg gjerne også si at jeg har stor sympati for Kenneths synspunkter. Som jeg skrev i mitt svar til Thor Sørensen, kan det godt hende at klubben vil ta i bruk sosiale media.
Dette krever planlegging og ekspertise til gjennomføring, samt ganske mye tid til oppfølging. En slapp FB-side er vi neppe tjent med. En twitterkanal som enten ikke brukes, eller der informasjonen er fragmentert og uten sammenheng med websiden, vil virke uprofesjonelt.
Jeg har ingen innvendinger mot at medlemmer legger ut entusiastiske epistler om MG og NMGK på sine private FB-sider. Utfordringen ligger i at når klubben etablerer en offisiell tilstedeværelse, må sidene vedlikeholdes og informasjonen må være noenlunde komplett. Hvis det legges ut info om ett arrangement, forventer brukerne å finne tilsvarende om det neste. Dessuten - det finnes neppe noen retrettmulighet. Hvis vi etablere oss på sosiale medier vil det være litt av et nederlag om vi skulle droppe ut på et senere tidspunkt.
Når alt dette er sagt, mener jeg likevel at Kenneth kanskje har rett. Jeg tror det er et stort gevinstpotensiale dersom vi skulle velge å ta i bruk de "nye" mediene. Kanskje vi skulle spørre medlemmene direkte: er det noen der ute som vil påta seg å samarbeide tett med webmaster for å vedlikeholde en aktiv FB-side og en twitter-kanal for NMGK?
Peter
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kenneth Gustavsen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1316
av Kenneth Gustavsen
Besvart av Kenneth Gustavsen i emne Sv: NMGK og sosiale media
Ser nå forøvrig at ihvertfall Oslo senter har en FB-side allerede. Blir det mange lokale sider kan det bli vanskelig å få til en godt fungerende side for hovedklubben og opprettholde aktiviteten på denne. Eller kanskje jeg tar feil? Kanskje flere sider har sine fordeler?
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Kenneth Gustavsen.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS
Tid til å lage siden: 0.237 sekunder