Entusiast Olje?

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1276 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Entusiast Olje?
Hei

Denne oljen er en API SE CC, hvilket tilsier en SE klassifisering for bensinmotorer og en CC klassifisering for dieselmotorer. Se forøvrig min link til API over...

Biltemas Classic olje er en API SJ olje...

mvh
halvor

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Mark Ratcliff
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1283 av Mark Ratcliff
Besvart av Mark Ratcliff i emne Sv: Entusiast Olje?
Håper at den 20/50 oljen ikke er dårlig. Min MGB er full av den!

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1286 av Halvor Asland
Hei Mark

En API SE smøreolje er ikke nødvendigvis dårlig, men den har betydelig færre tilsetninger som gjør at det ikke har de samme gode egenskapene som en moderne smøreolje. Det du dermed må gjøre er å skifte olje oftere......i allefall en gang i sesongen. Nyere oljer har bl.a. additiver som sørger for at motoren ikke ruster innvendig da den emulgerer vannpartiklene ( som bl.a. kommer når forbrenningsgasser lekker forbi stempelringene). Nyere oljer sørger også for at karbonåartikler ikke avleirer seg som svart gurke i motoren, men vll ført med oljen til oljefilteret.

Uansett - jeg mener det er gode grunner til å bruke en moderne smøreolje og ikke en olje med spesifikasjoner 40-60 år tilbake. Ikke alt gammelt en mødvendigvis så godt!!!

mvh
halvor

• Tore Lie
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1294 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Sv: Entusiast Olje?
MGBen min har motor med trelagret veiv, og har altså bare en "oljeskrue" som tetting for bakerste veivlager, ikke et egentlig oljesegl. Derfor blir det 20w50 jeg kjører på, tynnere olje lekker for fort ut i clutchhuset. Lekker gjør det uansett, det er en GRUNN til at det er et hull i bunnen der med en splint som vibrerer og holder hullet åpent!

Tidligere bruke jeg Comma Sonic som var API SL, men etter at Comma lanserte denne "Classic"-oljen i blikkanner forsvant Sonic ut av hyllen. I år kjører jeg på Biltemas Classic 20w50 med SJ-spesifikasjon. Har ikke lyst til å gå helt tilbake til SE, som jo er enda tidligere spek. enn jeg husket.

Biltema-oljen funker veldig tilfredsstillende. Mens oljetrykket med Sonic ble en anelse lavere mot slutten av sesongen, er det fortsatt like høyt med Biltemas olje. Forbruket er også lavere. Det er sikkert en veldig enkel olje, men antagelig svært mye bedre enn min ungdoms magiske Castrol med "Liquid Wolfram" og mange andre tryllekunster :)

Det er også en problemstilling her med at oljen skal ha tilstrekkelig mengde av fosfor og zink, ZDDP, for våre enkle ventilsystemer. Det er et stort emne med mange delte meninger, men moralen er så vidt jeg skjønner å ligge unna alt som har spesifikasjon SM.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1296 av Halvor Asland
Tore

Morsomt du nevnte det. Smøreoljer med lav API spesifikasjon har begrenset eller ingen tilsetninger for å opprettholde viskositet. De lange molekylrekkene i de mineralske oljene vil over tid brytes. Dette betyr at smøre-egenskapene forringes samt at viskositeten endres. Det kan være grunnen til at oljetrykket blir lavere, dvs. oljen når den forringes blir tynnere.....

Siden bilfabrikkene nå krever lange oljeskift, etc. har smøreoljeleverandørene måtte forske fram nye additiver. Mange av disse tilsetningene er irrelevante for våre motorer, men meg bekjent har INGEN av disse additivene skadelige effekter på våre motorer - tvert imot!!

mvh
halvor

• Tore Lie
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1319 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Sv: Entusiast Olje?
Som sagt, dette er et stort emne med mange delte meninger. Den problemstillingen som har vært oppe er ikke at nye additiver skader våre gamle motorer, men at for lavt innhold av zink og fosfortilsetninger, ZDDP, kan gi mer slitasje på kamakselen på motorer med såkalte "flat tappets". Altså slike som vi har.

Grunnen til reduksjonen av ZDDP i moderne olje er at disse ingrediensene forkorter livet til katalysatorer. Ikke så veldig relevant for de av oss med gammel MG.

På nettet ligger det mange artikler som underbygger dette, og mange artikler som hevder at det er noe tull.

Her er en som er ganske balansert:

www.nonlintec.com/sprite/oils_and_zddp.pdf

Moderator: AdminPS
Tid til å lage siden: 0.261 sekunder
Forumløsning av: Kunena