Entusiast Olje?
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden - 11 år 10 måneder dager siden #1330
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Entusiast Olje?
Hei igjen Tore
Ja jeg er klar over flere av diskusjonene...
API klassifisering SA og andre tidlige klassifiseringer, var i stor grad rene rafinerte mineralske oljekomponenter. Sludge i motoren var et vanlig problem i de tider, dvs. tykk svart "gørre" som samlet seg inne i motoren. Slik sludge er idag et "ikke-problem" da additiver sørger for at slagg og avfall i motoren blir holdt i suspensjon med oljen og ført til oljefilteret hvor de blir silt ut.
For alle som har demontert en moderne motor, så slår det en hvor spinkel innmat som kamaksler, kamfølgere etc. er i motsetning til våre gamle motorer hvor dimensjonene er behagelig kraftige. Tar en samtidig i betraktning de dynamiske kreftene en moderne motor er utsatt for (kan være mer enn 4 ganger større enn våre gamle motorer), blir en imponert at ting holder..... Min MGB blir anpusten når turtallet passerer 4500, mens min TF har tilsynelatende mye å gi når turtalls-sperren slår til nær 7500.
Igjen - jeg tilhører de som ser hva moderne oljer gjør og hvilke egenskaper de innehar - i positiv forstand - for våre gamle motorer, men diskusjonen stopper nok ikke der.... :huh:
halvor
Ja jeg er klar over flere av diskusjonene...
API klassifisering SA og andre tidlige klassifiseringer, var i stor grad rene rafinerte mineralske oljekomponenter. Sludge i motoren var et vanlig problem i de tider, dvs. tykk svart "gørre" som samlet seg inne i motoren. Slik sludge er idag et "ikke-problem" da additiver sørger for at slagg og avfall i motoren blir holdt i suspensjon med oljen og ført til oljefilteret hvor de blir silt ut.
For alle som har demontert en moderne motor, så slår det en hvor spinkel innmat som kamaksler, kamfølgere etc. er i motsetning til våre gamle motorer hvor dimensjonene er behagelig kraftige. Tar en samtidig i betraktning de dynamiske kreftene en moderne motor er utsatt for (kan være mer enn 4 ganger større enn våre gamle motorer), blir en imponert at ting holder..... Min MGB blir anpusten når turtallet passerer 4500, mens min TF har tilsynelatende mye å gi når turtalls-sperren slår til nær 7500.
Igjen - jeg tilhører de som ser hva moderne oljer gjør og hvilke egenskaper de innehar - i positiv forstand - for våre gamle motorer, men diskusjonen stopper nok ikke der.... :huh:
halvor
Last edit: 11 år 10 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Frank Rygh
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1347
av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne Sv: Entusiast Olje?
Hei
Det er dette som er fantastisk med et slikt forum.
Jeg vet ikke med dere andre, men jeg har lært utrolig mye om olje ved bare å legge ut noen bilder av ei oljekanne og et spørsmål om noen kjenner til denne
Jeg vet iallefall hvilken olje jeg ikke skal kjøpe
Det er dette som er fantastisk med et slikt forum.
Jeg vet ikke med dere andre, men jeg har lært utrolig mye om olje ved bare å legge ut noen bilder av ei oljekanne og et spørsmål om noen kjenner til denne
Jeg vet iallefall hvilken olje jeg ikke skal kjøpe


Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1354
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Entusiast Olje?
Hei igjen
Jeg antar og håper at alle er litt kritiske til alle anbefalingene. En motor som i alle år har gått på en type olje, bør trolig også i fortsettelsen også gå på samme olje... Det jeg i så fall vil anbefale er oftere oljeskift...
mvh
halvor
Jeg antar og håper at alle er litt kritiske til alle anbefalingene. En motor som i alle år har gått på en type olje, bør trolig også i fortsettelsen også gå på samme olje... Det jeg i så fall vil anbefale er oftere oljeskift...
mvh
halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Frank Rygh
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1355
av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne Sv: Entusiast Olje?
Hei Halvor
Det er jeg helt enig med deg i.
Blir til å fortsette med Castrol for min del.
Det er jeg helt enig med deg i.
Blir til å fortsette med Castrol for min del.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS
Tid til å lage siden: 0.319 sekunder