Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.

Starter ikke med ny Distributor, 45D4

• Mark Ratcliff
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 3 måneder dager siden #5533 av Mark Ratcliff
Besvart av Mark Ratcliff i emne Starter ikke med ny Distributor, 45D4
Har du gnist på riktig tidspunkt? Tenningspunkt vil være annerledes med en ny fordeler med mindre den er justert.

Har du for mye bensin? Sjekk choke mekanisme og bensinnivå i forgassere.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Christopher Konings
  • Emneforfatter
  • Avlogget
  • New Member
  • New Member
Mer
8 år 3 måneder dager siden #5534 av Christopher Konings
Besvart av Christopher Konings i emne Starter ikke med ny Distributor, 45D4
Ja, det var nok akkurat dette med justering jeg ikke visste man måtte gjøre.. :blush: :pinch:

• Christopher Konings
  • Emneforfatter
  • Avlogget
  • New Member
  • New Member
Mer
8 år 3 måneder dager siden #5559 av Christopher Konings
Noen som har en god fremgangsmåte på å justere tenningstidspunkt ? Andre ting man burde tenke på enn hva denne videoen går inn på?

Ser ikke ut til å starte selv om jeg følger denne instruksjonsvideoen. Mener også å ha satt riktig tenningsrekkefølge 1-3-4-2 mot klokken. Vet også at rotor skal peke mot #1 eller #4
Ellers har jeg også 4 tagger å justere etter, og ikke 3 som på videoen.

Eneste jeg har gjort er å ta ut den gamle, og satt inn den nye. Det er gnist og bensin og alle tennpluggene ser fine ut. Så regner med at jeg bare har mistet tenningstidspunktet helt..

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 3 måneder dager siden #5560 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Starter ikke med ny Distributor, 45D4
Ta ut pluggene og drei motoren rundt ved å trekke i vifta til du kjenner det blåser ut av plugghullet på sylinder nr. 1 (nærmest radiatoren). Denne er nå i kompresjonsslaget hvor den skal ha tenning. Sett en skrutrekker inn gjennom plugghullet og drei motoren rundt til du føler med skrutrekkeren at stempel nr. 1 står på topp. Skru inn pluggene. Sjekk at rotoren peker mot den pluggledningen som går til plugg nr. 1 og sjekk at de andre ledningene går til de riktige pluggene. Tenningsrekkefølge er 1-3-4-2 mot klokken. Om du har en hjelper kan han nå sette seg inn i bilen og prøve å starte motoren samtidig som du dreier fordeleren litt frem eller tilbake, opp til en 1/4 omdr. i hver retning. Har du ikke en hjelper må du bare stille fordeleren litt av gangen til en av sidene og prøve og starte. Om du har gått opp mot en 1/4 omdreining til den ene siden og den fortsatt ikke har startet går du tilbake til utgangspunktet og prøver den andre veien. Om det ikke er noen annen feil vil bilen nå ha startet og du kan dreie fordeleren litt frem og tilbake til du finner punktet hvor motoren går jevnt og lett. Denne fremgangsmåten er bare for å få startet motoren og du må deretter stille tenningstidspunktet mer nøye med en prøvelampe eller stroboskop, men det er en annen historie :) Om motoren ikke har startet med denne fremgangsmåten er det en feil i tenningssystemet eller bensintilførselen.

• Christopher Konings
  • Emneforfatter
  • Avlogget
  • New Member
  • New Member
Mer
8 år 3 måneder dager siden #5561 av Christopher Konings
Mange takk, Kjell!

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.201 sekunder
Forumløsning av: Kunena