Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.

Bensinmåler henger seg opp på "full"

• Kai Endre Hager
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 11 måneder dager siden #3298 av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne Bensinmåler henger seg opp på "full"

Kjell Hagen Nilsen skrev: De spenningsregulatorer som leveres i dag er av solid state type, men bygget inn i samme type hus som de gamle. Disse finnes normalt på lager hos norske deleleverandører. Ulempen med de nye er at man må vite om bilen har positiv eller negativ jord da de nye er forskjellige. Den gamle typen med bimetall var den samme både for + og - jordede biler.

Hei Kjell, vil det si at du har dette på lager? :whistle: Min bil har negativ jord, og det er vel best å kjøpe en ny, slik Halvor anbefaler. :)

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Kai Endre Hager
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 11 måneder dager siden #3300 av Kai Endre Hager

Truls Sundt skrev: Her virker det som om ledningen fra måler går rett til jord. På tankføleren er det to ledninger. Begynn med å koble fra de ledningene som går inn på tankføleren. Får du utslag da er det en kortsluttning mellom instrument og jord. Sett på den sorte ledningen på spadekontaten som er loddet/sveist til tank føleren. Sett den andre (Grønn med sort stripe)på den isolerte spade kontakten.Se ellers skjema på www.nmgk.no/index.php?option=com_content...=9:bibliotek&lang=nb

Nå har jeg nettopp gjort som du sa, Truls, koblet fra ledningene på tanken og renset kontaktene. Det ga ingen utslag på måleren når ledninger var frakoblet. Satte ledningene på igjen, og måleren gikk oppover til NESTEN FULL. :woohoo: Men det KAN være riktig, da jeg fylte bensin forleden ,for å være sikker. Nå skal jeg snart ta en tur for å se om måleren flytter seg mot venstre :unsure:

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 11 måneder dager siden #3302 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Bensinmåler henger seg opp på "full"
Kai, jeg har også spenningsstabilistaorer på lager, men om rensing av kontaktene slik Truls foreslo "gjør susen" sparer du jo de pengene. Stabilisatorene er ganske robuste så lenge de ikke kortsluttes e.l.

• Kai Endre Hager
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 11 måneder dager siden #3315 av Kai Endre Hager
Da har jeg tatt en prøvetur for å se om bensinmåleren ville oppføre seg som den skal, etter å ha renset kontaktene på tanken. Og det gjorde den
i 10 min. :evil: Så var det tilbake til "full" og der ble den stående. :S
Så da er vel neste skritt å kjøpe ny spenningsstabilisator?

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 11 måneder dager siden #3317 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Bensinmåler henger seg opp på "full"
.... den koster jo ikke mange kr., men om du venter en uke så kan du få låne min for min MGB står på bukker for tiden....

Mer
10 år 11 måneder dager siden #3318 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Bensinmåler henger seg opp på "full"
Feilen kan også være dårlig jord på volt stabilisatoren. Skru den løs og monter den igjen. Du kan oså teste den. Kobl en prøvelampe på ca.10W mellom kontakten merket I og jord. Da skal lampen blinke.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.210 sekunder
Forumløsning av: Kunena