Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.
FORNYE VINYLTAK
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 5 måneder dager siden #2475
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne FORNYE VINYLTAK
Halvor,
til lignende jobber på kalesjer og innredning bruker jeg spraylim og ikke kontaktlim på boks. Spraylimet "hugger" seg ikke fast slik vanlig kontaktlim gjør og det lager ikke limkladder slik som kontaktlim gjør om du må justere noe. Kontaktlim "kladdene" vil være veldig synlige gjennom vinylen så det bør nok unngåes om du vil ha et pent resultat.
til lignende jobber på kalesjer og innredning bruker jeg spraylim og ikke kontaktlim på boks. Spraylimet "hugger" seg ikke fast slik vanlig kontaktlim gjør og det lager ikke limkladder slik som kontaktlim gjør om du må justere noe. Kontaktlim "kladdene" vil være veldig synlige gjennom vinylen så det bør nok unngåes om du vil ha et pent resultat.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Helge Odden
- Besøkende
-
11 år 5 måneder dager siden #2476
av Helge Odden
Besvart av Helge Odden i emne FORNYE VINYLTAK
Er ikke spraylimet lett og søle med da, kan fort bli litt sprut der det ikke skal vere lim?
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 5 måneder dager siden - 11 år 5 måneder dager siden #2477
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne FORNYE VINYLTAK
Hei Helge
Jeg har nå bestilt vinyl fra LBH Products Ltd - www.lbhproducts.com/ .
De sa:
Hi Halvor
We can do you a vinyl roof but cannot ship the glue. The glue needed is a high temp 100 to 120 deg contact adhesive glue.
Jeg vil nok dekke til vinduer og lakk på de nærmeste områdene, selv om jeg vet at mange rensemidler løser kontaktlim. Aner ikke helt om kontaktlim på sprayboks tåler slike temperaturer, eller om jeg må kontakte Würth eller lignende.
Noen som kan hjelpe??
halvor
Jeg har nå bestilt vinyl fra LBH Products Ltd - www.lbhproducts.com/ .
De sa:
Hi Halvor
We can do you a vinyl roof but cannot ship the glue. The glue needed is a high temp 100 to 120 deg contact adhesive glue.
Jeg vil nok dekke til vinduer og lakk på de nærmeste områdene, selv om jeg vet at mange rensemidler løser kontaktlim. Aner ikke helt om kontaktlim på sprayboks tåler slike temperaturer, eller om jeg må kontakte Würth eller lignende.
Noen som kan hjelpe??
halvor
Last edit: 11 år 5 måneder dager siden by Halvor Asland.
- Ola Thygesen
- Besøkende
-
11 år 5 måneder dager siden #2479
av Ola Thygesen
Besvart av Ola Thygesen i emne FORNYE VINYLTAK
Halvor,
jeg ville ha kontaktet salmaker Arild Broberg.
Han er en meget dyktig fagmann og har sikkert gjort dette tidligere.
Han har sikkert kunnskap om limprodukter også. Kanskje gjør han jobben også nå når du har kjøpt taktrekket? Da får du det gjort riktig og fint.
Her er adressen og telefon:
Hans Nielsen Hauges gate 50,
0481 Oslo
tel. 22 15 05 70
Ola
jeg ville ha kontaktet salmaker Arild Broberg.
Han er en meget dyktig fagmann og har sikkert gjort dette tidligere.
Han har sikkert kunnskap om limprodukter også. Kanskje gjør han jobben også nå når du har kjøpt taktrekket? Da får du det gjort riktig og fint.
Her er adressen og telefon:
Hans Nielsen Hauges gate 50,
0481 Oslo
tel. 22 15 05 70
Ola
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 5 måneder dager siden #2482
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne FORNYE VINYLTAK
Helge,
spraylim blir som å bruke en malingsprayboks med unntak av at det ikke fyker så mye småpartikler rundt omkring i lufta. For et vinyltak bør man nok maskere med maskeringstape og papir. ,men om det skulle bli noe søl kan det lett vaskes vekk med whitespririt intil det har herdet. Når jeg bruker det på innredninger maskerer jeg normalt ikke da det er ganske lett å styre strålen.
Halvor,
Det spraylimet jeg normalt bruker (og selger) tåler kun temperaturer opp til 90 grader og sprayer limet som et spindelvev. Jeg har også brukt og solgt et amerikansk lim som skal være testet opp til 143 grader og dette sprayer limet som en tåke. Ville tro at dette siste ville være godt egnet til DIY montering av vinyltak da man kan rette på feil i opp til 5 minutter etter sparyingen før det begynner å herde for fullt.
spraylim blir som å bruke en malingsprayboks med unntak av at det ikke fyker så mye småpartikler rundt omkring i lufta. For et vinyltak bør man nok maskere med maskeringstape og papir. ,men om det skulle bli noe søl kan det lett vaskes vekk med whitespririt intil det har herdet. Når jeg bruker det på innredninger maskerer jeg normalt ikke da det er ganske lett å styre strålen.
Halvor,
Det spraylimet jeg normalt bruker (og selger) tåler kun temperaturer opp til 90 grader og sprayer limet som et spindelvev. Jeg har også brukt og solgt et amerikansk lim som skal være testet opp til 143 grader og dette sprayer limet som en tåke. Ville tro at dette siste ville være godt egnet til DIY montering av vinyltak da man kan rette på feil i opp til 5 minutter etter sparyingen før det begynner å herde for fullt.
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 5 måneder dager siden - 11 år 5 måneder dager siden #2483
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne FORNYE VINYLTAK
Hei Kjell
Truls Sundt sende meg følgende link:
solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Adh...ives?N=5396314&rt=r3
Har ikke fått tid til å sjekke ALLE variantene, men her burde det være noe for enhver smak...
halvor
Truls Sundt sende meg følgende link:
solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Adh...ives?N=5396314&rt=r3
Har ikke fått tid til å sjekke ALLE variantene, men her burde det være noe for enhver smak...
halvor
Last edit: 11 år 5 måneder dager siden by Halvor Asland.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.201 sekunder