Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.

WEBER 45 DCOE Justering og riktige dyser

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden - 11 år 8 måneder dager siden #1918 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne WEBER 45 DCOE Justering og riktige dyser
Hei igjen

Dine tanker deler jeg 100%.

Trimming eller tuning på engelsk, er en prosess hvor en finjusterer en motor for å få ut flere hk. Det betyr at topplokk, kompresjon, forgassere, eksosanlegg, tenning, etc. etc. er tilpasset hverandre optimal. Som du helt riktig sier, vil ikke store forgassere alene gi flere hk, faktisk kan en erfare det motsatte... SU med sitt "constant depression" prinsipp (betyr at trykkforskjellen i luftveien før og etter stempelet er nær konstant), er et enkelt prinsipp og med sine nåler og dyser, er det rimelig enkelt for selv en amatør å finne riktig kombinasjon når en vet nålenes og dysenes dimensjon og utførming i tillegg til en enkel arbeidsmetode.
Med Weber ønsker en mer!!! Siden SU er avhengig av et trykkfall over stempelet, vil det bety redusert fyllingsgrad noe som igjen betyr mindre hk. Weber kan ikke slå injection i fyllingsgrad. Moderne injection-systemer har nærmest ingen motstand eller tap i luftveien inn til sylinderen, men Weber var i sin tid berømmet for sin svært gode fyllingsgrad. Derfor var Weber uten konkurranse selv i Formell 1, før injection kom på slutten av 60-tallet. Igjen er jeg enig i at innjustering av Weber for å få ut potensialet krever kompetanse, god tid og helst en rullende landevei.

Colortune er også et produkt som i sin tid ble benyttet for å sjekke luft-bensinblandingen. Jeg benytter et slikt sett selv for justering. Se her for virkemåte:

Probelemet med Colortune, er at den ikke tåler all verden av varme. Å kjøre en motor på høy belastning på en rullende landevei lar seg ikke gjøre. Glassmaterialet i pluggen klarer ikke de høye temperaturene. Med andre ord får en kun testet de lavere effektområdene...

Til slutt - du sier du har MGC. Har du 2 x SU? I så fall har jeg en gave til deg. Jeg fikk for et par år siden i oppdrag å tømme garasjen til en MG-eier som skulle flytte og ikke hadde plass til alle sine deler. Der fulgte det med 2 stk GFE1010 som skulle være luftfiltere til MGC. Jeg trenger dem ikke, så om du vil ha dem, så vel bekomme...

mvh
Halvor
Last edit: 11 år 8 måneder dager siden by Halvor Asland.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Frank Rygh
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden - 11 år 8 måneder dager siden #1940 av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne WEBER 45 DCOE Justering og riktige dyser
Hei igjen
For at de andre faktorer skal være optimale før Weberen monteres har jeg skiftet ut en noe godt brukt fordeler.
Den nye fordeleren er en 123 ignition fordeler, dvs elektronisk tenning.
Etter litt småfikkel fikk jeg den stilt slik den skulle, bilen startet med en gang slik den skulle
Turtelleren gikk "bananas" og er helt ubrukelig etter montering.
På sidene til 123.ignition.nl står det noe om at Smiths turtellere ikke tåler dette byttet, men må bygges om. Det er også en link til en Engelsk side hvor de driver med blant annet turtellere.
Er det noen andre her som har erfart dette, og eventuellt fått bygd om, eller gjort nødvendige endringer?
Kanskje noen har gjort dette selv?
Last edit: 11 år 8 måneder dager siden by Frank Rygh.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.222 sekunder
Forumløsning av: Kunena