Coil og turteller

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1308 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Sv: Coil og turteller
Om du har minus til chassiet skal ledningen fra fordeleren gå til minus på coilen. Her jeg sitter på hytta i feriemodus har jeg ikke adgang til koblingsskjemaet for din Midget, men antar at fordeleren er koblet på samme måte som på en MGB. Her går strømtilførselen fra tenningsbryteren via turtelleren og til pluss på coilen. Det er ikke uvanlig at man har koblet om på dette ved et evntl. elektrisk problem og koblet direkte fra tenningsbryter og til coil. Turtelleren vil da ikke virke. Ledningen fra tenningsbryteren til turtelleren skal være hvit og om telleren din har utenpåliggende spole går ledningen i en "loop" gjennom en plastbit og videre til coilen. Ha telleren din innebygget spole går det gjerne en hvit ledning med rød stripe fra teller til coil. Håper dette kan være til hjelp.
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Kjell Hagen Nilsen.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1310 av Kjell Hagen Nilsen
Ser etter at jeg skrev innlegget mitt at det er flere farger ute og går her. Blå ledninger (evntl. med hvite eller røde striper) er normalt for hovedlyset.Har også som Halvor skriver sett hvite og svarte ledninger til coilen. Stusser imidlertid litt på Halvors kobling av ledning fra teller til coils minusside. Er dette en originalteller eller noe senere "racing-greier"? Isåfall er jeg med på at telleren kobles til minus på coilen. Det beste er nok at du får tak i et koblingsskjema for din bil. Jeg har nok det "der hjemme".

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1311 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Coil og turteller
Hei

Min '77 USA MGB har farger som beskrevet. Mange av funksjonene har standardiserte fargekoder, men tydeligvis ikke alltid...

Vedlegger elektrisk koblings-skjema for min MGB samt for 70/71. Her finner du farger. På skjemaet for 70/71 MGB er ledningen fra coil til fordeler WB - hvit/sort, mens + er hel hvit...

mvh
halvor

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1313 av Kjell Hagen Nilsen
Da er vi nok helt enige Halvor. 77-modellene har mer moderne elektronikk i telleren og der er det korrekt med kobling til minus på coilen. Hvit og sort er også korrekt fra fordeler til minus på coil. Ren hvit eller hvit/rød skal til pluss på coil og komme fra teller og derfra til tenningsbryter slik jeg beskrev tidligere. Blå ledninger er for meg ukjent i tenningssammenheng.
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Kjell Hagen Nilsen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 10 måneder dager siden #1329 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Coil og turteller
Hei Kjell

Ser at de "vedlagte" koblings-skjemaene ikke ble akseptert av siden, men det er korrekt som du sier Kjell, på 70/71 MGB, er + helhvit og spenning til coil blir supplert fra turteller!!

halvor
Last edit: 11 år 10 måneder dager siden by Halvor Asland.

• Jørn Arild Larsen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 10 måneder dager siden #1353 av Jørn Arild Larsen
Besvart av Jørn Arild Larsen i emne Sv: Coil og turteller
Takk for alle gode råd og tipps.
jeg skal se nøye på dette når den nye Coilen kommer.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.185 sekunder
Forumløsning av: Kunena