Coil og turteller

• Jørn Arild Larsen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 10 måneder dager siden #1369 av Jørn Arild Larsen
Besvart av Jørn Arild Larsen i emne Sv: Coil og turteller
Hei.
Jeg fikk ny coil i dag men tror den ble feil... Flott :(
Får fortsatt ikke noe tenning på bilen.
Kan det være noe annet som gjør det.
Den gikk som en klokke før jeg begynte å surre med turtelleren.
Halvard: kunne du sendt meg koblingsskjemaet på mail: jorn@scandisport.no klarte ikke å få det fram her.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 10 måneder dager siden #1370 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Coil og turteller
Hei igjen Jørn

Prøv denne:

www.spritespot.com/Downloads/Workshop%20...iring%20Diagrams.pdf

Beklageligvis bare i sort/hvit, men den viser veldig klart hvordan coilen er supplert fra turtelleren via en hvit ledning.

Kom gjerne tilbake etter at du har sjekket litt...

mvh
halvor

• Jørn Arild Larsen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 10 måneder dager siden #1371 av Jørn Arild Larsen
Hei Takk.
er det slik at Coilen går i stykker med en gang dette kobles feil..??

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 10 måneder dager siden #1373 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Coil og turteller
Svaret er NEI!!!

En coil er en spole som danner et magnetfelt når spolen spennings-settes.

En 12 V coil skal overleve om det kobles motsatt vei, men.... noen coiler er 9V med en formotstand som reduserer spenningen med 3V ( fra 12V til 9V). Om en slik coil kobles til 12V UTEN formotstanden, vil den kunne bli skadet, men igjen....jeg har gjort det flere ganger UTEN at den er blitt ødelagt.

Om du har et volt-/ohm-meter, føler jeg det er riktig å starte en grundig feilsøking.. Her må en gå grundigere til verks.

Kanskje disse kan hjelpe:

en.wikipedia.org/wiki/Ignition_system

Om du har et ohm-meter - prøv å koble den ene enden til + polen og den andre til - polen. Jeg har ikke i hodet hvor mange ohm du skal måle, men det skal være meget liten motstand i den kretsen. Deretter kobler du ohm-meteret mellom - polen og høyspentpolen - den ledningen som går til fordeleren. Her skal det være noe større motstand. Hvis du målet motstand i begge kretsene, skal i utgangspunktet coilen fungere. Det kan selvfølgelig være en intern kortslutning i coilen, men som sagt - en coil er en robust enhet. Hvis alt er OK, må du se om du har spenning i den hvite ledningen til coilen. Koble et voltmeter mellom den hvite ledningen til + polen og til gods ( dvs. - polen) med nøkkelen i posisjon 2 ( den posisjon tenningsnøkkelen står i når du kjører), sjekk om du har 12V. Mens du ser på voltmeteret, vri tenningsnøkkelen til posisjon 3 ( start) og se om du fortsatt har spenning på voltmeteret. Hvis JA, da har Murphey inntatt bilen din...

Det siste som er viktig å sjekke, er kondensatoren. Den sitter normalt inne i fordeleren ( kan også sitte utenpå) og ser ut som en liten rund beholder med en ledning.

Til sist - med evt. en assistent, ta av ledningen til coilens - pol og koble et ohm-meter mellom denne ledningen og gods. Om du roterer motoren - enten manuelt eller via starteren, skal ohm-meteret enten via 0 ohm eller uendelig motstand, avhengig om stiften er åpnen hhv. lukket.

Prøv å sjekke litt... uansett - jeg/vi er interessert i resultatet !!!!!

mvh
halvor

Mer
11 år 10 måneder dager siden #1376 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Sv: Coil og turteller
Ring meg så tar jeg gjerne turen til Flesland for å hjelpe deg
Mvh
Truls

• Jørn Arild Larsen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 10 måneder dager siden #1422 av Jørn Arild Larsen
Hei Igjen.

Da fikk jeg orden på "coilen".
Det viste seg at da jeg drev å "surret med Turteller og Coyl så har det samtidig oppstått et uforutsett problem der ledningen som ligger inne i fordeleren hadde oppstått et kabelbrudd. det var derfor jeg ikke fikk tenning. utrolig at slik kan skje bare sånn uten videre og samtidig som jeg søker et annet problem.. uansett gikk bilen perfekt da jeg begynte å koble om og det var bare snakk om kanskje 2-3 minutter så det var logisk for meg at det var i forbindelse med coylen og mine arbeider feilen lå. men etter at Truls Sundt tok turen til Flesland brukte han ca 10 minutter på å lokalisere feilen, ikke nokk med det han reiste hjem og hentet reservedeler til meg slik at jeg fikk liv i bilen og den går som en klokke. Vi diskuterte også kitt rundt problemet med turtelleren.. Truls kom med godet tips og etter 5 minutter med arbeid så fikk jeg liv i turtelleren også... fantastisk.. det går 2 hvite ledninger inn bak på turtelleren og det var egentlig bare å bytte om på de to ledningene så var alt i skjønneste orden det og :P Jeg gir en utrolig stor takk til Truls som brukte hviledagen på å hjelpe meg, evig takknemlig å håper jeg en dag får mulighet til å by på noe tilbake. takk også til alle andre som sendte gode forslag og løsninger på problemet.. (jeg hadde nesten gitt opp). Da er bilen nesten 100 % i stand igjen bare fløyten som gjenstår.
Den virker men er ikke koblet fra selve "knappen" på styret. da er det egentlig bare å finne ut hvordan jeg skal få denne koblet opp mot Jord når og bryter på rattet og opp mot fløyten.. det var ingen logikk i dette heller. Som du foreslo Truls så var det ikke som vi trodde da denne skulle igjennom "splinten" der igjennom rattstammen.. det må være en annen løsning på dette.. flott hvis noen har innspill på dette også..
Gleder meg til å møte andre med MG kunnskap og interesse for MG..

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.213 sekunder
Forumløsning av: Kunena