Ulyder fra motor

• Christopher Konings
  • Emneforfatter
  • Avlogget
  • New Member
  • New Member
Mer
11 år 1 uke dager siden #3228 av Christopher Konings
Besvart av Christopher Konings i emne Ulyder fra motor
Jepp, jeg krysser fingrene. :pinch: Har fått med en mekanikerkompis som skal være med å se på bilen asap. Regner med det kommer en diagnose innen kort tid.
Frakter mest sansynlig bilen til verkstedet hans i Lier hvis motoren må ut, så får vi se.

Kos deg i solen B)

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Christopher Konings
  • Emneforfatter
  • Avlogget
  • New Member
  • New Member
Mer
11 år 1 uke dager siden #3229 av Christopher Konings
Tilbake fra garasjen og ting ser endel lysere ut. nr1 veivhjulet var rett og slett løst. Bare å stramme mutteren (inngangen til håndsveiven). Ufattelig banalt og nesten litt flaut..
Men den mer gjevntgående klakkingen er i forbindelse med kløtsjen.

SE BILDET. Burde vel være smal sak å fikse dette fra undersiden av bilen? Lyden forsvinner altså når kløtsjen er trykket inn, og det gjør den også når jeg setter hånden på og holder den fast. Det er en del vibrasjon iden.

Vedlegget ble ikke funnet

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 1 uke dager siden #3232 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Ulyder fra motor
Det var gode nyheter Christopher. Vi har jo inne på muligheten av løst remhjul allerede i mitt første innlegg i denne tråden. Det viser bare hvor viktig det er å virkelig finne ut hvor problemet er før man får søvnløse netter over noe som KAN være en bagatell. Husk at dette remhjulet skal trekkes godt til og at det skal ligge et låseblikk (skive) under bolten.

Når det gjelder lyden fra clutchen er det mange muligheter, men siden du sier at lyden blir borte når du trykker inn clutchen er jo det første man tenker på det inngående lageret til girkassen. Dette rimer imidlertid dårlig med at lyden blir borte når du holder på trykkpinnen mellom slavepumpe og clutcharm. Dette koblet sammen med vibrasjoner i clutcharmen indikerer utslitt thrust-lager eller at en av fjærene som holder armene på trykkplaten har brukket. I begge tilfelle må motoren ut for å fikse det, men det er uansett mye raskere, enklere og billigere enn en knekt veiv! Det kan også være så enkelt som at det er hullet i trykkpinnen og bolten som går gjennom clutcharm/trykkpinne som er slitt. Noe vibrasjon vil det alltid være i armen og om klaringen blir for stor mellom hull og bolt vil du kunne få en lyd. Lykke til med videre "forskning"!

• Christopher Konings
  • Emneforfatter
  • Avlogget
  • New Member
  • New Member
Mer
11 år 1 uke dager siden #3237 av Christopher Konings
Takker for svar.
Det er trykkpinnen som går inn i slavesylineren som vibrerer mot kanten av hullet der det er en gummihette. Kanskje bare denne er slitt? Gummihetten/foringen skal jo i følge tegningen gå innover i hullet for å forhindre dette. Eller tar jeg feil nå? Og gjør det noe om jeg kjører med dette problemet?

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 1 uke dager siden #3238 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Ulyder fra motor
Hullet i gummihetten hvor clutcharmen kommer ut og er festet til trykkpinnen skal vende utover fra girkassen. Ikke noe farlig å kjøre med om det bare er hullet og tverrbolten som er slitt. Gummi, trykkpinne og tverrbolt kan skiftes utenfra og koster samlet rundt Kr. 150,- så det er ingen katastrofe. Vi får håpe det ikke er værre enn dette!

• Christopher Konings
  • Emneforfatter
  • Avlogget
  • New Member
  • New Member
Mer
11 år 1 uke dager siden #3239 av Christopher Konings
Virker veldig som det bare er dette, så jeg begynner der i første omgang. :cheer:

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.225 sekunder
Forumløsning av: Kunena