Fjerne oljetetningsring fra Ford type 9 girkasse

• Jan Emil Kristoffersen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2583 av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Fjerne oljetetningsring fra Ford type 9 girkasse
jeg kjøpte en overhalt Sierra kasse fra Hi gear til min TF. Det med mer effekt til bakhjulene er garantert riktig, jeg fikk en ny bil med T9 kassa!

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2584 av Tore Lie
Godt å høre om gode erfaringer med Sierra-kasser. En gammel Ford-mekaniker har kikket på den kassen jeg skal bruke, og målt klaringer. Jeg fikk beskjed om at her var det bare å kjøre.

Har kjøpt girkassen fra et bilopphuggeri på Stryn, så håpet er jo at den har levd mye av livet sitt i rolig flyt på landeveien, og ikke i første-annet-første-annet-første-annet gir slik som i Oslo-trafikken :)

Det er nok fortsatt rikelig med type 9-girkasser å få tak i fra England, men her til lands begynner det vel snart å gå tomt?

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2585 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Fjerne oljetetningsring fra Ford type 9 girkasse
Du har nok rett Tore i at type 9 kassene etterhvert begynner å bli vanskeligere å få tak i. De senere Sierraene hadde kasser hvor clutchhuset var en integrert del av kassen slik som på MGA/MGB og kan ikke brukes for konvertering. Rart at det skulle være vanskelig å få tak i de når man tenker tilbake på alle de Sierraene som gikk her til lands, men de har vel alle etterhvert kommet tilbake som spiker.

Den eneste svakheten jeg kjenner til på disse kassene er inngående lager. De har ofte en tendens til å romle litt når bilen står i fri med motoren i gang. Kanskje derfor Bjørn Erik sier at hans "maler som en katt" :)

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2586 av Tore Lie
Tar jeg feil, eller er det slik at det inngående lageret er veldig enkelt å skifte uten særlig mye demontering? Da jeg skiftet oljetetningsringen foran og reduserte lengden på røret rundt den inngående akselen, etter veiledningen, virket det som dette lageret bare var å trekke rett ut sammen med den inngående akselen.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2589 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Fjerne oljetetningsring fra Ford type 9 girkasse
Hadde livet vært så enkelt Tore :(

Det er riktignok noen år siden jeg overhalte Type 9 kassa i min sønns Sierra, men såvidt jeg husker var denne bygget opp på samme måte som MG-kassene. Inngående aksels drev går ned på kubbem (lay gear) og bak drevet sitter medbringertennene og konen for 4-girs syncroring. Denne er større enn drevet og vil derfor butte i i kubbedrevet om du prøver å trekke den ut. Løsningen er å trekke ut kubbeakselen (lay shaft) slik at kubben glir ned i bunnen av kassa ogh deretter kan du trekke ut inngående aksel med drev og lager. Det er ikke hensiktsmessig å gjøre dette uten å ha av sidelokket slik at du får adgang til shimsingen for kubben etc.
Litt komplisert forklaring men om du kikker i en MG delekatalog vil du se hva jeg mener.

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2590 av Tore Lie
Med andre ord - jeg tenker kassa er bra som den er :)

Dette høres ut som et stykke fremskredet hobbyarbeid for et annet tidspunkt i livet...

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.273 sekunder
Forumløsning av: Kunena