Fjerne oljetetningsring fra Ford type 9 girkasse

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2575 av Tore Lie
Jeg skal sette inn 5-trinns kasse i MGen. Største problem akkurat nå er å få ut den gamle oljetetningsringen bakerst på Sierra-kassen. Drivakselen er i veien! Er det noen av dere som har noe godt forslag til verktøy eller metode for å få denne ringen ut?

Jeg skal ha 5-trinnskassen inn i MGBen min, men legger ut spørsmålet under MGA, siden det sikkert er mange flere som har konvertert MGAer enn MGBer på denne måten.

Og før noen spør om jeg ikke heller vil ha overdrive-kasse: Ford-kassen er lettere, stillere og gir 5-6 hk mer på bakakselen, ifølge Peter Burgess :)

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2576 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Fjerne oljetetningsring fra Ford type 9 girkasse
Tore,

de fleste tetningsringer har en innstøpt metallkappe. Bor et lite hull på hver side så nær kanten som mulig og pass på at du ikke borer så dypt at du kommer ned til lageret. Skru inn en selvgjengende skrue i hullet og bruk hodet på skruen som anlegg for å vippe tetningsringen opp og ut. Lykke til.

• Tore Lie
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2577 av Tore Lie
Høres som en lur løsning. Men det forutsetter da at det finnes en metallkappe som ikke bare er en ring, men også har en flate vendt utover, ikke sant? Skal forske på det når jeg kommer hjem i dag!

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2578 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Fjerne oljetetningsring fra Ford type 9 girkasse
Den har ganske sikkert en metallring med fals vendt innover mot akselen. Om den ikke har det er alt laget av gummi og da er det bare å ta et smalt huggjern og slå den istykker. Er ganske sikkert en metallring innstøpt i gummien, men ofte er flensen ganske smal så derfor skrev jeg "bor et hull så nær kanten som mulig". Dette går nok bra!

• Are Wang
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden - 11 år 4 måneder dager siden #2580 av Are Wang
Stemmer som Kjell sier. Har selv gjort det mange ganger.. Jeg har sveist den korosseri skruen fast på en 6 mm stang hvor jeg har et dunke lodd på tredd på stangen .. Slik som karosserifolk bruker til og trekke ut bulker med... :) :)
Last edit: 11 år 4 måneder dager siden by .

• Bjørn Erik Johannessen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 4 måneder dager siden #2581 av Bjørn Erik Johannessen
Besvart av Bjørn Erik Johannessen i emne Fjerne oljetetningsring fra Ford type 9 girkasse
Hei Tore, - en liten digresjon på strengen her:
Are (hvem ellers? :P ) skaffet meg en kasse til A'en for noen år siden. Historie og km var ukjent. Jeg tok den med til Ford her i Kristiansand, for sjekk,klargjøring evt. overhaling. "Kom igjen om en time" sa tidligere verksmester i kundemottaket. "E ha jobba hær i ovæ tredve år å kan aldri huske mi hæ ovehalt eller skifta ei Sierra-kasse, - 50 kroner takk" dett var dett - og kassa var klar for A'en. Maler som en katt :cheer:

:P Bjørn Erik

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.275 sekunder
Forumløsning av: Kunena