Overdrive og luftfiltre
- Halvor Asland
- Besøkende
-
12 år 1 måned dager siden #804
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Hei igjen
For de helt spesielt interesserte; på de tidlige MGB'ene - MkI, var det i tillegg en vakuumbryter i strømkretsen til solenoiden. dvs. at om du belastet motoren over en viss grense ( lavt undertrykket i innsugsmanifolden ), så ble OD sjaltet ut. Disse vakuumbryterne har vært utilgjengelige i mange år og er derfor meget sjeldne. De vil fungere tilsvarende nyere MGB om bryteren omkobles...
mvh
halvor
For de helt spesielt interesserte; på de tidlige MGB'ene - MkI, var det i tillegg en vakuumbryter i strømkretsen til solenoiden. dvs. at om du belastet motoren over en viss grense ( lavt undertrykket i innsugsmanifolden ), så ble OD sjaltet ut. Disse vakuumbryterne har vært utilgjengelige i mange år og er derfor meget sjeldne. De vil fungere tilsvarende nyere MGB om bryteren omkobles...
mvh
halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
12 år 1 måned dager siden #806
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Hei
Dette har vært en dårlig dag. Noen sier at facts er greit nok, men en god bløff gir ofte bedre resultat....
Etter en samtale med Truls, føler jeg behov for å korrigere innlegget over. Jo det er en vakuumbryter i kretsen til solenoiden. Så langt er jeg etterrettelig, men hva gjelder funksjonen har jeg snudd denne på hodet. Vakuumbryteren har ikke som funksjon å kutte ut OD'en ved høyt pådrag, men å hindre at OD'en slår inn ved høyt pådrag. Det er godt at vakuumbryteren i min MkI MGB GT ikke fungerer, for min forbikjøringsmetode beskrevet over, vil følgelig ikke fungere på biler med vakuumbryter, da OD'en IKKE vil slå inn før pådraget reduseres.... Hvorfor MG monterte denne bryteren vet jeg ikke, men det er en kjennsgjerning at 3 syncro girkassen til MGB er dimensjonert for en MGA og er følgelig under større belastning på en MGB..
Flere feil?
mvh
halvor
Dette har vært en dårlig dag. Noen sier at facts er greit nok, men en god bløff gir ofte bedre resultat....
Etter en samtale med Truls, føler jeg behov for å korrigere innlegget over. Jo det er en vakuumbryter i kretsen til solenoiden. Så langt er jeg etterrettelig, men hva gjelder funksjonen har jeg snudd denne på hodet. Vakuumbryteren har ikke som funksjon å kutte ut OD'en ved høyt pådrag, men å hindre at OD'en slår inn ved høyt pådrag. Det er godt at vakuumbryteren i min MkI MGB GT ikke fungerer, for min forbikjøringsmetode beskrevet over, vil følgelig ikke fungere på biler med vakuumbryter, da OD'en IKKE vil slå inn før pådraget reduseres.... Hvorfor MG monterte denne bryteren vet jeg ikke, men det er en kjennsgjerning at 3 syncro girkassen til MGB er dimensjonert for en MGA og er følgelig under større belastning på en MGB..
Flere feil?
mvh
halvor
- Kai Endre Hager
- Besøkende
-
12 år 1 måned dager siden #807
av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Hei igjen 
Vet ikke helt om jeg fikk svar på mitt enkle spørsmål, som var: Er det skadelig med OD innkoblet i 4. gir, å gire ned til 3. gir uten først å frakoble OD? Dette gjelder en MGB 68 mod. med bryter til OD på dashbordet.
På forhånd takk for svar

Vet ikke helt om jeg fikk svar på mitt enkle spørsmål, som var: Er det skadelig med OD innkoblet i 4. gir, å gire ned til 3. gir uten først å frakoble OD? Dette gjelder en MGB 68 mod. med bryter til OD på dashbordet.
På forhånd takk for svar

- Ola Thygesen
- Besøkende
-
12 år 1 måned dager siden - 12 år 1 måned dager siden #808
av Ola Thygesen
Besvart av Ola Thygesen i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Nei Kai - det er ikke skadelig.
Det eneste som skjer er at du havner i 3. m/OD.
OD kan brukes i både 3. og 4. gir.
Det sitter en bryter på girkassen som deaktiverer strømkretsen når
1. 2. og revers legges inn og derved forhindrer at OD kan innkobles når nevte gir er aktivert.
mvh
Ola
Det eneste som skjer er at du havner i 3. m/OD.
OD kan brukes i både 3. og 4. gir.
Det sitter en bryter på girkassen som deaktiverer strømkretsen når
1. 2. og revers legges inn og derved forhindrer at OD kan innkobles når nevte gir er aktivert.
mvh
Ola
Last edit: 12 år 1 måned dager siden by Ola Thygesen. Grunn: fortydligelse av tekst
- Thor Sørensen
- Besøkende
-
12 år 1 måned dager siden #809
av Thor Sørensen
Besvart av Thor Sørensen i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Skal hilse fra Bjørn Rygh og fortelle deg at du må skifte luftfiltre, de du har kveler din motor. Ta kontakt med Bjørn så får du forklaring
MG Hilsen Thor
MG Hilsen Thor
- Per Mügge
- Besøkende
-
12 år 1 måned dager siden #812
av Per Mügge
Besvart av Per Mügge i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Komplette el-skjema for MGB finner dere her som pdf vedlegg
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.217 sekunder