Overdrive og luftfiltre

  • Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #804 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Hei igjen

For de helt spesielt interesserte; på de tidlige MGB'ene - MkI, var det i tillegg en vakuumbryter i strømkretsen til solenoiden. dvs. at om du belastet motoren over en viss grense ( lavt undertrykket i innsugsmanifolden ), så ble OD sjaltet ut. Disse vakuumbryterne har vært utilgjengelige i mange år og er derfor meget sjeldne. De vil fungere tilsvarende nyere MGB om bryteren omkobles...

mvh
halvor

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

  • Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #806 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Hei

Dette har vært en dårlig dag. Noen sier at facts er greit nok, men en god bløff gir ofte bedre resultat....

Etter en samtale med Truls, føler jeg behov for å korrigere innlegget over. Jo det er en vakuumbryter i kretsen til solenoiden. Så langt er jeg etterrettelig, men hva gjelder funksjonen har jeg snudd denne på hodet. Vakuumbryteren har ikke som funksjon å kutte ut OD'en ved høyt pådrag, men å hindre at OD'en slår inn ved høyt pådrag. Det er godt at vakuumbryteren i min MkI MGB GT ikke fungerer, for min forbikjøringsmetode beskrevet over, vil følgelig ikke fungere på biler med vakuumbryter, da OD'en IKKE vil slå inn før pådraget reduseres.... Hvorfor MG monterte denne bryteren vet jeg ikke, men det er en kjennsgjerning at 3 syncro girkassen til MGB er dimensjonert for en MGA og er følgelig under større belastning på en MGB..

Flere feil?

mvh
halvor

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

  • Kai Endre Hager
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #807 av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Hei igjen :)
Vet ikke helt om jeg fikk svar på mitt enkle spørsmål, som var: Er det skadelig med OD innkoblet i 4. gir, å gire ned til 3. gir uten først å frakoble OD? Dette gjelder en MGB 68 mod. med bryter til OD på dashbordet.
På forhånd takk for svar ;)

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

  • Ola Thygesen
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden - 12 år 1 måned dager siden #808 av Ola Thygesen
Besvart av Ola Thygesen i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Nei Kai - det er ikke skadelig.
Det eneste som skjer er at du havner i 3. m/OD.
OD kan brukes i både 3. og 4. gir.
Det sitter en bryter på girkassen som deaktiverer strømkretsen når
1. 2. og revers legges inn og derved forhindrer at OD kan innkobles når nevte gir er aktivert.

mvh
Ola
Last edit: 12 år 1 måned dager siden by Ola Thygesen. Grunn: fortydligelse av tekst

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

  • Thor Sørensen
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #809 av Thor Sørensen
Besvart av Thor Sørensen i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Skal hilse fra Bjørn Rygh og fortelle deg at du må skifte luftfiltre, de du har kveler din motor. Ta kontakt med Bjørn så får du forklaring
MG Hilsen Thor

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

  • Per Mügge
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #812 av Per Mügge
Besvart av Per Mügge i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Komplette el-skjema for MGB finner dere her som pdf vedlegg

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.217 sekunder
Forumløsning av: Kunena