Overdrive og luftfiltre

• Vidar Holum
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #795 av Vidar Holum
Overdrive og luftfiltre opprettet av Vidar Holum
Hei
Har mistet overdrive, trodde det var etter en regnværstur her om dagen.
Viduspusser virker så jeg regner med at kontaktene der er ok.
Har dere et tips? Sjekke at lednoingen på girkassa ikke har falt av?

Kan noen fixe dette på Notodden tro, hadde en fin tur hit i kveld.

Filtre, gir de for lite luft og blir permanent choke?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #797 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Hei Vidar

Synd du har problemer.

Overdrive'n er aktuert av en solenoid som sitter inne i overdive'n Jeg mener det kommer en gul og en brun ledning ut i underkant.

Når motoren driver inngående aksel til girkassen rundt, vil en liten oljepumpe lage et hydraulisk trykk. Det trykket styrer så inn og utkobling av overdrive'n via solenoiden som er en slags elektrisk drevet kontakt for oljen.

Når en overdrive slutter å virke kan det derfor være mange kilder til problemet, men noen er mer vanlige enn andre. Det mest alvorlige er om girkassen er tom for olje..... eller at du har en mekanisk feil .....

Jeg ville dog sjekket strømtilførselen til solenoiden. Jeg mener bestemt at solenoiden til overdrive'n og bensinpumpen er forsynt fra samme sikring. Derfor - om bensinpumpen går, så skal det også være spenning mot solenoiden. Ledningen fra sikringsboksen går så gjennom overdrivekontakten på dashbordet eller på girspaken ( avhengig av modell) og så til en inhibitor-kontakt oppe på girkassen. Denne kontakten har som eneste oppgave å hindre at du kan legge inn overdrive'n på 1.gir, 2. gir eller i revers!! Etter denne kontakten går ledningen sammen med ledningen som kommer ut av overdrive'n - den gule.

For å sjekke om du får spenning fram til solenoiden trenger du et voltmeter eller en prøvelampe. Når tenningen er på og bilen i 3. eller 4. gir, skal solenoiden kunne opereres via bryteren. Om du sjekker om du har spenning inn til solenoiden, høres problemet durt ut. Jeg tror du har en feil i inhibitorbryteren på toppen av girkassen, eller at ledningen har falt av, eller en annen kontaktfeil.

Overdrive'n er veldig robuste, men elektriske feil i strømtilførselen er normalt det gjeldende problemet!!.

mvh
halvor

Mer
12 år 1 måned dager siden - 12 år 1 måned dager siden #799 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Hei begge
Halvor sin beskrivelse er litt feil Kursen til bensin pumpen er ikke sikret.
Bilen din har et ledningsnett som består av tre deler. Hovedlednings nett. ledningsnett til bakre del av bilen og et lite nett til girkassen. Ved torpedoveggen finer du at alle tre møtes. Strømmen til overdriven forsynes fra brun ledning til tenningslås. Fra tenningsbryteren er ledningen hvit og deler seg i fire. Den kursen du skal følge går til OD bryter på rattstammen(fremdeles hvit ledning). Fra OD bryteren (Gul ledning) denne finner du igjenn ved torpedoveggen der den er skjøtet til ledningsnettet til girkassen (gul ledning med rød stripe). Se:
www.nmgk.no/images/article_illstr/mgb/19...snett_16_10_1527.jpg .
Dersom overdriven er ettermontert går jeg ikke god for fargene på ledningene
MVH
Truls
Last edit: 12 år 1 måned dager siden by Truls Sundt.

• Kai Endre Hager
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #800 av Kai Endre Hager
Besvart av Kai Endre Hager i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Hei, låner denne tråden litt
har et spørsmål ang overdrive. Jeg har ved etpar anledninger glemt å koble fra overdrive før jeg gearet ned fra 4. til 3. gear. Er dette skadelig, og kan overdrive kun brukes i 4. gear, eller kan det også brukes i 3. eller må man alltid først koble den ut før man gearer ned?

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 1 måned dager siden #801 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Hei

Uten å ha verifisert Truls sine kommentarer, bøyer jeg meg i respekt for hans kunnskap og antar det Truls sier er korrekt!

Kai Endre - du er inne på en litt annen diskusjon, men ikke mindre interessant!!!

Så lenge girspaken føres mellom 3. og 4. gir, vil OD være innkoblet. Når girspaken beveges mot 1. eller 2. gir, vil inhibitorbryteren på toppen av girkassen automatisk koble ut solenoiden og dermed vil det ikke være noe hydraulisk styretrykk for å koble inn planethjulet. Da kommer spørsmålet:
SKAL JEG CLUTCHE NÅR JEG LEGGER OD INN ELLER UT?

Selvsagt vil belastningen på girkasse og OD bli mindre når clutchen er trykket inn, men det er min klare mening at OD er beregnet å kunne kobles inn og ut UTEN bruk av clutch. En av de store fordelene med OD, er forbikjøringer. Min '77 har OD-bryteren på girspaken. Når jeg ligger bak en annen bil i ca. 75 km/t og ønsker å kjøre forbi, legger jeg MGB'en i 3+OD. Når muligheten for forbikjøring er tilstede, legger jeg ut OD samtidig som jeg gir (full) gass. Nå hender det at hastigheten - lovlig eller ikke - kan bli i høyeste laget for motoren med bilen i 3. gir. Da er det fantastisk å slippe å lete etter nytt gir. En simpelthen legger inn OD og turtallet faller de nødvendige 500 omdr. for å komme sikkert forbi uten rusing av motoren. Til dette formål er OD ideel, men det forutsetter at OD kobles inn og ut UTEN bruk av clutch.

mvh
halvor

Mer
12 år 1 måned dager siden - 12 år 1 måned dager siden #802 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Sv: Overdrive og luftfiltre
Søtter helt og fullt Halvors innlegg. Tillegs opplysning: På USA modeller fra ca. 1977 er det bare OD på 4, gir.
Last edit: 12 år 1 måned dager siden by Truls Sundt.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.262 sekunder
Forumløsning av: Kunena