Trimme motor for 73 B
- Bjørn Rygge
- Besøkende
-
12 år 8 måneder dager siden #355
av Bjørn Rygge
Besvart av Bjørn Rygge i emne Sv: Trimme motor for 73 B
Tom Herskedal på Ski Motorverksted.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Ola Thygesen
- Besøkende
-
12 år 8 måneder dager siden #356
av Ola Thygesen
Besvart av Ola Thygesen i emne Sv: Trimme motor for 73 B
Du kan jo ta kontakt med Kjell Kirkebakken på Ski.
Tror det er svært lite han ikke vet om trimming av motorer.
> 952 70 552
Tror det er svært lite han ikke vet om trimming av motorer.
> 952 70 552
- Vidar Holum
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 8 måneder dager siden #360
av Vidar Holum
Besvart av Vidar Holum i emne Sv: Trimme motor for 73 B
Hei
Har begynt å tenke på kam, blir 717 for heftig?
Har begynt å tenke på kam, blir 717 for heftig?
- Bjørn Harald Brenna
- Besøkende
-
12 år 7 måneder dager siden - 12 år 7 måneder dager siden #384
av Bjørn Harald Brenna
Besvart av Bjørn Harald Brenna i emne Sv: Trimme motor for 73 B
Ad overhaling og evt trimming: Sarpsborg motorverksted har et godt rykte;
www.motorverksted.no
. Har selv brukt Cylmo i Trondheim - (het tidligere Cylinderservice) med godt resultat ved flere anledninger;
www.cylmo.no
. Dette etter flere anbefalinger fra forskjellig hold - disse har et kjempesolid rykte. Ski motorverksted har også flinke folk;
www.skimotorverksted.no
Last edit: 12 år 7 måneder dager siden by Bjørn Harald Brenna.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
12 år 7 måneder dager siden #416
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Trimme motor for 73 B
Hei
Nettopp hjemkommet fra UK. Besøkte bl.a. Peter Burgess ( ansett som den beste på trimming av topplokk til bl.a. MGB/MGC/...), Doug Smith ( MG Motorsport) med utallige Le Mans Classic/Sebring/MGCC race seiere med sine racing MGB og MGC samt Peter Cox fra MOSS - kanskje mest kjent som Triumph-mann, men med laaaang erfaring fra MG også.
Et topplokk til en av Doug Smiths racing MGC'er hos Peter Burgess:
Alle 3 er enige om at:
* MGB motoren bør ikke bores mer enn til 1870 cc.
* den største gevinsten ved trimming, ligger i topplokket.
* trimming av et MGB topplokk er ikke for amatører eller generalister!!! Det kreves en masse erfaring for å få gevinst av investeringen!!
* MGB bør ikke ha for heftig kam, max ca. 270 - 280 grader duration samt ikke for vilt løft eller overlapp
* MGB svinghjulet bør lettes
* veiv, svinghjul, clutch og reimskive MÅ avbalanseres!
Jeg bevitnet bl.a. innjustering av en MGB GT V8 på rullende landevei hos Peter Burgess. Det medførte en effektøkning fra ca. 121 hk på svinghjul til 139 hk - faktisk 2 hk mer enn fabrikken oppgav!!
Så fremt man ikke har seddelpresse på soverommet, vil en spare penger på å få utført slik motoroverhaling/trimming i England. Du kan sette motoren sammen selv om du ønsker det. Eks. koster en ferdig trimmet longmotor i England omtrent det samme som arbeidskostnadene isolert i Norge (boring av blokk, plansliping av blokktopp, plansliping av topplokk, sliping av veiv, innsetting av seter for blyfri bensin, letting av svinghjul, avbalansering, etc.). Da kommer deler som stempler, lagere, paknings-sett, ventiler, kamaksel, etc. i tillegg. Det betyr at en får en trimmet motor - bygget av en velrenomert engelsk motorbygger + gratis ferietur til England for samme pris som å gjøre dette i Norge. Da har jeg ikke kommentert de norske motorbyggernes kunnskap på trimming av et MGB topplokk....
Jeg fikk meg selv et sjokk forleden. Sørlandets Motorservice polerte tappene på en Rover V8 veiv for meg ( spinne veiva rundt og polere med meget fint smergelpapir) samt montering av 8 stempler på råder. Pris 2500,- !!!!! I tillegg hadde de varmet rådene før innpressing av rådepinner, noe Rover sier IKKE må gjøres!!!
Om noen er i tvil om min konklusjon, får de ta kontakt!!
mvh
halvor
Nettopp hjemkommet fra UK. Besøkte bl.a. Peter Burgess ( ansett som den beste på trimming av topplokk til bl.a. MGB/MGC/...), Doug Smith ( MG Motorsport) med utallige Le Mans Classic/Sebring/MGCC race seiere med sine racing MGB og MGC samt Peter Cox fra MOSS - kanskje mest kjent som Triumph-mann, men med laaaang erfaring fra MG også.
Et topplokk til en av Doug Smiths racing MGC'er hos Peter Burgess:
Vedlegget ble ikke funnet
Alle 3 er enige om at:
* MGB motoren bør ikke bores mer enn til 1870 cc.
* den største gevinsten ved trimming, ligger i topplokket.
* trimming av et MGB topplokk er ikke for amatører eller generalister!!! Det kreves en masse erfaring for å få gevinst av investeringen!!
* MGB bør ikke ha for heftig kam, max ca. 270 - 280 grader duration samt ikke for vilt løft eller overlapp
Jeg bevitnet bl.a. innjustering av en MGB GT V8 på rullende landevei hos Peter Burgess. Det medførte en effektøkning fra ca. 121 hk på svinghjul til 139 hk - faktisk 2 hk mer enn fabrikken oppgav!!
Så fremt man ikke har seddelpresse på soverommet, vil en spare penger på å få utført slik motoroverhaling/trimming i England. Du kan sette motoren sammen selv om du ønsker det. Eks. koster en ferdig trimmet longmotor i England omtrent det samme som arbeidskostnadene isolert i Norge (boring av blokk, plansliping av blokktopp, plansliping av topplokk, sliping av veiv, innsetting av seter for blyfri bensin, letting av svinghjul, avbalansering, etc.). Da kommer deler som stempler, lagere, paknings-sett, ventiler, kamaksel, etc. i tillegg. Det betyr at en får en trimmet motor - bygget av en velrenomert engelsk motorbygger + gratis ferietur til England for samme pris som å gjøre dette i Norge. Da har jeg ikke kommentert de norske motorbyggernes kunnskap på trimming av et MGB topplokk....
Jeg fikk meg selv et sjokk forleden. Sørlandets Motorservice polerte tappene på en Rover V8 veiv for meg ( spinne veiva rundt og polere med meget fint smergelpapir) samt montering av 8 stempler på råder. Pris 2500,- !!!!! I tillegg hadde de varmet rådene før innpressing av rådepinner, noe Rover sier IKKE må gjøres!!!
Om noen er i tvil om min konklusjon, får de ta kontakt!!
mvh
halvor
- Vidar Holum
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 7 måneder dager siden #427
av Vidar Holum
Besvart av Vidar Holum i emne Sv: Trimme motor for 73 B
Ok, jeg traff et topplokk firma på Goodwood i 2010 og ble litt skremt over prisnivået der.
3000 £ for et berarbeidet topplokk. De stod inne i MC depoet akkurat der du kommer opp av undergangen og rundt hjørne til h hvis jeg ikke husker feil.
Jeg har Peter Burgess HOW TO på nattbordet og er enig borrer ikke lengre enn til 1860.
Hva var video avi som ikke kom med?
Hvor bodde Peter B?
Du sier:
* MGB bør ikke ha for heftig kam, max ca. 270 - 280 grader duration samt ikke for vilt løft eller overlapp.
Hvilke kam er det?
Hvor mange kilo før den ikke går noenlunde rundt på tomgang.
God Natt
VidarH
3000 £ for et berarbeidet topplokk. De stod inne i MC depoet akkurat der du kommer opp av undergangen og rundt hjørne til h hvis jeg ikke husker feil.
Jeg har Peter Burgess HOW TO på nattbordet og er enig borrer ikke lengre enn til 1860.
Hva var video avi som ikke kom med?
Hvor bodde Peter B?
Du sier:
* MGB bør ikke ha for heftig kam, max ca. 270 - 280 grader duration samt ikke for vilt løft eller overlapp.
Hvilke kam er det?
Hvor mange kilo før den ikke går noenlunde rundt på tomgang.
God Natt
VidarH
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.262 sekunder