Gir Clutch

• Øivind Bøås
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden #724 av Øivind Bøås
Gir Clutch opprettet av Øivind Bøås
Da jeg noe tidligere i kveld skulle starte min 72 GT, ble det en heller kjedelig opplevelse. Med clutchen godt trykt inn, gjorde bilen et lite byks fremover og jeg oppdaget raskt at girkassen ikke hadde tenkt å flytte seg til noe annet gir. Med motoren slått av lar den seg skifte gir, da også selvsagt med clutchen trykt inn. Defekt clutch, girkasse eller begge deler ? Takker på forhånd for innspill.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Mer
12 år 2 måneder dager siden - 12 år 2 måneder dager siden #725 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Sv: Gir Clutch
Sjekk om beholderen for clutch væske er tom. Dersom du har en liten lekasje i hovedsylinder eller slavesylinder lekker beholderen tom over vinteren. Fyll opp beholderen og tråkk gjentatte ganger på pedalen. Er du heldig slipper du å lufte systemet. Dersom beholderen er full er du utsatt for at clutch platen henger på svinghjulet. Dette kan du løse på følgende måte. Kjør motoren varm ved å starte bilen i fri. Når motoren er varm stopper du den. Sett bilen i 1. så starter du bilen. Bilen vil da trille fremover. Gi gass og akslerer. Trykk så inn clutsh pedalen og bråbrems. Gjenta øvelsen til clutchen slipper. Lykke til.
Last edit: 12 år 2 måneder dager siden by .

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden #726 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Gir Clutch
Hei

Både girkasse og clutch på MGB er meget robuste saker og går ikke i stykker at en overvintring. Jeg tror du finner problemet innenfor de 2 tingene Truls skisserer: enten at du har luft i i hydraulikksystemet til clutch-utløsningen eller at clutchplaten har rustet fast til svinghjulet. Jeg har erfaring fra begge deler. Å lufte hydraulikk-systemet til clutchen burde være enkelt, skjønt det er ikke alltid enkelt å forklare hvorfor systemet har lekket over en vinter. Problem nr. 2 kan være vanskeligere. Husk at du MÅ sjekke om clutchen løser helt ut før du går videre for det er viktig at du får løst utclutchen 100% før du forsøker å frigjøre et fastrustet clutchplate!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lykke til!

mvh
halvor

• Øivind Bøås
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden #727 av Øivind Bøås
Besvart av Øivind Bøås i emne Sv: Gir Clutch
Tusen takk for begge innspill, jeg skal prøve ut mine ferdigheter som amatørmekaniker uten å ødelegge noe. Forøvrig har jeg allerede kjørt to turer med den i år, flaks at dette skjedde i garasjanlegget :) :)

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden - 12 år 2 måneder dager siden #732 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Sv: Gir Clutch
Siden du allerede har kjørt 2 turer i år er det ikke sannsynlig at du har clutchplate som sitter fast på svinghjulet. Problemet ligger nok i alternativ 1 fra Truls, - for lite væske eller luft i clutchsystemet. Har også vært borte i defekt utløserlager i clutchen, men dette pleier gjerne å komme mere gradvis og ledsaget av en gnissende ulyd når du trår inn pedalen før totalt sammenbrudd. Dette tar vanligvis ganske lang tid etter at gnisselyden oppstår, men kan også skje plutselig om lagerhuset går i oppløsning. Som Halvor sier, - ikke prøv alternativ 2 før du er sikker på at clutcharmen på gearkassen beveger seg slik at trykkplaten i clutchen er avlastet. Om du prøver dette uten at trykkplaten er avlastet kan det medføre skader på drivverket.

Lykke til.

hilsen
Kjell
Last edit: 12 år 2 måneder dager siden by Kjell Hagen Nilsen.

• Øivind Bøås
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden #762 av Øivind Bøås
Besvart av Øivind Bøås i emne Sv: Gir Clutch
Hei, ser ut som jeg på en måte er heldig, fylte opp med bremsevæske i går, og da fungerte clutchen igjen. Spørsmålet videre blir vel da hvor det lekker.

Hilsen
Øivind Bøås

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.263 sekunder
Forumløsning av: Kunena