Hvor kan jeg få utført spissing?
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
8 år 4 måneder dager siden #5496
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Hvor kan jeg få utført spissing?
Svaret på ditt spørsmål Tore, kan egentlig trenge mange sider, men jeg skal prøve å gi en kortfattet og "populær-teknisk" forklaring. Både GL-4 og GL-5 inneholder svovel og fosfor. Hensikten er at disse skal forbinde seg til metallet i drev og foringer for å danne et slitebelegg slik at man sliter på belegget og ikke på selve metallet.Belegget kan imidlertid inniblant "rives av" fra drev- og forings-flatene og vil hver gang trekke med seg litt av metalloverflaten. Graden av adhesjonen mellom belegget og metallet avgjøres av mengden av svovel og fosfor i oljen og man ønsker ikke for mye av dette i girkasser med "myke" foringer og syncroringer da for høyt nivå svovel og fosfor vil føre til mye "avriving" av metall og rask slitasje av syncrorimngene. Dette er en av grunnene til at MG spesifiserer at man skal bruke motorolje på girkassene. 3-sync kassene har syncroringer av messing og her vil man følgelig ha et lite innehold av svovel og fosfor. De senere kassene har syncroringer av stål og er i utgangspunktet ikke så følsomme for svovel og fosforinnholdet, men de har foringer i bronse. En stor del av MG-kassene ble også levert med overdrive hvor man ikke ønsker den ekstremt glatte overflaten svovelet skaper på metallet i den koniske clutchen i overdrive enheten. For enkelthets skyld spesifiserer MG at alle kassene på de klassiske bilene skal ha motorolje på girkassen.
GL-4 oljen inneholder ca. halvparten så mye svovel og fosfor som GL-5 og generelt kan man si at girkasser som inneholder "bløte" slitemetalldeler av messing eller bronse skal ha GL-4 olje. Differensialer inneholder for det meste bare "harde" metaller og drevene blir utsatt for høyere trykk og skjærekrefter enn drevene i en girkasse. Man vil her ha en olje med mer svovel og fosfor som da finnes i GL-5 oljene. Disse leveres gjerne i såkalt EP variant hvor EP står for "Extended pressure" som nettopp går på at differensialdrevene utsettes for høye belastninger i drevene.
Det kan skrives side opp og side ned om dette temaet, men håper denne kortfattede forklaringen var sånn nogenlunde forståelig
GL-4 oljen inneholder ca. halvparten så mye svovel og fosfor som GL-5 og generelt kan man si at girkasser som inneholder "bløte" slitemetalldeler av messing eller bronse skal ha GL-4 olje. Differensialer inneholder for det meste bare "harde" metaller og drevene blir utsatt for høyere trykk og skjærekrefter enn drevene i en girkasse. Man vil her ha en olje med mer svovel og fosfor som da finnes i GL-5 oljene. Disse leveres gjerne i såkalt EP variant hvor EP står for "Extended pressure" som nettopp går på at differensialdrevene utsettes for høye belastninger i drevene.
Det kan skrives side opp og side ned om dette temaet, men håper denne kortfattede forklaringen var sånn nogenlunde forståelig

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Atle Grimstad
- Besøkende
-
8 år 4 måneder dager siden #5521
av Atle Grimstad
Besvart av Atle Grimstad i emne Hvor kan jeg få utført spissing?
Fant en antydning i en svensk utgave av verkstedsboken fra 1969, hvor mye olje det skal i tanstangen. Informasjonen var i forbindelse med skift av gummibelgene på tanstangen. Det stod skrevet " fyll tanstangen med inntil 10 pump med olje fra en oljekanne med lang spiss, inn gjennom belgen etter at den ytre slangeklemmen er fjernet"
I en Engelsk verkstedshandbok fra 1976, står det at tanstangen har kapasitet på 0,19 liter olje.
I en Engelsk verkstedshandbok fra 1976, står det at tanstangen har kapasitet på 0,19 liter olje.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.172 sekunder