Sprengskiver er noe dritt...
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2930
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Sprengskiver er noe dritt...
Glimrende med flere kreative forslag! Papir og maskeringstape høres heller ikke dumt ut. Det med maskeringstape rundt pipa var det jeg brukte da jeg skulle sette inn den bakre tetningsringen på den samme girkassa, så ringen holdt seg stabil mens jeg dunket forsiktig på pipa. Så den muligheten burde jeg ha tenkt på selv.
Jeg har fylt halvsyntetisk Comma SX 75-90 GL4 olje på kassa, etter anvisningen i monteringsanvisningen til Peter Gamble. Har lest på ett forum at noen syntes en helsyntetisk Castrol olje ga enda bedre sjalting. Men jeg har også lest om en som har brukt GL5-olje og var veldig fornøyd med sjaltingen. Han fikk beskjed om at levetiden på synkroen blir halvert med GL5-olje. Så jeg tenkte det var trygt å ikke eksperimentere her, men holde seg til "læreboka" til Peter.
Tappeplugg har jeg ikke montert. Mest fordi jeg ikke turte å bore og gjenge i det relativt tynne støpejernet, og litt fordi jeg tenkte at det er ett lekkasjepunkt mindre. Jeg satser på å suge opp og skifte det jeg får sugd opp relativt ofte, og la det være med det. På MGBen er det jo brukbar plass ved siden av kassa.
Et litt annet tema er hva jeg skal gjøre med speedometeret. Jeg har snakket med Norsk Speedometer Service, eller Bilinstrument Service heter de vel nå. De kan montere en liten girboks på speedometerwiren hvis jeg forteller dem hvor mange omdreininger wiren gjør på 10 meter. Hvordan har du løst dette på de bilene du har montert Ford-kasse i?
Jeg har fylt halvsyntetisk Comma SX 75-90 GL4 olje på kassa, etter anvisningen i monteringsanvisningen til Peter Gamble. Har lest på ett forum at noen syntes en helsyntetisk Castrol olje ga enda bedre sjalting. Men jeg har også lest om en som har brukt GL5-olje og var veldig fornøyd med sjaltingen. Han fikk beskjed om at levetiden på synkroen blir halvert med GL5-olje. Så jeg tenkte det var trygt å ikke eksperimentere her, men holde seg til "læreboka" til Peter.
Tappeplugg har jeg ikke montert. Mest fordi jeg ikke turte å bore og gjenge i det relativt tynne støpejernet, og litt fordi jeg tenkte at det er ett lekkasjepunkt mindre. Jeg satser på å suge opp og skifte det jeg får sugd opp relativt ofte, og la det være med det. På MGBen er det jo brukbar plass ved siden av kassa.
Et litt annet tema er hva jeg skal gjøre med speedometeret. Jeg har snakket med Norsk Speedometer Service, eller Bilinstrument Service heter de vel nå. De kan montere en liten girboks på speedometerwiren hvis jeg forteller dem hvor mange omdreininger wiren gjør på 10 meter. Hvordan har du løst dette på de bilene du har montert Ford-kasse i?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2931
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Sprengskiver er noe dritt...
Sånn er det når man skriver langt - da strømmer det på med nye meldinger mens man skriver!
Jan Emil, du har ikke gjort noe med speedometeret på TFen?
Jan Emil, du har ikke gjort noe med speedometeret på TFen?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Are Wang
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2932
av Are Wang
Besvart av Are Wang i emne Sprengskiver er noe dritt...
Hei..
Ja alltid noe og lære , etter nær 40år i yrket ser jeg at noe nytt dukker opp hver dag.. Ang olje er det riktig det Peter sier ang GL4 , men jeg har nå spandert på helsyntetisk på mine . Skiftinga blir bra i allfall hva du var vant med før.. Tappeplugg så jeg på nett så derfor monterte jeg på de i allefall to siste.. Mye trangere på MGA vet du.. Ang speedometer målte jeg det opp og sendte det til kalibrering , mente det var i England..litt usikker..Måtte måle det opp pga jeg bytter kardangklokke samtidlig... Litt greit i disse ulvetider og ikke bli tatt..PS du kommer til og få en ny bil nå etter gearskift..
Ja alltid noe og lære , etter nær 40år i yrket ser jeg at noe nytt dukker opp hver dag.. Ang olje er det riktig det Peter sier ang GL4 , men jeg har nå spandert på helsyntetisk på mine . Skiftinga blir bra i allfall hva du var vant med før.. Tappeplugg så jeg på nett så derfor monterte jeg på de i allefall to siste.. Mye trangere på MGA vet du.. Ang speedometer målte jeg det opp og sendte det til kalibrering , mente det var i England..litt usikker..Måtte måle det opp pga jeg bytter kardangklokke samtidlig... Litt greit i disse ulvetider og ikke bli tatt..PS du kommer til og få en ny bil nå etter gearskift..
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jan Emil Kristoffersen
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2933
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Sprengskiver er noe dritt...
Det var nettopp den Comma oljen ja! Og som sagt , du må bare til Ryen for å handle den. Jeg har forstått det slik at GL5 korroderer syncroringene også når bilemn står i garagen og derfor ikke er lurt i det hele tatt.
Nei, jeg har ikke fixet speedometeret ennå, er på min do-list, men det glapp i vinter. En drevboks er det mange velger men jag har hørt noen si at den er ganske hørbar. Raymond Wardenær har en TD med SIerra kasse, og kan sikkert kommentere. Jeg forstod at Norsk Speedomegter service skulle ha ca 4.500 kr. for en slik drevboks, mens Speedograph Richfield i England visstnok charger ca 120 pund. Et alternativ som er rimeligere er å justere fjør/magnet i speedometeret, men da vil du fortsatt ha feilvisning på km-telleren.
I TF en er det turtelleren som er rett foran ansiktet mitt, og jeg vet at 80 kmh er 3.000 omdreininger i femte gear. Hva mer trenger jeg å vite for å være lykkelig?
Gleder meg til first road test impressions fra deg!
Nei, jeg har ikke fixet speedometeret ennå, er på min do-list, men det glapp i vinter. En drevboks er det mange velger men jag har hørt noen si at den er ganske hørbar. Raymond Wardenær har en TD med SIerra kasse, og kan sikkert kommentere. Jeg forstod at Norsk Speedomegter service skulle ha ca 4.500 kr. for en slik drevboks, mens Speedograph Richfield i England visstnok charger ca 120 pund. Et alternativ som er rimeligere er å justere fjør/magnet i speedometeret, men da vil du fortsatt ha feilvisning på km-telleren.
I TF en er det turtelleren som er rett foran ansiktet mitt, og jeg vet at 80 kmh er 3.000 omdreininger i femte gear. Hva mer trenger jeg å vite for å være lykkelig?
Gleder meg til first road test impressions fra deg!
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.258 sekunder