- Mottatte takk 0
Sprengskiver er noe dritt...
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2923
av Tore Lie
Sprengskiver er noe dritt... opprettet av Tore Lie
..I alle fall de som skal under mutterne som fester eksosanlegget til manifolden på min ellers utmerkede MGB.
Jeg tilbragte en god del tid under bilen i går med å skru disse greiene sammen ved hjelp av pipe og lang forlengelse. Problemet er at sprengskiven enten faller av når jeg balanserer pipeforlengelsen oppover i retning pinneskruen, med mutteren i pipen og sprengskiven oppå, eller at den på mystisk vis hindrer mutteren i å entre gjengene skikkelig.
Jeg klarte riktignok til slutt å få på plass fire av de seks mutterne med sprengskive, men måtte kaste inn håndklet og skru på to muttere uten. Kan jo sette på en mutter til som kontramutter, men det er veldig irriterende å ikke få gjort jobben helt etter boka.
Er det noen som har et luretriks for denne jobben? Eller skal jeg bare bruke en time til?
Jeg tilbragte en god del tid under bilen i går med å skru disse greiene sammen ved hjelp av pipe og lang forlengelse. Problemet er at sprengskiven enten faller av når jeg balanserer pipeforlengelsen oppover i retning pinneskruen, med mutteren i pipen og sprengskiven oppå, eller at den på mystisk vis hindrer mutteren i å entre gjengene skikkelig.
Jeg klarte riktignok til slutt å få på plass fire av de seks mutterne med sprengskive, men måtte kaste inn håndklet og skru på to muttere uten. Kan jo sette på en mutter til som kontramutter, men det er veldig irriterende å ikke få gjort jobben helt etter boka.
Er det noen som har et luretriks for denne jobben? Eller skal jeg bare bruke en time til?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jan Emil Kristoffersen
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2924
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Sprengskiver er noe dritt...
Så gearkassa er inne nå? Du har mye å glede deg til!!
Jeg pleier å løse problemer som dette med en liten klatt seigt akselfett, evt vaselin, som holder skiva på plass inntil den er inne på pinneskruen .
mvh
Jan Emil,
- Nå også med varmeapparat som virker i Vera. Sesongen er i full gang..
Jeg pleier å løse problemer som dette med en liten klatt seigt akselfett, evt vaselin, som holder skiva på plass inntil den er inne på pinneskruen .
mvh
Jan Emil,
- Nå også med varmeapparat som virker i Vera. Sesongen er i full gang..
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
11 år 2 måneder dager siden #2925
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Sprengskiver er noe dritt...
Lim sprengskiven fast til mutteren med lynlim.
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2926
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Sprengskiver er noe dritt...
Takker for bra forslag! Det med fettet hadde jeg så smått tenkt litt på, men lynlimet var nytt for meg.
Ja, nå er girkassa inne, og jeg er i grublefasen: Har jeg husket å...lurer på om... osv.
Håper den blir avløst av pur glede en av de første dagene. Det er jo litt jobb, men hvis forventningene mine blir noenlunde innfridd er det verd det!
Ja, nå er girkassa inne, og jeg er i grublefasen: Har jeg husket å...lurer på om... osv.
Håper den blir avløst av pur glede en av de første dagene. Det er jo litt jobb, men hvis forventningene mine blir noenlunde innfridd er det verd det!
- Are Wang
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden - 11 år 2 måneder dager siden #2927
av Are Wang
Besvart av Are Wang i emne Sprengskiver er noe dritt...
Hei Tore..
Jeg bruker og legge litt papir i bunnen av pipa slik at ikke mutteren er så lang nedi .. Videre bruker jeg litt maskeringstape og taper skiva fast på toppen.. Legger tapen rundt utenpå pipa liksom.. Ang olje til gearkassa hva har du fått tak i der ? har du mont tappeplugg ?
Jeg bruker og legge litt papir i bunnen av pipa slik at ikke mutteren er så lang nedi .. Videre bruker jeg litt maskeringstape og taper skiva fast på toppen.. Legger tapen rundt utenpå pipa liksom.. Ang olje til gearkassa hva har du fått tak i der ? har du mont tappeplugg ?
Last edit: 11 år 2 måneder dager siden by Truls Sundt.
- Jan Emil Kristoffersen
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2928
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Sprengskiver er noe dritt...
Hi gear engineering anbefaler en Comma olje til Sierra-kassen, GL 4. Har kanna i garasjen hvis du trenger nøyaktig info på det. Kjøper den på Bilextra på Ryen.
Jeg har montert bunnplugg i min Sierrakasse, har som leveregel at olje er billigere enn alt annet i det lange løp, og derfor bytter jeg olje på motor, gearkasse og bakaksel hver høst, og lufter gjennom bremsesystemet med Easybleed slik at frisk bremsevæske er i systemet. Pluss oljefilter selvsagt. Litt nerdete/nevrotisk ja, men jeg lever bedre når Vera er godt smurt. 60 år gamle damer har det også bedre da.
Jeg har montert bunnplugg i min Sierrakasse, har som leveregel at olje er billigere enn alt annet i det lange løp, og derfor bytter jeg olje på motor, gearkasse og bakaksel hver høst, og lufter gjennom bremsesystemet med Easybleed slik at frisk bremsevæske er i systemet. Pluss oljefilter selvsagt. Litt nerdete/nevrotisk ja, men jeg lever bedre når Vera er godt smurt. 60 år gamle damer har det også bedre da.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.213 sekunder